شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
گیتار کلاسیک به نابینایان آموزش داده می‌شود

کتاب «آموزش مقدماتی گیتار کلاسیک ویژه نابینایان» نوشته سعید رشیدی با تنظیم و برگردان به بریل معصومه باقرپور منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «آموزش مقدماتی گیتار کلاسیک ویژه نابینایان» در 27 صفحه شامل 12 جلسه تمرینی مانند «تئوری: نت‌ها، گام، اکتاو، کشش زمانی و نقطه»، «تئوری: میزان‌ها، انواع میزان، میزان‌نما»، «شناخت نت‌های 6 سیم گیتار با علامت اکتاو»، «شناخت نت‌ها روی دسته گیتار (سه سیم 1، 2 و 3)»، «فواصل، نت‌های روی هم» و «شناخت نت‌های روی دسته گیتار (سه سیم 4، 5 و 6» است. 

عناوین برخی  تمرین‌ها شامل «تکنیک دست راست با تکیه(آپویاندو)»، «تکنیک دست راست (تیراندو)»، «نیم پرده کروماتیک و دیاتونیک» و «شناسنامه علائم موسیقی به خط بریل» است.
 
سعید رشیدی دراین باره  گفت: از سال 80 تاکنون در حوزه موسیقی با نابینایان کار کرده‌ام و به‌ خوبی با نیازهای آن‌ها در این حوزه آشنا هستم. 
 
وی اظهار کرد: این کتاب برای 12 جلسه شامل نکات اساسی تئوری موسیقی، تکنیک‌ها و تمرین‌های مختص به هر جلسه تنظیم شده‌است. این دوازده جلسه براساس استعداد و تمرین در افراد مختلف متفاوت است.

رشیدی گفت: ملودی‌های ارایه شده در این کتاب، کار خودم است؛ به ‌طوری که بخشی از این علایم ابداع اینجانب بوده و تاکنون در هیچ اثر دیگری نیامده‌است.
 
وی بیان کرد: تنظیم و برگردان دروس این کتاب را خانم معصومه باقرپور انجام دادند و من‌هم به سهم خودم سعی کردم متدها و ملودی‌ها را به‌طور آسان و روان ارایه کنم تا نابینایان به راحتی بتوانند این قطعات را بنوازند.
 
در مقدمه کتاب «آموزش مقدماتی گیتار کلاسیک ویژه نابینایان» می‌خوانیم: «در این کتاب آموزش گیتار  نخستین‌بار در ایران در راستای متناسب سازی برای افراد کم بینا و نابینا از دو روش گویا و خط بریل استفاده شده است. یکی از مهم‌ترین اهداف تالیف این مجموعه تعامل هر چه بیشتر، میان مربیان و هنرجویان نابیناست.»
 
سعید رشیدی متولد 1352 تهران، دارای مدرک گیتار از «ترینیتی کالج لندن» است. کتاب «آموزش مقدماتی گیتار کلاسیک ویژه نابینایان» نخستین اثر او است. رشیدی همچنین کتاب دیگری با همین موضوع را نیز آماده چاپ دارد. 

کتاب «آموزش مقدماتی گیتار کلاسیک ویژه نابینایان» در 27 صفحه به‌همراه یک عدد لوح فشرده با شمارگان یکهزار جلد از سوی نشر نای و نی با قیمت هفت‌هزار تومان راهی بازار کتاب شده‌است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سما ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    کتاب بریل از کجا بگیریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط