دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱
کتاب‌های فلاسفه یونان با نهضت ترجمه مسلمانان حفظ شد

دکتر فواد حاجی محمدویچ، مدرس دانشگاه توزلا بوسنی و هرزگوین، در نشست «نقش فلسفه ایرانی‌ در تداوم فلسفه یونانی» اظهار کرد: کتاب‌های فلاسفه یونان با نهضت ترجمه مسلمانان حفظ شدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فواد حاجی محمدویچ، استاد دانشگاه توزلا که مقاله‌اش را با عنوان «فلسفه یونان در چارچوب تفکر اسلامی» قرائت می‌کرد، به مهم‌ترین مسایل متافیزیکی از نظر فیلسوفان یونانی و فیلسوفان مسلمان اشاره کرد.

وی ضمن بررسی سیر تاریخی‌ تعامل این دو جریان فکری،‌ گفت: نهضت علمی ترجمه مسلمانان زمینه حفظ کتاب‌های فیلسوفان یونانی را ایجاد کرد و این آثار تا دوره رنسانس در دست مسلمانان بود. 

همچنین در ادامه این همایش که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین در کتابخانه درویش سوشیچ شهر توزلا برگزار شده بود، ادین یاهیچ، رییس کتابخانه «درویش سوشیچ» شهر توزلا اظهار امیدواری کرد که برگزاری این نشست‌های علمی موجب تعمیق آگاهی‌های قشر فرهیخته و دانشجویان بوسنیایی نسبت به تاثیر روابط فرهنگی بین دو ملت بوسنی و ایران بشود. 

در ادامه این نشست محمدرضا آرام، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، این نشست را به‌عنوان دومین برنامه اتاق ایران در توزلا برشمرد و گفترد: هدف ما از برپایی این نشست، معرفی تمدن نوین ایران اسلامی و افزایش آگاهی دانش‌پژوهان، محققان و فرهیختگان جامعه بوسنی نسبت به فرهنگ، دانش و تمدن غنی ایران اسلامی بود.

 در این نشست سید حسین رجبی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، فواد حاجی محمدویچ، استاد دانشگاه توزلا، به‌عنوان دبیر علمی نشست، ادین یاهیچ، رییس کتابخانه درویش سوشیچ شهر توزلا و جمعی از مدرسان و دانشجویان دانشگاه توزلا و همچنین علاقه‌مندان و دوستداران بوسنیایی فلسفه و فرهنگ و تمدن ایران اسلامی حضور داشتند.

 در حاشیه نشست «نقش فلسفه ایرانی در تداوم فلسفه یونانی» نمایشگاهی از کتاب‌ها، تابلوهای نفیس و همچنین منشورات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، به نمایش گذاشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط