یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
بازار کتاب کودک در سراشیبی هفته دوم مرداد

دومین هفته از مرداد ماه برای نشر کودک و نوجوان با اخبار چندان خوبی همراه نبود. تعداد کتاب‌های منتشر این حوزه با 108 عنوان اثر به کمترین میزان خود در ماه‌های اخیر رسید و همراه با کتاب‌های دینی به صورت مشترک در جایگاه دوم حوزه‌های چاپ قرار گرفت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در دومین هفته از مرداد ماه تعداد کتاب‌های کودکان و نوجوانان کاهش چشمگیری داشت، 108 اثر، این هفته برای بچه‌ها منتشر شد که حتی نسبت به هفته مشابه پیشین 33/8 درصد کاهش را نشان می‌دهد. با وجود این کاهش، نشر بچه‌ها رتبه دوم حوزه‌های چاپ را به خود اختصاص داد. این هفته حوزه ادبیات با 132 اثر در جایگاه نخست، حوزه‌های کودک و نوجوان و دین با 108 اثر به طور مشترک در جایگاه دوم و کتاب‌های حوزه علوم عملی با 107 اثر در جایگاه سوم قرار گرفتند. 

مولفان قدرت را به دست گرفتند

پس از یک هفته صدرنشینی مترجمان در حوزه نشر بچه‌ها، مولفان دوباره نشر کودک و نوجوان را به دست گرفتند. این هفته مولفان با 67 اثر منتشره، 62 درصد کتاب‌های هفته را در اختیار داشتند. مترجمان این هفته تنها 41 اثر راهی بازار کردند. هفته مشابه پیشین، مترجمان با 92 اثری که منتشر کردند، 63/78 درصد کتاب‌های هفته را در اختیار داشتند.

تجدید چاپی‌ها پیروز میدان نشر شدند

از میان 108 اثری که این هفته وارد بازار کتاب شدند، بیش‌تر کتاب‌های تجدید ‌چاپی بودند. تجدید‌چاپی‌ها این هفته با 97 اثر، 81/89 درصد کتاب‌های هفته را به خود اختصاص دادند. این هفته تنها 11 اثر برای نخستین بار منتشر شدند که این امر به نوبه خود، عجیب به نظر می‌آید. 

غوغا در پایتخت

ناشران کلان شهر کشور، این هفته 94 عنوان اثر منتشر کردند تا به تنهایی 87 درصد کتاب‌های منتشره بچه‌ها را وارد بازار کتاب کرده باشند؛ این در حالی است که ناشران سایر شهرهای کشور همچنان در حاشیه قرار دارند و کمتر به نشر کودک و نوجوان می‌پردازند. سایر ناشران کشور فقط  14 عنوان اثر را به بازار کتاب کودک فرستادند. 

متوسط‌ها در اوج

متوسط‌های هفته، از میانگین خود پیشی گرفتند. شمارگان متوسط کتاب‌های بچه‌ها این هفته با سه هزار و 749 نسخه، از بیشینه میانگین خود، 249 نسخه پیش بودند. 

میانگین صفحات کتاب‌های بچه‌ها نیز این هفته، از متوسط خود در ماه‌های اخیر پیش بود. 88 صفحه، متوسط صفحات کتاب‌های بچه‌ها در دومین هفته مرداد بود. متوسط صفحات کتاب‌های بچه‌ها بیشتر میان 40 تا 60 صفحه در نوسان است. 

ترین‌ها!

«ستارگان و کهکشان‌ها»، نوشته «یان گراهام» با ترجمه مجید عمیق این هفته با 500 تومان بها، ارزان‌ترین کتاب هفته بود. این کتاب از سوی نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به بازار آمده است. کتاب گران این هفته، «ماه روی صندلی» عباس تربن بود. این کتاب به بهای 23 هزار تومان از سوی انتشارات کانون،  به چاپ رسیده است.

«آشنایی با مفاهیم ریاضی»، نوشته شعله دولت‌آبادی، این هفته برای بیستمین بار منتشر شد، تا بیشترین نوبت چاپ را در میان کتاب‌های هفته به خود اختصاص داده باشد. نشر کانون ناشر این اثر نیز بوده است. 

«ستاره‌ها و کهکشان‌ها» علاوه بر عنوان ارزان‌ترین کتاب هفته، بیشترین شمارگان را نیز در اختیار داشت. 11 هزار نسخه این کتاب را به عنوان پرشماره‌ترین کتاب هفته معرفی کرد. «نگهبانان دروازه: گورستان»، نوشته آنتونی هوروویتس، با ترجمه ندا شادنظر این هفته کتاب کم شماره هفته بود. این اثر با شمارگان 500 نسخه از سوی نشر ایران‌بان وارد بازار کتاب شد. 

«نگاهی به تاریخ جهان»، با 660 صفحه این هفته عنوان کتاب پرصفحه هفته را به خود اختصاص داد. این اثر نوشته جواهر لعل نهرو و محمود تفضلی است که از سوی نشر امیرکبیر منتشر شده. «شادی کوچولو و قصه فصل‌‌ها»، با 12 صفحه از سوی نشر کورش کتاب کم‌صفحه هفته بود. 

بیش‌فعالان

سمیه بیگدلی با سه اثری که این هفته منتشر کرد، پرکارترین نویسنده هفته به شمار آمد. در کنار بیگدلی، ندا شادنظر با دو اثری که از او منتشر شد، پرکارترین مترجم هفته شد. 

انتشارات ستاد اقامه نماز، با سه اثری که منتشر کرد، این هفته بیشترین آثار چاپ نخست را به خود اختصاص داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط