یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰
روایت زندگی آزاد ارمکی در «یک عمر روی یک صندلی»

دکتر تقی آزاد ارمکی، نام آشنایی در عرصه علوم اجتماعی ایران است؛ استادی که به عنوان مبدع و بنیاگذار مطالعات خانواده در ایران شناخته می‌شود و تا به امروز بیش از 10 عنوان کتاب در این حوزه به چاپ رسانده است. ارمکی طی گفت‌و‌گوی بلندی زندگی خود را روایت کرده و در کتابی با عنوان«یک عمر روی یک صندلی» به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) وحید طلوعی و بهرنگ صدیقی گفت‌و‌گوهایی را با این جامعه‌‌شناس انجام داده و آن‌ها را در پنج بخش تدوین کرده‌اند.

گفت‌و‌گوی نخست جامعه‌شناس شدن نام دارد، جامعه‌شناس ماندن و جامعه‌شناسی کردن عناوین دو گفت وگوی دیگر است. گفت‌و‌گوی چهارم و پنجم این کتاب کار جامعه‌‌شناسی و روزگار جامعه‌شناسی نام دارند.

در بخشی از این کتاب آمده است:«هرکس که دکتر آزاد را از نزدیک دیده باشد، از سرزندگی و جنب و جوش او حیرت می‌کند. هوش سرشاری که او را بی‌تابانه به راه می‌اندازد تا خور و خواب را کنار گذارد و بنویسد و بخواند و درس بدهد. کلاس‌های او مثل بحث‌هایش و حرف‌ها و سخنرانی‌ها و گپ‌زدن‌های معمولش، پر است از ایده های تازه؛ پر است از فکرهای نو. با دیدن دکتر آزاد می‌شود فهمید که چقدر کار نکرده روی زمین مانده است و چقدر راه نرفته که باید کوبید و چقدر حرف نگفته که باید زد.»

در این کتاب خواندنی، خوانندگان با آرا و نظرات جامعه‌شناسی آشنا می‌شوند که فرصت‌های بسیاری برای تدریس و تالیف در کشور دارد. او در پاسخ به سوالی با این عنوان که:«چه شد که جامعه‌شناس شدید؟» گفته است:«برای من این امکان زیاد بود که مثل بیشتر دوستان دوره دبیرستانی ام که هریک در شغلی بودند و حالا دوره بازنشستگی‌شان را می‌گذرانند، کاری دیگر کرده باشم.
اما هرچه حساب کردم دیدم که خانواده من اصلا خانواده کارمندی و دستور‌بگریر و تیمساری نیست، پدر من آدم عجیب و غریبی است؛ اصلا خودش یک پا مستقل و مدعی اثر‌گذاری بر جامعه بوده و مثل آدم‌های مهم و مدعی عمل کرده است.»

«یک عمر روی یک صندلی» اثری است که در آن دکتر تقی زاد ارمکی زندگی خود از دبیرستان تا راهی شدن به آمریکا و حال و روز این روزهای جامعه شناسی را در قابی کاغذی پیچیده و در دسترس علاقه‌مندان خود و جامعه شناسی قرار داده است.

بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی گفت وگوی خود با دکتر آزاد ‌ارمکی را در 296 صفحه به انتشارات جامعه‌شناسان سپرده و این انتشارات آن را به قیمت 15 هزار تومان به چاپ رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها