دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۱
تلاش نویسندگان برای ارایه کتاب‌های مناسب با موضوع فلسطین

مراسم بزرگداشت زنده یاد شیخ مصطفی رهنما، از مبارزان انقلابی عصر دوشنبه (20 آبان 92) برگزار شد. شمس‌الدین رحمانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه مقاومت در این مراسم گفت: متاسفانه بیشتر نویسندگان ما نسبت به مسایل مربوط به فلسطین و مبارزه با صهیونیسم آشنایی کامل ندارند و ضرورت دارد که بیش از پیش در این عرصه گام بردارند و کتاب‌های مناسبی ارایه کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم بزرگداشت زنده‌یاد شیخ مصطفی رهنما، از مبارزان انقلابی با حضور برخی فعالان ارشد عرصه مقاومت و بیداری اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.

شمس‌الدین رحمانی، نویسنده و پژوهشگر در این همایش گفت: مساله فلسطین از مسایل بسیار مهم است. شیخ رهنما با این عظمت روحی حدود 60 سال از عمر خود را با مرارت در حمایت از مردم فلسطین و مبارزه با صهیونیسم گذراند. به نظرم، مرگ زودرس وی حاصل همین مرارت‌ها بود.

رحمانی اظهار کرد: کتاب‌های فراوانی در بازار نشر به چشم می‌خورند که مطابق با سیاست‌های اسراییل و صهیونیسم تالیف شده‌اند بدون این‌که از طرف ما ممانعتی برای چاپ و انتشار آن‌ها صورت بگیرد. به عنوان مثال 
«قدرت پنهان آمریکا» عنوان کتابی است که در آن یک آمریکایی به طور شگفت‌انگیزی درباره وضعیت آمریکا در حوزه‌های مختلف هنر، فرهنگ، اجتماعی و سیاسی سخن گفته است. با شگفتی می‌بینیم کتاب‌هایی با این محتوا به‌ وفور در ایران چاپ می‌شوند. 

این نویسنده ادامه داد: متاسفانه در دانشگاه‌های سراسر کشور درس یا کتابی وجود ندارد که با محتوای مربوط به فلسطین و مبارزه با صهیونیسم نگارش شده باشند. حتی وقتی دانشجویان قصد دارند مقاله یا پایان‌نامه خود را با موضوع فلسطین ارایه کنند، استادان دانشگاه آن را کاری اضافی می‌دانند در نتیجه مانع از انجام تحقیق و ارایه پایان‌نامه‌ای با این موضوع می‌شوند.

وی بیان کرد: برای بزرگداشت شیخ رهنما همچنین برای اطاعت از اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری باید به صورت کامل و تخصصی در حوزه فلسطین کار شود چرا که این موضوع دامنه بسیار وسیعی دارد.

حجت‌الاسلام جواد حجتی‌کرمانی، مبارز انقلابی و نماینده مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: دیروز و امروز در یکی از روزنامه‌ها از علیرضا خسروشاهی مقاله‌ای منتشر شده بود که تاریخ گویای انقلاب بود. بارها به وی گفته‌ام که به اندازه یک وزارتخانه سند و بایگانی دارد. هرگاه مقاله‌ای می‌نویسد، مشاهده می‌کنیم که از دورترین ایام، خاطرات و سندها را بیرون می‌کشد و با استناد به اسناد معتبر سخن می‌گوید.

وی ادامه داد: آشنایی من با شیخ رهنما به آغاز نهضت ملی صنعت نفت در کاشان برمی‌گردد که شیخ رهنما جوانی 24 ساله بود. درباره شان و جایگاه شیخ رهنما در مراسم سوگواری وی به صورت مفصل صحبت کرده‌ام و خاطره آشنایی خود با وی را توضیح داده‌ام اما خاطره آقای خسروشاهی درباره شیوه آشنایی وی با شیخ رهنما که در مقاله‌های مذکور ارایه شده بود، جالب‌تر است. خسروشاهی در این مقاله‌ها تاریخ آشنایی خود با شیخ رهنما را در سن 15 سالگی در تبریز مطرح کرده است.

حجت‌الاسلام حجتی‌کرمانی عنوان کرد: حریت فکری شیخ مصطفی رهنما از ویژگی‌های بارز او به شمار می‌آمد. وی همواره به دنبال ایجاد وحدت میان اهل تشیع و تسنن بود.

سخنان حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی، شاعر بخش دیگری از این مراسم بود. وی عنوان کرد: اگر هر کدام از ما درباره مساله فلسطین به اندازه شیخ رهنما کار کرده بودیم، امروز دیگر خبری از اسراییل نبود. متاسفانه در این حوزه حرف‌های زیادی می‌زنیم اما به آن‌ها عمل نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: شیخ رهنما جوانی 20 ساله بود که به این عرصه وارد شد و آن‌قدر با جدیت کار می‌کرد که حتی منزل خود را در راه کمک به مردم فلسطین فروخت.

وی عنوان کرد: اگر نشریاتی وجود داشتند که این چنین مبارزات شیخ رهنما را ادامه می‌دادند، دیگر شاهد وجود اسراییل نبودیم. ای کاش زمینه‌ای فراهم شود تا بتوان شیخ رهنما را به عنوان یک الگوی کامل در راه مبارزه با ظلم به نسل جوان معرفی کرد.

در بخش دیگر این مراسم، مجتبی رحماندوست، رییس شورای ادبیات بیداری و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شیخ رهنما را فردی راست‌قامت دانست و گفت: شیخ رهنما این اواخر به دلیل بیماری‌های مختلف، ناتوانی جسمی، پیری و ناداری از ادامه فعالیت در حوزه مبارزه با صهیونیسم باز ماند اما همواره در سخنان خود پیگیر مسایل مربوط به فلسطین و صهیونیسم بود.

وی ادامه داد: شیخ رهنما حرکتی بسیجی داشت و فردی بی‌ادعا بود. وی 18 بار از سوی ساواک دستگیر شد و بیش از پنج سال در زندان‌های پهلوی ماند.

رحماندوست با بیان این‌که شیخ رهنما برای ما حجت است، افزود: وی روی تمام الفاظ، نوشته‌ها و جملات خود حساسیت داشت و می‌کوشید ذهنیات خود را منتقل کند. جهانی و بین‌المللی بودن نگاه وی اهمیت داشت.

ناصر ضرابی، دبیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری در این مراسم گفت: امیدوارم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رمانی برای نوجوانان بر اساس اطلاعات آشنایان، همراهان و خانواده شیخ رهنما تدوین و ارایه شود. همچنین صاحبان اندیشه و قلم باید بکوشند شیخ رهنما را در قالب شعر، داستان و رمان بیش از پیش به جامعه معرفی کنند و ابعاد مختلف شخصیت و فعالیت‌های این مبارز انقلابی و روحانی سیاسی را تبیین کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط