دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
نمایشگاه «مروری بر آثار مکتب سقاخانه» مکتوب شد

کتاب نمایشگاه «مروری بر آثار مکتب سقاخانه» به کوشش مهدی حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران منتشر می‌شود. این کتاب شامل تصاویر مجموعه آثار ارایه شده این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران و مقالاتی پیرامون مکتب سقاخانه است./

حسینی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب نمایشگاه «مروری بر آثار مکتب سقاخانه» تقریبا آماده شده‌است و من امیدوارم که بتوانیم در آیین  پایانی این نمایشگاه در پایان این ماه (آبانماه 1392) از کتاب نیز رونمایی کنیم. ناشر این کتاب موزه هنرهای معاصر تهران است. 

وی افزود: کتاب «نمایشگاه مروری بر آثار مکتب سقاخانه» شامل تصاویر آثار ارایه شده در نمایشگاه به همراه چند مقاله است. مقاله‌هایی از من، حمید کشمیرشکن و رسول معرک‌نژاد، بازنشر متنی قدیمی از منصور قندریز، نقاش فقید ایرانی درباره مکتب سقاخانه، از جمله بخش‌های مختلف این کتاب است. 

حسینی در ادامه به بازنشر دو متن دیگر در کتاب نمایشگاه «مروری بر آثار جنبش سقاخانه» اشاره کرد: متن معروف زنده‌یاد کریم امامی، منتقد برجسته هنری که نخستین بار عنوان «سقاخانه» را برای این جریان هنری به کار برد و همچنین مقاله «پیتر لیمبرن ویلسون» همراه با کتابشناسی جنبش هنری سقاخانه از دیگر بخش‌های مهم این کتاب‌اند. لازم به ذکر است که این کتاب به صورت دو زبانه (فارسی و انگلیسی) کار شده است. 

این مدرس و مترجم حوزه هنر به کتاب دیگری که قرار است از سوی موزه هنرهای معاصر تهران منتشر شود، اشاره کرد و توضیح داد: همچنین کتاب «گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران» را نیز مدتی است که آماده انتشار کرده‌ام، اما به دلیل کمبود منابع مالی این اثر هنوز در دسترس مخاطبان قرار نگرفته است. 

وی همچنین اظهار کرد: پارسال (1391) کتاب «زیبا شناخت مرمت نقاشی» تالیف مشترک من، محسن قانونی و حمید فرهمند‌بروجنی از سوی انتشارات گلدسته اصفهان و کتابخانه مجلس منتشر شد. این کتاب هنوز پخش مناسبی پیدا نکرده و امیدوارم به زودی در دسترس عموم علاقه‌مندان و دانشجویان هنر قرار گیرد. 

حسینی در پایان گفت: ترجمه من از کتاب «نقاشی ایرانی» شیلا کنبی، به آن دلیل ‌که یکی از منابع آکادمیک در شناخت نقاشی ایرانی است، تقریبا هر سال از سوی انتشارات دانشگاه هنر تجدید چاپ می‌شود. سال گذشته چاپ پنجم آن روانه کتابفروشی‌ها شد و هم اکنون نیز مقدمات ششمین دوره انتشار آن فراهم شده است. 

نمایشگاه «مروری بر آثار مکتب سقاخانه» 29 مردادماه امسال گشایش یافت. این نمایشگاه تا پایان آبانماه (1392) برپا خواهد بود. 

مهدی حسینی، هنرمند نقاش و مترجم و مدرس نقاشی ایرانی، متولد 1332 در کاشان، پس از گذراندن هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1341 به آمریکا سفر کرد و در سال 1349 از انستیتو پرات نیویورک در رشته نقاشی و هنرهای چاپی فارغ التحصیل شد. حسینی همین رشته را در انستیتو هنر شیکاگو نیز گذراند. 

پیش از این، به قلم او کتاب‌های «کتابشناسی کمال‌الدین بهزاد»، «مبانی هنرهای تجسمی» و «طراحی پایه» و ترجمه کتاب «نقاشی ایرانی» اثر شیلا کنبی، منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط