اصلانپور با بیان این كه شرایط كاری در حوزه ادبیات دفاع مقدس برای نویسندگان مهیا نیست، اظهار داشت: نویسندهای كه در این حوزه كار میكند نیاز به تحقیق و منابعی غنی دارد. تأمین این منابع در شرایطی كه هر سازمان و مركز پژوهشی قواعد خاص خود را دارد كار نویسنده را در جمع آوری دادهها با مشكل مواجه میكند. مثلاً اگر بخواهیم در مورد یكی از عملیاتهای جنگ كتاب بنویسیم از كجا باید منابع به دست آوریم.
این نویسنده، جشنواره داستان انقلاب را تلنگری برای پرداختن نویسندگان به مباحث ارزشی قلمداد و عنوان كرد: انتخاب موضوعات ارزشی برای جشنوارهها باعث میشود تا نویسندگانی كه در طول سال كمتر در این حوزه فعالیت میكنند بدین واسطه در چنین موضوعاتی ورود پیدا كنند.
وی نگاه نویسندگان به موضوعات انقلابی را كلیشهای خواند و گفت: در بخش نوجوان بیشتر شركت كنندهها را افرادی با سنین پایین و افراد كم تجربه تشكیل میدادند كه در زمان دفاع مقدس یا به دنیا نیامده بودند یا اتفاقات كمتری در ذهن آنها نقش بسته بود.
اصلانپور عنوان كرد: در كشورهای اروپایی تیراژهای كتاب بالا است و این موضوع بیانگر بالا بودن سرانه مطالعه در میان مردم این جوامع است. البته باید گفت فراگیر بودن مطالعه در این جوامع با اعمال فعالیتهای بنیادین صورت پذیرفته است و اگر ایران هم زیرساختهای خود را تقویت كند، میشود شاهد رواج مطالعه در میان مردم بود.
این داور جشنواره داستان انقلاب به وجود استثناهایی در توجه مردم به كتابهای ارزشی اشاره كرد و اظهار داشت: استقبالهایی كه هر چند وقت یكبار از بعضی از كتابهای این حوزه میشود به علت حمایتهای سازمانها و ارگانهای دولتی و همچنین نحوۀ پرداخت موضوعی نویسنده آن است.
وی متذكر شد: نفس حمایت از ادبیات داستانی خوب است ولی وقتی جنبۀ انحصاری پیدا كند تبدیل به آفت میشود وباعث ضربه زدن به فرهنگ كشور میگردد. اگر این حمایتها فراگیر باشد و در همۀ كتابها مصداق داشته باشد میتوان آینده خوبی را انتظار داشت.
این نویسنده انقلاب، نقد را در فضای ادبیات انقلاب بسیار نامطلوب ارزیابی كرد و گفت: نقد اگر نباشد سره از ناسره تشخیص داده نمیشود و اثر هنری به پختگی نمیرسد. زمانی در نشریات و مجلات صفحهای به نقد آثار ادبی و هنری اختصاص داده میشد ولی الان در رسانهها كمتر با این موضوع مواجه هستیم.
نظر شما