به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): محمدرضا سنگری، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در آستانه برگزاری یازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانههای مجازی کودک و نوجوان در مازندران، به تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی این رسانهها پرداخت و یادآوری کرد که این جشنواره میتواند ضعفها و قوتها و راههای طی نشده و نپوییده را پیش روی دستاندرکاران رسانهها قرار دهد.
وی در این زمینه با اشاره به تجربه مالزی و روسیه در حوزه گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه یادآوری کرد: جشنواره مطبوعات کودک میتواند به یک طرح ملی برسد و نتایج آن در قالب یک کار دامنهدار پژوهشی مسیر رسانهها را برای جبران کاستیها هموار کند.
به اعتقاد سنگری تغذیه دایمی نسل کودک و نوجوان و نو شدن آثار تولید شده در عرصه رسانهها با توجه به تحول زبان و ذائقه نسلی، تفاوت در حوزههای فرهنگی، اعتقادی و حتی تفاوتهای زبانی و گویشی ضرورتی انکارناپذیر است که باید با طراحی یک جریان هوشمند مطبوعاتی ویژه این مخاطبان، شاهد رشد، اعتلا و گسترش این رسانهها باشیم.
سنگری در ادامه هدف از برگزاری این جشنواره را گوشزد کرد و گفت: اگر قرار است جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان و رسانههای مجازی برگزار شود باید ببینیم هدف آن به صورت روشن چیست؟ آیا میخواهد ضعفها و آسیبها یا مسیرهای طینشده را شناسایی کند؟ - که البته این میتواند بخشی از هدفگذاری باشد - اما باید اذعان کنیم که ما در عرصهی مطبوعات کودک و نوجوان خیلی کم کار کردهایم به عنوان مثال در این عرصه گاهی در تولید آثار برای نوجوانان و گاهی حتی برای کودکان و نیازهای متفاوت گروههای سنی مختلف، کمتوجه بودهایم که این نیاز به کار کارشناسی و تجزیه و تحلیل دارد.
این پژوهشگر تاریخ اسلام، در ادامه به حوزه موضوع و محتوای آثار مطبوعات تاکید کرد وگفت: توجه به همخوانی و همراهی آثار با نظام معیارها و ارزشهایی که مردم به آن اعتقاد دارند امری ضروری است لذا آثار تولید شده از نظر محتوا و تصویرگری باید با فطرت کودکان همخوانی داشته باشد و این آثار میتواند برای ابعاد مختلفی از فطرت کودکان مانند حس کنجکاوی و زیباییگرایی آنها پاسخهای مناسبی ارایه کند.
سنگری سهم مطبوعات و رسانههای مجازی کشور را در پرداختن به آموزش مهارتهای زندگی به کودکان و نوجوانان، اندک ارزیابی کرد و گفت: نتیجه برگزاری جشنواره مطبوعات میتواند این باشد که هر سال بگوییم چنین قدمهایی برداشتهایم و این نکات و کاستیها را بر اساس تحقیق و نتایج بررسیهای خود به دستاندرکاران رسانهها، خانوادهها، کودکان و نوجوانان و حتی متولیان فرهنگی یادآور شدهایم و در نهایت نتیجه آن باعث افزایش میزان شمارگان آثار و مطالعه در مخاطبان شده است حتی میتوان ذائقهي نسل کودک و نوجوان را با توجه به میزان استقبال آنها از رسانهها شناسایی و در اختیار دستاندرکاران قرار داد.
این استاد دانشگاه نقش مطبوعات کودک و نوجوان و رسانههای مجازی را در حوزهی گسترش مطالعه بسیار مهم و برجسته ارزیابی و تاکید کرد که خواندن این آثار میتواند به نتایجی مانند گسترش تعداد، دامنه و ذخیره واژگانی، بالارفتن سطح اطلاعات و دانش کودک و تاثیرات روحی و معنوی منجر شود.
عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزاری یازدهمین جشنواره مطبوعات، رسانههای مجازی و خبرگزاریهای کودک و نوجوان در مازندران را اتفاق بسیار مبارکی دانست و تاکید کرد: به گمان من، مازندران با ظرفیتهای علمی خود کار بزرگی را میتواند رقم بزند این یک خدمت ملی است که به یک منطقه محدود نخواهد شد و رهآورد آن، کل کشور را تغذیه خواهد کرد.
یازدهمین جشنواره مطبوعات، رسانههای مجازی و خبرگزاریهای کودک و نوجوان سوم تا هشتم اسفند 1392 به میزبانی اداره کل کانون استان مازندران در ساری برگزار خواهد شد.
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
نظر شما