سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
ساخت فیلم از روی کتاب، رابطه رسانه‌ها با ادبیات را تقویت می‌کند

دو کارشناس حوزه‌ سینما و ادبیات کودک در نشستی تخصصی راهکارهای تقویت رابطه‌ رسانه‌ها و تلویزیون با حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان را مورد تحلیل قرار دادند.در این نشست بر نقش رسانه‌ها و رابطه‌ آنها بر کتاب تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در سی‌و‌یکمین نشست ترویج کتابخوانی که با موضوع «سینما، تلویزیون و ترویج کتاب‌خوانی»، با حضور محمد‌علی طالبی کارگردان حوزه‌ سینمای کودک و مجید راستی نویسنده و کارشناس حوزه‌ ادبیات کودک برگزار شد، بر این نکته تاکید شد که ساخت فیلم از روی کتاب می‌تواند رابطه‌ تلویزیون و رسانه را با ادبیات تقویت کند.

محمدعلی طالبی: ادبیات و فیلم خلاقیت کودکان را رشد می‌دهد

محمد علی‌طالبی کارگردان فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» در این زمینه به نقش مراکز انتشار کتاب کودکان اشاره کرد و گفت: ناشرانی مانند کانون پرورش فکری باید به سمتی بروند تا آثاری که برای کودکان به نگارش در می‌آیند توسط فیلمسازان نیز ساخته شوند.

وی عنوان کرد: رابطه‌ خوبی بین تلویزیون و ترویج کتابخوانی می‌تواند وجود داشته باشد. مثلا در قدیم فیلم‌هایی مانند چکمه، قصه‌های مجید و خمره که از روی کتاب ساخته و ماندگار شدند.

طالبی با بیان این‌که ادبیات و سینما باید با هم پیش بروند و رابطه متقابل بین ادبیات و سینما وجود دارد افزود: دنیای تصویر و سینما گسترش پیدا کرده و دنیای‌ بچه‌ها نیز تغییر کرده و آن‌ها به سینما، انیمیشن و کارتون علاقه زیادی دارند.

وی با تاکید بر اهمیت ارتباط بیشتر نویسنده‌های مطرح با کارگردان‌ها یادآور شد: وقتی موضوع فیلم برای کودکان از روی یک کتاب نوشته و ساخته می‌شود بی‌تردید رسانه و ادبیات کودک به هم نزدیک خواهد شد.

این کارگردان حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد: بین ادبیات، فیلم، نوشتن و آموزش به بچه‌ها برای نوشتن، رابطه‌ی متقابل وجود دارد که این امر باعث رشد خلاقیت بچه‌ها می‌شود.

مجید راستی: جای قصه‌گویی در برنامه‌های تلویزیون خالی است

مجید راستی نویسنده و منتقد حوزه ادبیات کودک و نوجوان دیگر سخنران این نشست نیز گفت: کودکان به صورت جدی به داستان نیاز دارند و فیلم‌هایی که از سوی کارگردان‌های اهل ادبیات و از روی داستان‌های مناسب ساخته می‌شود به دل خواهد نشست.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: کتاب‌هایی که دارای داستان خوب و قوی هستند می‌توانند جنبه تصویری را هدایت کنند و آثاری که خلق می‌شود دوام بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان این که پشتوانه‌ ادبی این آثار باعث جذب مخاطب می‌شود افزود: گاهی قصه‌ای که تبدیل به تصویر می‌شود به بایگانی می‌رود، در صورتی که نباید این گونه باشد.

راستی افزود: تلویزیون و رادیو می‌تواند به قصه‌گویی و ترویج خواندن به شکل مختلف بپردازد که هنوز در رسانه ملی به صورت جدی به کتاب و کتاب‌خوانی توجه نمی‌شود.

نویسنده اثر «قصه‌های کوچولو» گفت: قصه‌گویی و آثار داستانی ما باید به قدری رشد پیدا کند و سینمای ما به پشتوانه‌ای برای ادبیات داستانی تبدیل شود.

باید به تولیدات قصه و داستان را وسعت دهیم


این منتقد ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد: کتاب قصه باید برای کسانی که برنامه تولید می‌کنند مهم باشد و فرهنگ قصه‌‌گویی باید بخشی از برنامه‌های رسانه ملی را تشکیل دهد.

راستی با بیان این‌که قصه‌گویی مخاطبان زیادی دارد، جای این موضوع را در برنامه‌های رسانه‌ ملی خالی دانست و یادآور شد: هر کدام از ما سعی می‌کنیم کمبودهای یکدیگر را پر کنیم در حالی که اگر هر کسی در جایی که هست وظیفه خودش را به خوبی انجام دهد کودک ما کودکی خواهد شد که در بعد خلاقیت کمبودی نداشته باشد.

نویسنده کتاب «مجموعه قصه‌های بی‌بی و بابا» با تاکید بر تاثیرهای روان‌شناختی قصه‌گویی خواستار وسعت بخشیدن به تولید قصه و داستان شد.

نویسنده قصه‌های «علی کوچولو» همچنین گفت: تلویزیون به عنوان یکی از واسطه‌های فراگیر بین فرهنگ و مخاطب باید در حوزه انتقال و بیان قصه مدام تلاش کند حد و حدود ارائه کارها را حفظ کرده و مخاطب را از قصه شنیدن دور نکند.

سی‌و‌یکمین نشست ترویج کتاب‌خوانی با موضوع «سینما، تلویزیون و ترویج کتاب‌خوانی»، با حضور مجید راستی و محمدعلی طالبی، در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها