دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
ارسال برنامه کوتاه مدت و بلندمدت نهاد‌ کتابخانه‌ها به وزارت ارشاد

محمد‌رضا اخضریان کاشانی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: این نهاد با تدوین برنامه 100 روزه در قالب 26 محور و برنامه بلند‌مدت در قالب 260 محور ظرفیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و گزارش شرایط تحقق آن را چهارشنبه گذشته (13 شهریور ماه) به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرد.-

کاشانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به رویکرد علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های خود را برای یک دوره زمانی 100 روزه در قالب 26 محور به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرده است.

وی با اشاره به ارسال برنامه بلند‌مدت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای تحقق برنامه‌های فرهنگی و کلان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس در جلسه رای اعتماد اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به ارایه برنامه 70 محوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس به تنظیم نقش و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به سرفصل برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به سرفصل‌های مهم برنامه‌های کلان فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: از جمله برنامه‌های 100 روزه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افتتاح چندین کتابخانه تازه تاسیس، افتتاح شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب، افزایش ساعت کار رادیو کتاب است.

کاشانی درباره برنامه‌های بلندمدت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: این نهاد در حوزه بلند مدت با ارایه برنامه‌هایی در بخش‌های برنامه‌های فرهنگی علی جنتی مانند فرهنگ عمومی، ارتقای اخلاق اسلامی و نشر اندیشه‌های ناب حضرت امام خمینی(ره) ظرفیت‌‌های نهاد کتابخانه‌ها را در قالب 260 برنامه در حوزه کتابخانه‌ای معرفی می‌کند.

پیگیری مطالبه پخش تیزر تبلیغاتی کتاب از رسانه ملی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر پیگیری مطالبه پخش تیزر‌‌های تبلیغاتی کتاب از رسانه ملی اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اکنون در رسانه‌های مختلف به ویژه مکتوب به امر تبلیغات کتاب می‌پردازد.

کاشانی با بیان این‌که پیگیر این مطالبات از رسانه ملی هستیم، عنوان کرد: راه‌اندازی شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب تا سه ماه دیگر با تهیه برنامه‌های آرشیوی و آماده شدن دپوی برنامه‌های تولیدی و مهیا کردن استودیو برنامه در یکی از کتابخانه‌های تهران بیشتر به امر تبلیغ در حوزه کتاب و کتابخوانی خواهد پرداخت.

وی با بیان این‌که فعالیت‌های مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اکنون در سطح رسانه‌های مکتوب از جمله نشریات با شمارگان بالا تبلیغ می‌شود، گفت:در کنار این تبلیغات مراکز استانی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تولید برنامه‌های محتلف به تبلیغ در حوزه کتاب و فعالیت کتابخانه‌ها می‌پردازد.

سامانه سامک مرجعی برای ارسال کتاب‌های کتابداران
 معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ساماندهی مرجع سامانه سامک از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تامین منابع کتابخانه‌های کشور به صورت متمرکز و بر اساس گرایش مخاطبان و کتابداران عمل می‌کند.

وی افزود: خرید متمرکز کتاب برای کتابخانه‌های عمومی کشور برای بحث مجموعه‌سازی و یا تهیه کتاب بر اساس طرح کتاب من از جمله روش‌های تهیه کتاب برای کتابخانه‌های عمومی کشور است.

کاشانی با اشاره به سامانه سامک عنوان کرد: کتابداران بر اساس طرح سامانه سامک بر اساس نیاز کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌‌های مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند.

فروش اینترنتی نداشتن، ناشی از ضعف استقبال ناشران است
 معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره انتشار کتاب‌ها در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: قرار نیست نهاد کتابخانه‌‌ها جایگزین ناشران شود و بیشتر کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها از طریق خرید تهیه می کند و بیشتر کتاب‌‌های منتشر شده این نهاد مربوط به ایستگاه‌های مطالعه است.

وی با اشاره به استقبال نشدن از عرضه کتاب‌ها در فضای مجازی از سوی ناشران گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان بزرگترین خریدار کتاب کشور از ناشران در بخش خرید اینترنتی فعالیت چشمگیری ندارد زیرا ناشران علاقه‌ای به فروش اینترنتی ندارند.

کاشانی با بیان این‌که فروش اینترنتی در ایران هنوز به معنای ارتباط با کتاب فیزیکی و ارسال آن برای مخاطبان است، عنوان کرد: هنوز فروش فول تکس (دانلود متن کامل کتاب به صورت خرید) وجود ندارد و تنها به معنای ارسال کتاب کاغذی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط