خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- کتابداران به عنوان مظلوم ترین قشر فرهنگی کشور با توجه به ساعت کاری، سختی و فشردگی کار و نیاز مداوم داشتن به آگاهی روزافزون، اکنون بدون داشتن انگیزه و امنیت شغلی که مهمترین پشتوانه فعالیتهای فرهنگی است، نمیتوانند به حیات شغلی خود ادامه دهند. در نتيجه نهاد کتابخانههای عمومی کشور با توجه به اینکه به صورت غیر دولتی و مستقل اداره میشود باید نسبت به بهبود وضعیت معیشتی کتابداران به ویژه در شهرستانها بازنگری کند تا بتواند با تامین بودجه و برنامهریزی مناسب، وضعیت اقتصادي کتابداران را ارتقا دهد.
درد دل هایی که باید فریاد شوند تا به گوش مسوولان برسد
خبرگزاری ایبنا بر اساس درد دل های کتابداران در فضای مجازی به ارایه خواسته های این گروه مظلوم میپردازد تا با انعکاس آن به سکاندار شایسته نهاد کتابخانه های عمومی کشور ـ منصور واعظی ـ و تاکید وی مبنی بر کنترل این نهاد در یک اتاق شیشه ای، بتواند پلی ارتباطی میان نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کتابداران برقرار کند. اين گزارش گوشه هايي از خواسته هاي كتابداران را بازگو مي كند.
بر اساس آمار غیر رسمی در فضای مجازی حقوق یک فصلِ مهدی رحمتی دروازه بان استقلال برابر با 277 سال حقوق یک کتابدار، حقوق یک فصلِ سیدجلال حسینی، 259 سال، محسن بنگر، 240 سال، آندرانیک تیموریان، 185 سال، رضا عنایتی 166 سال، حقوق ماهیانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پنج برابر حقوق کتابداران ( البته روی کاغذ) و معلمان دو برابر این قشر درآمد دارند و در یک آمار غیررسمی، روزانه حقوق کتابداران برابر با قدرت خرید یک مرغ دو کیلویی است.
مدیران کتابخانه های عمومی کشور مسوولیت را بر دوش کتابداران نگذارند
گلایههایی که در برخی کامنتهای منتشر شده در فضای مجازی دیده میشود، حکایت از آن دارد که برخی کتابداران از واگذاری مسوولیت ها و وظایف مسوولان ادارههای شهرستانی و مدیران کتابخانههای عمومی به کتابداران که به نوعی در حوزه فعالیت آنها تعریف می شود، ناراضی هستند. این گروه معتقدند که فقط به دلیل پست مافوق داشتن مدیران این وظایف به زیر دستان آنها یعنی کتابداران منتقل میشود. در مقابل نيز مزایا، اضافه حقوق، اضافه کار و حضور در سمینار های تهران سهم مدیران می شود كه اين در نوع خود وضعیت مطلوبی نیست.
کتابداران در کتابخانهها بر اساس سابقه فعالیت و شناخت علمی پست بگیرند
کتابداران در بخشی دیگر از کامنتهای خود خواستار فعالیت در کتابخانه های عمومی کشور بر اساس سابقه فعالیت کتابداری و میران شناخت از این مجموعه به ویژه آشنایی با منابع مرجع بودند و معتقد بودند اگر قرار است این گروه پست کتابخانهای دریافت کنند باید رابطه بر ضابطه مقدم باشد و سرمایه های علمی کتابداری و نخبه کشور در این حوزه سرخورده نشوند و در مقابل کتابداران تازه كار، بدون تبحر و تخصص، که فقط مدرک دانشگاهی دارند، وارد این حوزه نشوند.
درد و دلهای دیگری از کتابداران در فضای مجازی گویای آن است که انجمن های ادبی با وجود متخصصان حوزه ادبیات در کتابخانه های عمومی کشور رشد پیدا میکند و در کتابخانههای شهرستانی به دلیل محدودیت نیرو می توان از نیرو های کتابداری و دارای مدرک کارشناسی ادبیات با تعهد کاری استفاده کرد و پست تزیینی برای این حوزه بدون تشکیل جلسه های مستمر و یا حضور نیافتن فرد مسوول، دردی از انجمن های ادبی کتابخانه ها را درمان نمیکند.
گردهمایی مدیران کل کتابخانه های استانی کشور و مدیران بخشهای گوناگون راهکار مناسبی برای ارایه بیلان کاری و درون سازمانی است اما دیدار مدیران به هیچ وجه جایگزین تعامل دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کتابداران نمی شود و با ایجاد یک برنامه مدون و مستمر می توان بسیاری از مشکلات را با شنیدن از مسوولان سطوح پایینتر کتابخانه های عمومی، بر طرف کرد.
تعیین وظایف مسوول امور فرهنگی کتابخانه ها و اجرای بخشنامه تعطیلی مادران کتابدار
گلایهمندی از اجرا نشدن آیین نامههای دولتی مربوط به مادران شاغل در کتابخانههای عمومی و درباره فرزندان کتابداران از نکتههای بارز دیگر این کامنتها به شمار میآمد.
بخشنامه دولتی تعطیلی مادران شاغل در روز پنجشنبه که دارای کودکان زیر هفت سال هستند در اداره ها اجرا میشود اما این تصمیم در کتابخانههای کشور هنوز جنبه اجرایی ندارد و مساله دیگری که مورد انتقاد کتابداران بود که آنها معتقد بودند که میتوان در اجرای پربار این مسابقههای فرهنگی آن بازنگری کرد و یا این هزینه را صرف تجهیز کتابخانهها و تهیه کتابهای درخواستی برای اعضا و یا افزایش حقوق کتابداران کرد.
مسابقه های فرهنگی کتابخانهها بوی رابطه می دهند
کارشناس مسابقه های فرهنگی برخی استان ها به نقل از گلایه برخی از کتابداران، نزدیکان، وابستگان و دوستان مسوولان خود را برنده مسابقه های کتابخوانی اعلام میکنند و به عنوان مثال در یکی از استان ها در طول چهار ماه، اسم یک نفر خاص به عنوان برنده اعلام شده بود که در صورت صحت داشتن، این موضوع نمونهای از بی عدالتی محسوب میشود و این مساله نمونهای دیگر از نارضایتی اعلام شده در فضای مجازی از سوی جامعه کتابداران بود.
گله کتابداران از کند بودن سرور پیام مشرق
سایت پیام مشرق در کتابخانه های عمومی کشور با وجود کند بودن سرور مرکزی و معطل نگه داشتن اعضا و کتابداران کتابخانهها، مشکلاتی را برای این گروه ها ایجاد کرده است. بخش فناوری اطلاعات نهاد کتابخانههای عمومی کشور از طریق نهادهای مرتبط میتوانند این مشکل را با وجود مناسب بودن طرح حل کند. نرم افزار مدیریت کتابخانههای ایران ( پیام مشرق) مناسب برای کتابخانه های دانشگاهی، عمومی، تخصصی و آموزشگاهی است و دارای ویژگیهای مانند تحت وب بودن و امکان چند کتابخانهای است که کتابخانه های مختلف را با مدیریت و سایت های متفاوت بر روی یک بستر سخت افزاری، مدیریت می کند.
ارایه گزارش های آماری رنگارنگ کتابداران را از رسالت اصلی خود دور می کند
فرم گزارش های درخواست شده از سوی کتابداران نباید بر اساس تقسیم وظیفه و انتصاب های شخصی مسوولان کتابخانه ها رنگ اجبار به خود بگیرد و با ارایه یک برنامه ریزی مشخص و بخشنامه های پژوهشی میتوان آمار مورد نیاز کتابخانه در زمینه های مختلف بررسی و برای همیشه در آرشیو نگهداری شوند و فقط این آمار بر اساس نیاز ماهیانه به روز رسانی شوند تا این اطلاعات به صورت دایمی و بر اساس نیاز، در اختیار افراد مختلف قرار بگیرد.
سرفصلهای عنوان شده گوشهای از درد دلهای کتابداران در فضای مجازی است و امیدواریم دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور با انتشار جوابیههای مستمر درباره ارایه این مشکلات به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نسبت به رفع موانع شغلی و دغدغههای این گروه اقدام کند.
سهشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
نظرات