یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱
علوی مقدم: كتاب زبان انگليسي پايه هفتم، 4 مهارت را مد نظر دارد

بهنام علوی مقدم، مدیر گروه زبان‌های خارجی دفتر تالیف کتاب‌های درسی گفت: تحولات صورت گرفته در کتاب زبان انگلیسی پایه هفتم (اول متوسطه اول) هر چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن را مد نظر قرار داده است تا دانش‌آموز با کمک آن بتواند ارتباطی سازنده و فعال توام با خودباوری با جهان اطراف خود برقرار کند.-

دکتر بهنام علوی مقدم، مدیر گروه زبان‌های خارجی دفتر تالیف کتاب‌های درسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تاکید بر رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه کتاب جدیدالتالیف زبان انگلیسی گفت: تا‌کنون مهارت خواندن در کتا‌ب زبان مدارس اصل و اساس بوده است اما با احساس نیاز به شیوه‌های نوین آموزش این درس و با استناد به سند بالادستی برنامه درسی ملی، گروه بزرگی از کارشناسان مجرب بسته آموزشی‌ را برای این درس تدارک دیدند که هر چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن را مد نظر قرار داده است تا دانش‌آموز با کمک آن بتواند ارتباطی سازنده و فعال توام با خودباوری با جهان اطراف خود برقرار کند. 

وی درباره این بسته آموزشی و محتوای آن اظهار کرد: این بسته آموزشی شامل کتاب دانش‌آموز، کتاب کار، کتاب معلم، فلش کارت معلم و لوح فشرده آموزشی است. کتاب دانش‌آموز که با عنوان «English for school» عرضه شده دربرگیرنده یک بخش خوش‌آمدگویی به دانش‌آموز، هشت درس، چهار درس مروری و یک دیکشنری تصویری در پایان است. هدف از قرار دادن بخش «Welcome» در ابتدای این کتاب که به نوعی اولین کتاب آموزش زبان انگلیسی برای دانش‌آموز است، برطرف کردن دلهره دانش‌آموز از این درس و یادگیری یک زبان جدید است. ارایه لغات انگلیسی که وارد زبان روزمره همه ما شده، در ابتدای این بخش به دانش‌آموز می‌فهماند که یادگیری آن نه تنها دلهره‌آور نیست بلکه بسیار جذاب و کاربردی است. 

علوی مقدم ادامه داد: هر درس با یک مکالمه حول محور یک موضوع شخصی و اجتماعی مانند نام، سن، خانواده آغاز می‌شود. در اینجا باید تاکید کرد که نیازی به حفظ این مکالمه نیست؛ معلم با پخش سی دی آموزشی برای دانش‌آموزان در کلاس درس، آن‌ها را در معرض شنیدن و دیدن زبانی خارجی قرار می‌دهد. از دل این مکالمه، دو تمرین ارتباطی استخراج می‌شود که حول محور موضوع درس، تمرینی را برای دانش‌آموز فراهم می‌آورد. 

سرگروه تیم تالیف بسته جدید‌التالیف زبان انگلیسی درباره دیگر اجزای هر درس گفت: برخلاف گذشته که حروف الفبای انگلیسی در ابتدای کتاب به دانش‌آموز آموزش داده می‌شد، در کتاب جدیدالتالیف این آموزش برای نخستین بار در جهان در کل کتاب توزیع شده و در قالب مکالمه به دانش‌آموز ارایه می‌شود و این کار کارشناسانه نه تنها جای هیچ نگرانی برای والدین ندارد بلکه باید گفت که تمرکز بیشتری هم روی الفبای انگلیسی از طریق این آموزش جدید می‌شود. 

وی افزود: در بخش بعدی هر درس، چهار مهارت خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن برای دانش‌آموز در قالب تمرین‌های گروهی بر اساس موضوع تقویت می‌شود و در پایان هر فصل دانش‌آموز می‌تواند با آموخته‌های خود درباره موضوع درس، به ایفای نقش در مکالمه‌ای که خود جزیی از آن است، بپردازد. 

علوی مقدم درباره زمان آموزش این مباحث با توجه به وقت محدود این درس درهر هفته، بیان کرد: مشکلی برای ارایه این کتاب پیش نخواهد آمد چراکه برای هر درس سه تا چهار جلسه زمان لازم است. 

وی با یاد کردن کتاب کار به عنوان کتابی برای تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن، گفت: کتاب کار به نوعی تکمیل کتاب دانش‌آموز است و تمرین‌های ذکر شده در آن لازم است تا جایی که زمان اجازه می‌دهد در کلاس و با حضور معلم انجام شود. 

مدیر گروه زبان‌های خارجی دفتر تالیف کتاب‌های درسی درباره برنامه 5 ساله‌ای که برای تحول کتاب‌های زبان‌ انگلیسی در نظر گرفته شده، گفت: شروع این تحول از این کتاب بود و تمامی کتاب‌های زبان انگلیسی در پایه‌های مختلف طبق این برنامه با همکاری تمامی متخصصان و کارشناسان این حوزه برای سال‌های تحصیلی بعدی تغییرات اساسی را به خود می‌بیند تا در راستای رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه قدمی جدی برای آموزش این زبان به دانش‌آموزن سراسر ایران برداشته‌ شود. 

به گفته علوی مقدم، فایل PDF کتاب‌های این بسته آموزشی روی وب‌سایت های www.chap.sch.ir و www.eng-dept.talif.sch.ir موجود و  رایگان در دسترس همگان است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    تنظیم کتب درسی به عوامل زیادی بستگی دارد. از آنجاییکه در ایران اهتمام به اقدامات کارشناسانه از ضعف اعتقاد عمیق به مبانی تئوریک برخوردار است این عمل تحول طلب هم از آن مثتثنی نیست. آنچه تا بحال از تئوریهای برساخت این کتاب منتشر شده گرته هایی اولیه وسطحی از تئوری رویکرد ارتباطی می باشد. بر فرض عمق مطالعات تئوریک از آنجاییکه هر مطالعه تئوریک بدون آمایش سر زمین پادر هوا می باشد این کتاب هم از آمایش سرزمین تعیین کننده برخوردار نیست. برنامه‌ریزی آمایش سرزمین چون با دیدی وسیع و همه‌جانبه به فضای ملی نگاه می‌کند، همة مناطق کشور را باحوصله و دقت و از جهات مختلف مورد مطالعه و شناسایی قرار می‌دهد. هر چند از حوصله این کوتاهه بدر است ولی ذکر این نکته اهمیت دارد که هدف کلی آمایش سرزمین عبارت است از سازماندهی فضا به‌منظور بهره‌وری مطلوب از سرزمین در چهارچوب منافع ملی. در غیر اینصورت این تئوری هم به دلیل توزیع نامناسب، مناطق را به ناکجا آباد می رساند. به همین دلیل است که دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در مازندران اظهار داشتند: برای تأکید بر آمایش سرزمین نیازمند تدوین سند تحول استانی آموزش و پرورش هستیم. تا هنگام تدوین چنین سندی باید در کارایی کتاب های تدوین شده شک کرد.( البته بعنوان یکی از عامل های کارایی) با توجه به برنامه معطل مانده آمایش سرزمین و نشانه های از سرگیری آن متاسفانه از همین حالا به جای فراگیر کردن منابع تولید اطلاعات منابع محدود اطلاعاتی را برای دخالت دادن آن در آمایش مد نظر قرار داده اند و با این کار زمینه های ناکارامدی آمایش را به بهانه های مختلف بوجود میآورند. به زعم بنده باید این سوال که جایگاه رویکرد ارتباطی در یک آمایش همه جانبه غیر مصنوعی چه خواهد بود از همین حالا مورد مداقه قرار گیرد. تجربه کشورهای گوناگون در بکارگیری این رویکرد سرشار از نتایج موفقیت آمیز و شکست خورده می باشد. برخی از این موفقیت و شکست ها نه بعلت نحوه اجرای آموزش و پرورش ها بلکه بدلایل مختلف دیگری چون ارتباط پذیری ساکنان منطقه می باشد. بیگانه پرهیزی، بیگانه هراسی و بیگانه ستیزی یکی از دلایل گریز از ارتباط مردمان است. (هر چند آ.پ در ایران از مجریان ناقص روشهای آموزش زبان هم می باشد) دلایل گریز از ارتباط در مناطق مختلف کشور می تواند آنچنان متفاوت باشد که اجازه ندهد با یک نسخه یکسان به جان آمایش سرزمین افتاد ولی تجارب گذشته نشان می دهد که متاسفانه در کشوری با این پهنای جغرافیایی فرهنگی، مذهبی و زبانی تنها یک نسخه صحیح وجود دارد و اینجا است که ما از درک واقعی مشکلات آموزشی مخصوصا آموزش زبان برحذر می مانیم. اتخاذ تصمیمات استراتژیک بر تبادل و روابط متقابل بین سازمان و محیط تأکید داشته و هدف آن ایجاد رابطه مناسب و منطقی بین این دو عامل است . در غیر اینصورت به تصمیمی نا متعارف و بدون ساخت منجر می شود. و باز هم متاسفانه تصمیمات نامتعارف چه دانسته و چه نادانسته برنامه توسعه متوازن را به توسعه نامتوازن تبدیل می کند. اینجاست که کارشناسان برنامه درسی نمی توانند خود را از گناه ناتوان سازی آموزش و پرورش های مناطق مصون و مبرا بدانند. تجارب نشان داده است که اجرای نسخه یکسان آمایش سرزمین برگشت به گذشته نامتوازن می باشد وچنین برنامه درسی را در زمره خانواده برنامه های درسی عقیم لحاظ می نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها