یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
مطهرنيا: نشریات کتاب ماه در تحلیل محتوا كامل نبودند

مهدي مطهرنيا، تحلیل‌گر و آینده‌پژوه سیاسی گفت: اگرچه بايد از كوشش‌‌های به عمل آمده در نشریات كتاب‌ماه تقدير كرد اما عملكرد آن قابل انتقاد است چراكه در عين حال كه گام‌هاي مناسبي برداشته شد اما در تحلیل محتوا كامل نبودند.

مهدي مطهرنيا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره ارزيابي خود از مجلات و كتاب‌‌ماه‌هاي خانه كتاب گفت: به نظر مي‌رسد مطلق‌نگري و بيان اين‌كه همه چيز خوب يا بد است دور از انصاف باشد. بايد كوشش‌ به عمل آمده در كتاب‌ماه را تقدير كرد اما مي‌تواند قابل انتقاد نيز باشد؛ چراكه نشریه‌های خانه کتاب گام‌هاي مناسبي برداشتند اما در عين حال در تحلیل محتوا كامل نبودند. 

وی ادامه داد: كتاب‌هاي ماه در تخصص‌هاي مختلف نوشته مي‌شود و با قيمت‌هاي مناسبي در اختيار متخصصان قرار مي‌گيرد؛ به گونه‌اي كه مي‌تواند تغذيه اطلاعاتي جامعه متخصصان هر رشته به شمار آيد. از اين نظر بايد بگويم كتاب‌های‌ماه، باید برای رفع نقص‌های موجود گام بردارند. 

این تحلیل‌گر سیاسی درباره تبديل «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» به فصلنامه گفت: به عقيده من كتاب چيزي نيست كه آن را در زمان به تاخير بيندازيم. آن‌قدر درباره كتاب غفلت صورت مي‌پذيرد كه براي جبران اين غفلت‌ها بايد روزانه به مردم اطلاع‌رساني كرد. اگر ما ارتباط خود را با جامعه كتابخوان به واسطه هزينه‌هاي مالي كاهش دهيم خسارت‌هاي معنوي جبران‌ناپذيري به بار خواهد آورد. 

مطهرنيا افزود: البته من مي‌دانم مديران موسسه خانه كتاب با چالش‌هاي فراواني روبه رو هستند. بنده به كوشش‌هاي آن‌ها احترام مي‌گذارم و درك مي‌كنم كه در اين وضعيت تلاش آن‌ها متوجه رفع اين چالش‌هاست اما به نظر من بهتر است با حجم كمتر اما با دفعات بيشتر به «عقول» خوراك رساند چراكه «كتاب»، خوراك «عقل» است. 

اين تحصیل‌کرده دوره دکترای علوم سیاسی دانشگاه هاوایی ادامه داد: اطلاع‌رساني درباره كتاب، نقد آثار و ارايه مقالات علمي در حوزه تخصصي در قالب ماهنامه‌هاي تخصصي مختلف، به نشاط جامعه علمي مي‌انجامد و با تبديل آن‌ها به فصلنامه‌ها اگرچه بار مالي را كم و جامعه كتاب‌گريز را تنبيه مي‌كند اما اين نگراني وجود دارد كه به نفس رسالت ما در گسترش فرهنگ كتابخواني ضربه وارد ‌كند و مشكلات عديده‌اي را بر جاي گذارد.
 
درباره مهدي مطهرنيا: 

مهدی مطهرنیا، تحصیلکرده دوره دکترای علوم سیاسی دانشگاه هاوایی، دکترای آینده‌پژوهی از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس و آینده‌پژوه سیاسی است. وي اكنون رييس «پژوهشكده علوم اجتماعي و انقلاب» دانشگاه آزاد است.

 
«قدرت، انسان، حكومت»، «تبييني نوين بر مفهوم قدرت در سياست و روابط بين‌الملل»، «درآمدي بر تحليل پديده‌هاي سياسي»، « فرهنگ دفاع و دفاع فرهنگي»، «مجاهد هنرمند»، «تحليلي بر ادبيات گفتمان انقلاب اسلامي»، «چيستي و كيستي»، «هويت، خشونت و توسعه پايدار در ايران» و «روسيه 2017» عناوين برخي از كتاب‌هاي وي را تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها