جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
جلد دوم«دانستنی‌های علمی موسیقی» پورتراب منتشر شد

جلد دوم «دانستنی‌های علمی موسیقی» تالیف مصطفی‌کمال پورتراب، آهنگساز و مدرس دانشگاه منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلد دوم «دانستنی‌های علمی موسیقی» در 238 صفحه شامل مجموعه‌ای از مقالات پژوهشی هنر و موسیقی کمال‌پورتراب است.
 
این مجموعه مقالات شامل 15 عنوان مانند «عوامل زیبایی در طبیعت، در هنر به ویژه در فاصله‌های موسیقیایی»، «مساله حرمت و حلیت موسیقی در نظام جمهوری اسلامی ایران»، «تناظر فاصله‌های موسیقی ایرانی با فاصله‌های سیستم فیثاغورث»، «تاثیرات موسیقی بر جان و روان»، «زیبایی شناسی طبیعی، هنری و قدسی» و «موسیقی شعر و جلوه‌های آن در اشعار فردوسی، سعدی، خیام، نظامی و ...» است.

در بخشی از مقاله «مساله حرمت و حلیت موسیقی در نظام جمهوری اسلامی ایران» نوشته شده است: «در فرهنگ‌های مختلف نوعی موسیقی برای برطرف‌كردن بعضی ناخوشی‌ها به کار می‌رود که بعضی  مقام‌های به‌خصوص برای این منظور استفاده می‌شوند. شاهد این مدعا، بیماری‌های زار، باد و گواتی است که (در تصور عامه)در بلوچستان به‌ وسیله موسیقی معالجه می‌شوند.»
 
در ادامه همین بخش می‌خوانیم:‌ «آن‌ها(برخي) معتقدند که ارواح خبیثه‌ای به ‌نام‌های ارنوند و برسات و فرزندان چهارده‌گانه آنان و همچنین باد و غیره به بدن آن‌ها وارد شده و آن‌ها را تا حد مرگ بیمار می‌کند. چون این امراض تاکنون معالجه نداشته و فقط به وسیله انواعی از موسیقی معالجه شده‌است. اهالی بومی تنها راه علاج را موسیقی مورد نظر می‌دانند.»
 
مصطفی‌کمال پورتراب متولد 1303 تهران و عضو هیات مدیره کانون مدرسان خانه موسیقی است. 
  
وی دوره‌ تحصیلات تکمیلی موسیقی‌اش را در دانشگاه سوربن فرانسه به پایان رسانده‌‌است. پورتراب از 1324 تدریس موسیقی را آغاز کرد. وی سال 1340 سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را به‌ عهده گرفت. همچنین طی 1350 تا 1352 مدیر هنرستان موسیقی ایران شد. بعد از انقلاب اسلامی ایران، پورتراب به تدریس هارمونی و کنترپوان به ‌طور خصوصی ادامه داد و پس از گذشت چندسال تدریس را در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد آغاز کرد.

از این نویسنده، تاکنون کتاب‌هایی مانند «تئوری موسیقی» و «مقدمه‌ای بر مبانی موسیقی» از سوی نشر چشمه و «آهنگ‌های برگزیده برای پیانو» از سوی نشر سرود به چاپ رسیده‌است. همچنین به قلم این موسیقیدان تاکنون 12 کتاب ترجمه و منتشر شده‌‌است.
 
جلد دوم «دانستنی‌های علمی موسیقی» در 238 صفحه با شمارگان یکهزار جلد از سوی نشر نای و نی با قیمت 10 هزار تومان راهی بازار کتاب شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط