دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
انتشار مقاله‌ای نادر از اچ جی ولز

پس از 75 سال یک مقاله از اچ.جی.ولز نویسنده آثار علمی ـ تخیلی بریتانیا در مجله‌ای آمریکایی منتشر می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ای.بی.سی نیوز، وقتی دولت نازی در دهه سی در حال رشدی فزاینده‌تر از همیشه بود و ژاپن چین را تهدید می‌کرد، اچ.جی.ولز آثاری درباره هراس‌های زندگی واقعی نوشت و آنها را سال 1937 در مجله‌ای به نام ریدرز دایجست که بیشترین مخاطبان آن زمان را داشت، منتشر کرد.

این نویسنده که خالق آثاری چون «جنگ دنیاها»، «ماشین زمان» و دیگر آثار کلاسیکی از این دست است، در یکی از نوشته‌هایش  هشدار داده بود: دموکراسی‌ها به آزادی صرف برای فکر کردن و گفتگو نیاز ندارند، بلکه به اطلاعات جهانی و آموزش ذهنی قوی نیازمندند.

این نویسنده، شهرتی جهانی داشت، اما این پیام او برای انتشار در مجلات محافظه‌کار زیادی سنگین بود و به همین دلیل این مطلب هرگز منتشر نشد. اما اکنون این مطلب 75 سال پس از نوشته شدن، نخستین بار در مجله استراند به چاپ خواهد رسید. این مجله، همان نشریه‌ای‌ست که آثاری از مارک تواین، جوزف هلر و بسیای از نویسندگان دیگر را نخستین بار منتشر کرد.

اندرو گولی سرویراستار مجله استراند درباره ریدرز دایجست گفت: ولز رابطه خیلی خوبی با آنها داشت و آنها به صورت معمول کارهای او را تجدیدچاپ می‌کردند. اما تحمل این مطلب درباره دموکراسی به نظر می‌رسید که برای آنها بسیار سخت بود.

 شماره بعدی مجله استراند که قرار است جمعه منتشر شود، علاوه بر این چندنامه‌ خصوصی ولز را که سال 1935 نوشته شده، منتشر می‌کند. گولی این مطالب را در میان هزاران صفحه کاغذی که در کتابخانه دست نوشته‌ها و کتاب‌های کمیاب دانشگاه ایلینویز موجود است، کشف کرد.

ولز سوسیالیست و صلح طلب بود و نگرانی‌اش برای سرنوشت زمین را در بسیاری از داستان‌هایش نشان داده‌است. اما به گفته گولی این مورد که با مخالفت ریدرز دایجست روبه‌رو شد، یک اثر غیرداستانی قوی غیرمعمول بود که به صورت مستقیم مردم را به مشارکت عملی در اعتراض به سیاست‌های ورشکسته امپریالیستی در خاورمیانه و هر نقطه دیگر جهان فرامی‌خواند.

گولی می‌افزاید: ولز دیدگاه‌هایی پیشرو داشت و متعلق به نسلی بود که اعتقاد داشت استعمارگران باید به کشورهای تحت سلطه خودشان خودمختاری بدهند و آموزش بهترین سلاح برای رشد یک کشوراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها