دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
کتاب که زیاد باشد، نویسنده هم زیاد خواهد شد/ تکمیل مقبره قیصر امین پور

امروز دوشنبه 20 مرداد 1393؛ شرق، اعتماد، مردم سالاری، همشهری و فرهیختگان تنها روزنامه هایی هستند که صفحاتی را به موضوع کتابخوانی اختصاص داده‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- امروز دوشنبه 20 مرداد 1393 روزنامه های شرق، اعتماد، مردم سالاری، همشهری و فرهیختگان تنها روزنامه هایی هستند که صفحاتی را به موضوع کتابخوانی اختصاص داده‌اند. مهم‌ترین اخبار امروز جراید درباره سقوط یک فروند هواپیمای ایران 140 مسافربری سپاهان در شهرک آزادی و کشته شدن 39 تن از مسافران آن و راهپیمایی ضد صهیونیستی در جهان به دلیل کشتار وحشیانه زنان و کودکان فلسطینی بود.

روزنامه فرهیختگان/نویسنده ذاتی وجود ندارد

فرهیختگان امروز درصفحه «ادب و هنر» خود گفت و گوی مهدی تمیزی نویسنده کتاب «در سایه سرو» را منتشر کرده است. وی درباره علت نگارش این کتاب می گوید: متاسفانه ما در پژوهش‌های هنری ایران کمتر مصادیق مکتوب داریم و مصادیق مکتوب‌مان هم دارای فهرست نیستند؛ یعنی عموما فهرست‌های دقیقی برای آنها نوشته نمی‌شود. بیشتر شبیه به کشکول است و هر آن چیزی که به دست آمده در یک کتاب و مقاله جمع‌آوری شده است. من برای این‌که این مساله نظم بگیرد و استفاده‌‌کننده‌ها بتوانند به راحتی از کتاب استفاده کنند بهتر دیدم که این نگاره‌ها طبقه‌بندی شوند و از میان نقوش بسیار زیادی که بر سنگ آرامگاه است نوعی دسته‌بندی صورت گیرد. اگر برای مثال بخواهید به نقش پرنده‌ها بر سنگ آرامگاه‌ها رجوع کنید اگر یک طبقه‌بندی وجود داشته باشد راحت‌تر هستید تا این‌که بخواهیم تمام نقش‌ها را مانند کشکول در کنار هم بگذاریم. یکی از اصلی‌ترین دلایلم برای اینکه آنها را طبقه‌بندی کنم نظم در کار پژوهش بود.

این روزنامه همچنین در ستون «سلام کتاب» خود مطلبی تحت عنوان «نویسنده ذاتی وجود ندارد» را منتشر کرده است. به گفته فرهیختگان هیچ نویسنده ذاتی‌ای وجود ندارد، فقط نویسنده‌هایی وجود دارند که مطالعه می‌کنند. برای نویسنده شدن هیچ راه دیگری به‌جز مطالعه وجود ندارد. اگر کودکی را به حال خودش بگذاریم، هیچ‌وقت به فکر بند کفش‌هایش نخواهد افتاد. جایی که کتاب و کتابخانه زیاد باشد، نویسنده هم زیاد خواهد بود. معنای این حرف لزوما این نیست که نابغه هم زیاد خواهد بود. بگذارید خیال‌تان را راحت کنم. فقط در آزمایشگاه‌های بمب اتمی است که نوابغ دور هم جمع می‌شوند.

فرهیختگان همچنین در ستون «خبر» خود خبر از تاسیس بنیاد محمود استاد محمد را منتشر کرده است. این روزنامه در این خبر می گوید: یک سال است که شاید محمود استادمحمد در میان تئاتری‌ها نباشد اما همواره نام و یاد و کارهایش هست و می‌شود به او رجوع کرد. این روزها بنیاد «محمود استادمحمد» تاسیس شده و مدیا کاشیگر، مسعود جعفری‌جوزانی، جواد عاطفه، پرستو گلستانی و مانا استادمحمد هیات‌مدیره آن را تشکیل داده‌اند.

این روزنامه همچنین خبر از برگزاری بیست و ششمین مجموعه درسگفتارهایی درباره حافظ را منتشر کرده است. در این خبر می خوانیم: بسیاری از ناقدان و شارحان دیوان حافظ، با استناد به متن غزلیات، نتایجی از این دست ارائه می‌کنند که حافظ چنین و چنان بوده، چنین یا چنان اعتقادی داشته، فلان کار را کرده، فلان تجربه را داشته و اقوال و آرای گوناگون و گاه متضاد درباره حافظ. اینجاست که مخاطب درمی‌ماند بالاخره جایگاه حافظ در میان این آشفته بازار نقد و نظر کجاست؟ بیست و ششمین مجموعه درسگفتارهایی درباره حافظ عصر روز چهارشنبه ۲۲ مرداد، با سخنرانی حمیدرضا شایگان‌فر در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

فرهیختگان امروز همچنین در ستون «خبر» خود مطلبی درباره تعطیلی جایزه گلشیری را منتشر کرده است. به گفته فرهیختگان، فرزانه طاهری رئیس هیات ‌مدیره بنیاد گلشیری در پاسخ به نامه درخواست نویسندگان مبنی ‌بر راه ‌اندازی مجدد این جایزه نوشت: «دوستان و علاقه‌مندان جایزه گلشیری! از همه شما بابت حسن نظرتان سپاسگزارم. شاید نیازی به تاکید بر این واقعیت نباشد که گرفتن این تصمیم برای من و ما دست‌اندرکاران جایزه ابدا ساده نبوده و حاصل ماه‌ها اندیشیدن و ارزیابی و بحث بوده است. تردید نکنید که اگر راهی می‌یافتیم تا جایزه را در همان سطح کیفی مورد نظرمان ادامه دهیم مطمئنا چنین می‌کردیم.»

روزنامه همشهری/ تکمیل مقبره قیصر شعر انقلاب

همشهری امروز در صفحه «فرهنگ» خود خبری تحت عنوان «تکمیل مقبره قیصر شعر انقلاب» را از خبرگزاری «ایسنا» انعکاس داده است. به گفته این روزنامه مسئول امور عمرانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان می گوید: مقبره زنده یاد مرحوم قیصر امین پور پس از در گذشت این شاعر نام آشنای انقلاب کامل می شود و شکل نهایی خود را پیدا می کند. در فضای باز مقبره نیز مکانی پلکانی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و سالنی سرپوشیده برای برگزاری نمایشگاه طراحی شده است.

روزنامه مردم سالاری/معرفی یک کتاب

مردم سالاری امروز در ستون «پیشنهاد» خود به معرفی کتاب «الفبای تغییر» پرداخته است. این روزنامه می گوید: براي ايجاد تغييرات خوب در زندگي با کتاب امروز همراه شويد و بخوانيد: بزرگ‌ترين هم پيمان ما در ايجاد تغيير‌، نيت است. نيت، داشتن آرزو يا اميدواري نيست. تصميمي‌است براي انجام دادن. نيت به ما اجازه مي‌دهد در گذشته خودمان زنداني نشويم و آينده بهتري را با افکارمان بسازيم.مي‌توانيد آگاهانه از يک نيت روزانه استفاده و بر آنچه مي‌خواهيد تاکيد کنيد. الفباي تغيير (مي‌خواهم تغيير كنم) نوشته علي شميسا را انتشارات نسل نوانديش منتشر کرده است.

روزنامه اعتماد/تو رو خدا ننویس!!

اعتماد امروز در صفحه آخر خود گزارشی از سخنرانی معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد را درباره مساله نشر منتشر کرده است. به گفته اعتماد، سید عباس صالحی در آخرين صحبت هايش در زمینه مساله نشر و كتاب نسبت به وضعيت اين حوزه ابراز نگراني كرده و می گوید: كتاب هاي خوب ما در انبوه كتاب‌نماها مدفون اند و اگر بخواهيم صريح باشيم، بايد بگوييم كه بخش زيادي از مشكل ما به اين مساله برمي گردد كه چطور مي توانيم به عده اي بگوييم تو را به خدا ننويس! مهجوريت كتاب هاي خوب و كارآمد در حجم حدود 60 هزار عنوان كتابي كه ساليانه منتشر مي شوند، بخشي از اين بليه است.

این روزنامه همچنین در صفحه «تجسمی» خود گفت و گوی خود را با لیلی گلستان منتشر کرده است. وی درباره ممیزی در ادبیات می گوید: سانسور در ادبيات باعث شده كه جوان ها نتوانند آنچه را مي خواهند بنويسند بنويسند، كتاب هايشان چاپ نشود، دچار نااميدي بشوند، كتاب هايشان در ارشاد گير بكند. من فكر مي كنم سانسور باعث می شود جوان ها به دنبال نویسندگی نروند، اگر نه استعداد كه از بين نمي رود، استعداد ها سر جايشان هستند و ممكن است تعداشان بيشتر هم بشود، ولي فقط سانسور باعث شده كه مخاطب نداشته باشند، وقتي شما كتابي را كه نوشته اي مجبور مي شوي بگذاري تو كشو و كسي نخواند، مغفول باقي مي ماند.

روزنامه شرق/ «موریس بلانشو» رمان نویس

شرق امروز در صفحه «ادبیات» خود مقاله ای از «ژرژ پوله» به مناسبت انتشار ترجمه ای از رمان «آمینادب» بلانشو را منتشر کرده است. در این مقاله می خوانیم: موریس بلانشو هم منتقد است و هم رمان‌نویس و این یعنی که او رمان‌نویسی است که فرصت تامل در اصول هنر خود را داشته است. در نتیجه، از میان تمام نویسندگان معاصر ادبیات داستانی فرانسه، او سخت‌گیرترین و سخت‌خوان‌ترین است. هدف رمان از نظر او، هستی داستانی شخصیت‌ها یا ترسیم جهانی خیالی نیست، چه رسد به ساختن واقعیتی مکمل که ناتورالیست‌ها سعی در ساختن آن از روی الگوی متراکم جهانی مسلّم و ازپیش‌مستقر داشتند. چنین رمان‌هایی در چشم بلانشو ناقص و ناخالص‌اند و همان‌قدر بی‌معنایند که شعر عاری از شاعرانگی. بلانشو به‌وضوح دل‌مشغول شکلی از رمان است که در قلمرو ادبیات داستانی معادل شعر ناب باشد. آنچه او سعی دارد به آن برسد، رمانی است که هر عنصر و رکن آن می‌باید به وضعیتی نامطمئن و نااستوار بازگردد، رمانی که چون به نگارش درآمد موظف است هستی و جهان خود را ابداع کند و بر آن صحه گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها