سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کتاب‌های درسی نزد دانش‌آموزان منفور است

مهدی چوبینی، مدیر داخلی مجله رشد جغرافیا با اشاره به منفور بودن کتاب‌های درسی نزد دانش‌آموزان، بر اهمیت هنر تدریس معلم در برنامه‌های پنهان آموزشی تاکید کرد.

مهدی چوبینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: فرآیند آموزش در کتاب‌های درسی با انتظارات اجتماعی و بازدهی سریع مغایرت دارد زیرا مطلبی که در کتاب درسی گنجانده می‌شود، سال‌ها بعد نتیجه لازم را به بار می‌آورد. 

وی ادامه داد: به همین دلیل زمانی که به دنبال اثرگذاری سریع و زودبازده هستیم، باید به سراغ رسانه‌های جمعی برویم. آلودگی هوا که امروزه گریبانگیر برخی از شهرها است، شاید معضل سال آینده نباشد بنابراین در رسانه بیشتر قابل پیگیری است تا در کتاب‌های درسی. 

مدیر داخلی مجله رشد آموزش جغرافیا بیان کرد: در میان کتاب‌های درسی، کتاب‌های جغرافیا، بیشترین سهم را در پرداختن به مسایل زیست محیطی دارند و این کتاب درسی، تنها کتابی است که در 31 جلد به موضوع‌های زیست محیطی و جغرافیایی هر استان با اقلیمی خاص می‌پردازد. این کتاب در دوره قبلی ریاست معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست، کتاب برگزیده حامی موضوعات زیست محیطی شد. 

چوبینی در توضیح مواردی که در تالیف کتاب درسی باید مد نظر قرار بگیرد، گفت: دست مولفان در تالیف کتاب‌های درسی باز نیست. در درجه نخست رده سنی مخاطبان باید مورد توجه باشد چراکه طرح برخی مباحث قبل و بعد از یک سن خاص هیچ فایده‌ای ندارد. 

وی افزود: همچنین کتاب‌های درسی در سیستم متمرکز آموزشی برای میانگین مخاطبان نوشته می‌شود و از وضعیت دانش‌‌آموزان ضعیف‌تر و قوی‌تر می‌گذرد و علاوه بر این در پرداختن به موضوع‌های مختلف نیز دست کارشناسان و مولفان خیلی باز نیست. 

چوبینی به بار منفی کتاب‌ درسی برای دانش‌آموز اشاره و اظهار کرد: کتاب‌های درسی از منظر بچه‌ها منفور است. شاهد این احساس، پاره پاره کردن کتاب‌های درسی در پایان سال تحصیلی و انداختن آن در سطل‌های زباله و جوی‌های آب است، البته به دلیل وجود این حس نمی‌توان دانش‌آموز را مقصر دانست. 

مولف کتاب «راهکارهای آموزش جغرافیا» اهمیت برنامه درسی پنهان را یادآور شد و گفت: وجود احساس منفی به کتاب‌های درسی باید معلمان را به سمت و سو بکشاند که هنر تدریس خود را برای تحقق اهداف برنامه درسی، در آموزش برنامه درسی پنهان نشان دهند. 

وی با اشاره به رتبه نخست کیفیت آموزشی کشور فنلاند در دنیا بیان کرد: در این کشور به دلیل تفکری که در پس نظام آموزش و پرورش وجود دارد، آموزش مباحث مختلف در محیط‌های طبیعی و انسانی با همراهی معلم صورت می‌گیرد. 

مولف کتاب «مجموعه گنجینه دانش جغرافیا» ادامه داد: کارشناسان آموزشی کشور ما نیز نسبت به تغییراتی که در سیستم آموزشی جهان رخ داده، چشم و گوش بسته نیستند اما در اعمال این تغییرات، مقتضیات کشور را در نظر می‌گیرند. 

چوبینی افزود: درس جغرافیا قابلیت تدریس توام با عمل را دارد، به طوری که تمامی اردوهای آمادگی دفاعی و امور تربیتی، با استفاده از روش‌ فعالیت‌های میدانی جغرافیا عملیاتی می‌شوند. 

وی ادامه داد: در همین راستا طی 10 سال گذشته نیز، کارشناسان آموزش و پرورش تلاش‌‌های زیادی را برای رفع موانع مختلف از جمله موانع قانونی آموزش در محیط‌های طبیعی و انسانی، انجام داده‌اند تا از آموزش‌های صرفا تئوریک به سمت آموزش‌های عملی حرکت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها