یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷
تبدیل علم به فناوری ضرورت دارد/ شاخص‌های علمی دانشگاه‌ها باید ارتقا یابند

مسعود شفیعی، سرپرست دانشگاه فنی‌-‌حرفه‌ای در نشست خبری «هفدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی» بر لزوم تبدیل علم به فناوری تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری «هفدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی» امروز (11 اسفندماه) با حضور دکتر مسعود شفیعی، سرپرست دانشگاه فنی‌-‌حرفه‌ای جمعی از اصحاب رسانه در دانشگاه فنی‌-‌حرفه‌ای تهران برگزار شد. 

ضرورت تبدیل علم به فناوری
مسعود شفیعی، در این مراسم با بیان این‌که اهمیت ارتباط میان صنعت و دانشگاه مقوله‌ای انکار‌ناپذیر است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری سالیان طولانی درباره اهمیت این ارتباط صحبت کرده‌اند، معاونت علمی و فناوری نیز در همین راستا تشکیل شده است. همه این اقدام‌ها بر ضرورت تبدیل علم به فناوری دلالت دارند؛ به عبارت دیگر باید ایده‌ها و طرح‌های علمی به ثروت یا بازار تبدیل شوند.

وی ادامه داد: جوامع پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که صنعت و دانشگاه به خودی خود در کنار هم قرار نمی‌گیرند، چراکه منافع این دو نهاد متفاوت است؛ دانشگاه محل تولید، توزیع و اشاعه علم است که باید زمینه ارتقای شاخص‌های علمی آن فراهم شود. این در حالی است که در صنعت، رقابت وجود دارد و باید نتایج فناوری‌های جدید برای متخصصان حوزه‌های مختلف صنعت، به‌صورت یک راز نزد آن‌ها باقی بماند تا رقیبان نتوانند از آن نتایج بهره‌مند شوند.

سرپرست دانشگاه فنی ـ حرفه‌ای توضیح داد: صنایع ما دنبال برنامه‌های کوتاه‌مدت هستند اما دانشگاه‌های ما دنبال ارایه مقاله، کارهای بنیادی و برنامه‌های بلندمدت هستند! این موضوع تضاد منافع ایجاد می‌کند.

تبدیل مغز متفکر به تولید
شفیعی با بیان این مطلب که نباید صنعت و دانشگاه به‌عنوان دو سازمان جدا از هم فعالیت کنند، گفت: خوشبختانه در تولید علم رشد قابل توجهی داشتیم، از نظر تعداد مقالات ISI در دنیا مقام هفدهم را کسب کرده‌ایم اما آیا شاخص‌های صادرات و ثبت اختراعات کشور نیز ارتقا یافته‌اند. متاسفانه باید به این سوال پاسخ منفی داد، چراکه زمینه‌های تولید علم به فناوری در کشور ما فراهم نبوده است.

وی اظهار کرد: ما در کشور، تولید علم به‌وفور داشتیم اما متاسفانه بهره آن را سایر کشورها برده‌اند. متاسفانه در سال‌های گذشته بسیاری از مغز‌های متفکر کشور را از دست داده‌ایم. ما باید بکوشیم این مغزهای متفکر را تبدیل به تولید کنیم. امیدواریم با یاری دولت تدبیر و امید اتفاق خوبی در این عرصه رُخ دهد و جایگاه خوبی از نظر فناوری در دنیا کسب کنیم.

سرپرست دانشگاه فنی‌-‌حرفه‌ای با بیان این‌که باید دولت، صنعت و دانشگاه مانند طناب‌هایی به‌هم تنیده شوند، توضیح داد: با هدف تحقق این موضوع، جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از سال 1372 کنگره‌ای با عنوان «کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی» راه‌اندازی کرده است.

شفیعی افزود: موضوعات این کنگره را «ارتباط صنعت و دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی»، «جایگاه ارتباط دانشگاه و صنعت در برنامه توسعه پنجم»، «نقش نهادهای واسطه‌ای در ارتباط موثر دانشگاه و صنعت»، «ارتقای توانمندی‌های تولید ملی با رویکرد تحقیق و توسعه»، «روش‌های بهینه‌سازی ارتباط آموزش‌های مهارتی در صنعت»، «تدوین سیاست‌ها و راهکارهای کارآفرینی و تجاری‌ساری دانش» و «چگونگی افزایش تقاضای نوآوری در بنگاه‌های تولیدی و خدماتی» تشکیل می‌دهند.

انتشار کتاب با هدف فرهنگ‌سازی
سرپرست دانشگاه فنی‌-‌حرفه‌ای گفت: انتشار کتاب برای فرهنگ‌سازی و ضرورت ارتباط میان صنعت و دانشگاه از جمله فعالیت‌های اصلی این کنگره است. «ارتباط صنعت و دانشگاه؛ آینده‌ای تابناک، پیشینه‌ای تاریک» عنوان یکی از این آثار است که تاکنون هشت نوبت تجدیدچاپ شده است؛ در این اثر یک سلسله نتایج کنگره‌ها، قطع‌نامه‌های پایانی کنگره‌ها، سخنرانی‌های کلیدی و تاریخچه ارتباط میان صنعت و دانشگاه در ایران و دنیا ارایه شده‌اند. همچنین در این کتاب بیش از 500 مرجع مرتبط با صنعت و دانشگاه اعم از مصاحبه‌های روزنامه‌ها، مقالات، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا و نتایج میزگردها در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. می‌کوشیم تا جلد دوم این اثر نیز به‌زودی منتشر شود. 

شفیعی با اشاره به موانع موجود در مسیر ارتباط میان صنعت و دانشگاه اظهار کرد: متاسفانه ضرورت و اهمیت ارتباط میان صنعت و دانشگاه جزو وظایف دانشگاه‌ها قرار نگرفته است. همچنین دانشگاه‌ها به صنعت و صنعت به دانشگاه‌ها اعتماد ندارند. به همین دلیل شاهد هدررفت دانش تولیدی کشور هستیم در حالی که برای ارتقای همه‌جانبه جامعه، به تبدیل دانش به فناوری نیازمندیم.

وی در پایان افزود: نبود سیستم تدوین سرفصل‌ها و برنامه‌های منابع درسی متناسب با نیازهای صنعت کشور و توجه نداشتن به مقوله کارآموزی از دیگر موانع موجود در ارتباط میان صنعت و دانشگاه محسوب می‌شود. امیدواریم تمامی این موانع در کنگره مذکور بررسی و راهکارهای رفع آن‌ها ارایه شوند.

«هفدهمین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی» سه‌شنبه (20 اسفندماه) در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور خبرگان بخش‌های تولیدی، مدرسان دانشگاه‌ها، صاحبنظران موسسات آموزشی و پژوهشی، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، مدیران دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و مدیران واحدهای تحقیق و توسعه صنایع برگزار خواهد شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها