چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
انتشار «فّن آهنگسازی به شیوه ددکافنیک» تالیف پورتراب

کتاب «فن آهنگسازی به شیوه ددکافنیک» تالیف مصطفی‌کمال پوتراب، موسیقیدان و از چهره‌های ماندگار به همت نشر نای و نی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «فن آهنگسازی به شیوه ددکافنیک» در 77 صفحه شامل بخش‌هایی مانند پیشگفتار نویسنده، نگاهی انتقاد آمیز به فن آهنگسازی به شیوه ددکافنیک، فن آهنگسازی به شیوه ددکافنیک و تشکیل لحن یا ملودی ددکافنیک است.
 
مصطفی‌کمال پورتراب در بخش نخست کتابش با عنوان «پیشگفتار نویسنده» نوشته است: «غرض از نگارش این مجموعه، آشنا کردن دوستداران موسیقی راستین به شیوه‌هایی است که در دوره‌های مختلف تاریخ موسیقی در کشورهای به اصطلاح پیشرفته به عنوان مدرنیسم عرضه شده و در ابتدای امر مورد توجه قرار نگرفته و سپس در اثر تلقینات افرادی که هرگونه نوآوری را اعم از آن‌که بی‌نتیجه یا مورد تنفر حس انسانی باشد به آن‌ها تحمیل کرده‌اند، بوده است.»
 
در ادامه می‌خوانیم:‌«درست مانند افرادی که به منظور سودجویی، غذاهایی مانند ساندویچ و سوسیس و کالباس را (که همگی برای دستگاه گوارش بشر مضر است و دچار انواع سرطان‌ها می‌کند) توصیه کرده و استفاده از آن‌ها را برای افراد، مد روز قرار داده‌اند و موافقان این عقاید را افرادی دارای فهم و شعور (و بقیه را عامی و نفهم و عقب مانده) می‌دانند.»
 
مصطفی‌کمال پورتراب متولد 1303 تهران است. وی دوره‌ تحصیلات تکمیلی موسیقی‌اش را در دانشگاه سوربن فرانسه به پایان رسانده‌است. پورتراب از 1324 تدریس موسیقی را آغاز کرد. وی سال 1340 سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را به‌عهده گرفت. همچنین طی 1350 تا 1352 مدیر هنرستان موسیقی ایران شد. بعد از انقلاب اسلامی ایران، پورتراب به تدریس هارمونی و کنترپوان به‌طور خصوصی ادامه داد و پس از گذشت چند سال تدریس را در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد آغاز کرد.

از این نویسنده تاکنون کتاب‌هایی مانند «تئوری موسیقی» و «مقدمه‌ای بر مبانی موسیقی» از سوی نشر چشمه و «آهنگ‌های برگزیده برای پیانو» از سوی نشر سرود به چاپ رسیده‌است. همچنین به قلم این موسیقیدان تاکنون 12 کتاب ترجمه و منتشر شده‌است.

کتاب «فن آهنگسازی به شیوه ددکافنیک» در 77 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 500 جلد از سوی نشر نای و نی به قیمت 6 هزار تومان راهی بازار کتاب موسیقی شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط