یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
نامه‌ سرگشاده‌ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به وزیر آموزش و پرورش

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با نوشتن نامه‌ سرگشاده‌ای‌ به وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مرگ امیراحمد، نوجوان شیرازی بر ضرورت مخاطب‌شناسی در نظام آموزشی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، این انجمن در نامه‌ سرگشاده‌ای به وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت شناخت مخاطب و ذهن و زبان کودکان تاکید کردند. در این نامه با اشاره به مرگ امیراحمد، نوجوان شیرازی آمده است:

«جناب آقای دکتر علي اصغرفاني وزير محترم آموزش و پرورش

با سلام و احترام 

زمانی که خبر مرگ جان‌سوز امیراحمد، ‌نوجوان شیرازی را شنیدیم، خود را با حادثه‌ای مواجه دیدیم که از جنس حادثه‌های دیگر نبود. امید داشتیم تا شاید دست‌اندرکاران آموزش و پرورش با ریشه‌یابی این حادثه‌ی غم‌انگیز و اعلام آن، نوید جلوگیری از تکرار چنین حوادثی را بدهند، اما با گذشت هفته‌ها از این ماجرای غم‌انگیز، ‌نگران از این‌که مبادا مرگ دلخراش امیراحمد به بوته‌ فراموشی سپرده شود، ‌ضروری دیدیم چند نکته را با جنابعالی در میان بگذاریم.
 
1.تردید نداریم هیچ‌یک از آموزگاران، ‌مربیان و دست‌اندرکاران نظام آموزشی آگاهانه خواهان بروز چنین حوادثی نبوده و نیستند. حتی چه بسا دردمندی آن‌ها در چنین مصیبت‌هایی بیش از دیگران باشد. بنابراین در ریشه‌یابی این گونه حوادث، شاید ساده‌ترین و درعین حال ناکارآمد‌ترین روش، متهم کردن عوامل اجرایی باشد.

2.با توجه به شرایط دشوار اجتماعی و اقتصادی که خانواده‌ها را درگیر خود ساخته، ‌جا دارد با محور قرار دادن امنیت روانی دانش‌آموزان، بازخوانی شیوه‌های تربیتی در مدارس، ‌اصلاح آیین‌نامه‌های انضباطی و مهم‌تر از همه تغییر نگرش عوامل اجرایی در دستور کار قرار گیرد.

3.بدیهی است ما پدید‌آورندگان ادبیات کودک ونوجوان، تلاش دست‌اندرکاران آموزش و پرورش را برای ارتقای‌ اخلاقی و تربیتی کودکان و نوجوانان ضروری می‌دانیم، اما چنان‌چه این تلاش‌ها با شناخت دقیق و علمی مخاطب امروزی همراه نباشد، چه بسا باز هم با حوادث دردناکی چون مرگ امیراحمد مواجه شویم. چنان‌که پیش از این نیز شاهد حوادثی از این دست در محیط‌های آموزشی بوده‌ایم.

4.تجربه نشان می‌دهد زندگی کودک و نوجوان امروزی متأثر از مناسبات و سرمشق‌های جهان مدرن است و نمی‌توان آموزش و پرورش را جزیره‌ای فرض کرد که روش‌هایش تناسبی با این سرمشق‌ها نداشته باشد. باور ما این است حوادثی از جمله مرگ امیراحمد بیش از هرچیز می‌تواند ناشی از بدفهمی از وی‍‍ژگی‌های کودک و نوجوان امروزی باشد. بدین جهت ضروری است در سیاست‌گزاری‌های کلی آموزش وپرورش، ‌مخاطب‌شناسی به عنوانی ضرورتی بنیادین در اولویت قرار گیرد.

در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای شما و وزارت‌خانه‌ محترمتان، امیدواریم در دولتی که خود را به متصف به تدبیر و امید کرده است و با همیاری نهادهای مدنی و ظرفیت‌های کار‌شناسی موجود در جامعه، ‌بیش از گذشته شاهد شکوفایی و بالندگی کودکان و نوجوانان ایرانی باشیم.»
 
«امیراحمد قربانی» دانش آموز 14 ساله شیرازی، ششم آذرماه 92، پس از ممانعت مدیر مدرسه از پذیرفتن او، خود را در خانه حلق آویز کرد و جان سپرد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها