چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
دست‌آوردهای جشنواره مطبوعات کودک را در اختیار جامعه‌ رسانه‌ای قرار دهید

محمدرضا سنگری، استاد دانشگاه و پژوهش‌گر تاریخ اسلام گفت: جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان باید با یک هدف‌گذاری مشخص نتایج بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود را از وضعیت موجود در اختیار جامعه به ویژه دست‌اندرکاران رسانه‌ها قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): محمدرضا سنگری، استاد دانشگاه و پژوهش‌گر تاریخ اسلام در آستانه‌ برگزاری یازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی کودک و نوجوان در مازندران، به تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی این رسانه‌ها پرداخت و یادآوری کرد که این جشنواره می‌تواند ضعف‌ها و قوت‌ها و راه‌های طی نشده و نپوییده را پیش روی دست‌اندرکاران رسانه‌ها قرار دهد.

وی در این زمینه با اشاره به تجربه‌ مالزی و روسیه در حوزه‌ گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه یادآوری کرد: جشنواره مطبوعات کودک می‌تواند به یک طرح ملی برسد و نتایج آن در قالب یک کار دامنه‌دار پژوهشی مسیر رسانه‌ها را برای جبران کاستی‌ها هموار کند.
 
به اعتقاد سنگری تغذیه دایمی نسل کودک و نوجوان و نو شدن آثار تولید شده در عرصه‌ رسانه‌‌ها با توجه به تحول زبان و ذائقه نسلی، تفاوت در حوزه‌های فرهنگی، اعتقادی و حتی تفاوت‌های زبانی و گویشی ضرورتی انکارناپذیر است که باید با طراحی یک جریان هوشمند مطبوعاتی ویژه این مخاطبان، شاهد رشد، اعتلا و گسترش این رسانه‌ها باشیم.
 
سنگری در ادامه هدف از برگزاری این جشنواره را گوشزد کرد و گفت: اگر قرار است جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان و رسانه‌های مجازی برگزار شود باید ببینیم هدف آن به صورت روشن چیست؟ آیا می‌خواهد ضعف‌ها و آسیب‌ها یا مسیرهای طی‌نشده را شناسایی کند؟ - که البته این می‌تواند بخشی از هدف‌گذاری باشد - اما باید اذعان کنیم که ما در عرصه‌ی مطبوعات کودک و نوجوان خیلی کم کار کرده‌ایم به عنوان مثال در این عرصه گاهی در تولید آثار برای نوجوانان و گاهی حتی برای کودکان و نیازهای متفاوت گروه‌های سنی مختلف، کم‌توجه بوده‌ایم که این نیاز به کار کارشناسی و تجزیه و تحلیل دارد.

این پژوهش‌گر تاریخ اسلام، در ادامه به حوزه‌ موضوع و محتوای آثار مطبوعات تاکید کرد وگفت: توجه به هم‌خوانی و همراهی آثار با نظام معیارها و ارزش‌هایی که مردم به آن اعتقاد دارند امری ضروری است لذا آثار تولید شده از نظر محتوا و تصویرگری باید با فطرت کودکان هم‌خوانی داشته باشد و این آثار می‌تواند برای ابعاد مختلفی از فطرت کودکان مانند حس کنجکاوی و زیبایی‌گرایی آن‌ها پاسخ‌های مناسبی ارایه کند.

سنگری سهم مطبوعات و رسانه‌های مجازی کشور را در پرداختن به آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان، اندک ارزیابی کرد و گفت: نتیجه‌ برگزاری جشنواره مطبوعات می‌تواند این باشد که هر سال بگوییم چنین قدم‌هایی برداشته‌ایم و این نکات و کاستی‌ها را بر اساس تحقیق و نتایج بررسی‌های خود به دست‌اندرکاران رسانه‌ها، خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان و حتی متولیان فرهنگی یادآور شده‌ایم و در نهایت نتیجه‌ آن باعث افزایش میزان شمارگان آثار و مطالعه در مخاطبان شده است حتی می‌توان ذائقه‌ي نسل کودک و نوجوان را با توجه به میزان استقبال آن‌ها از رسانه‌ها شناسایی و در اختیار دست‌اندرکاران قرار داد.

این استاد دانشگاه نقش مطبوعات کودک و نوجوان و رسانه‌های مجازی را در حوزه‌ی گسترش مطالعه بسیار مهم و برجسته ارزیابی و تاکید کرد که خواندن این آثار می‌تواند به نتایجی مانند گسترش تعداد، دامنه و ذخیره واژگانی، بالارفتن سطح اطلاعات و دانش کودک و تاثیرات روحی و معنوی منجر شود.

عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزاری یازدهمین جشنواره مطبوعات، رسانه‌های مجازی و خبرگزاری‌های کودک و نوجوان در مازندران را اتفاق بسیار مبارکی دانست و تاکید کرد: به گمان من، مازندران با ظرفیت‌های علمی خود کار بزرگی را می‌تواند رقم بزند این یک خدمت ملی است که به یک منطقه محدود نخواهد شد و ره‌آورد آن، کل کشور را تغذیه خواهد کرد.

یازدهمین جشنواره مطبوعات، رسانه‌های مجازی و خبرگزاری‌های کودک و نوجوان سوم تا هشتم اسفند 1392 به میزبانی اداره کل کانون استان مازندران در ساری برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها