پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
جلد سوم «مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی» منتشر شد

مدیر روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از انتشار سومین جلد از مجموعه «مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی» به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) خبر داد.-

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، سید روح‌الله دعائی بیان کرد: جلد سوم مجموعه «مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی» با دوازده مقاله در قالب دوازده فصل تدوین شده است. 

وی افزود: این نوشتار به مضامینی نظیر بررسی جایگاه مسجد در نزد افکار عمومی، بررسی وضعیت موجود بهره‌گیری از روش‌های تبلیغی مبلغان، تحلیل منابع مصارف مالی خدمات پشتیبانی اعزام مبلغ، بررسی وضعیت موجود اعزام مبلغ، بررسی جایگاه قانونی توانمندسازی سازمان‌ها و مراکز آموزش قرآن کریم، بررسی شیوه‌ها و راهکارهای علمی تامین منابع غیردولتی و ترسیم برنامه مطلوب توسعه فرهنگی دینی پرداخته است.
 
دعائی اظهار کرد: فصل نخست کتاب با شیوه توصیفی به بررسی نقطه دیدگاه‌های مخاطبان پیام‌های دینی مساجد و صاحب‌نظران امور مساجد در خصوص جایگاه مسجد در نزد افکار عمومی و شیوه‌های محوریت بخشی و اعتلای آن می‌پردازد.
 
به گفته وی،  در مقدمه فصل دوم آمده است: «تبلیغات در سراسر زندگی تاریخ بشر وجود داشته و همواره بخشی از حیات انسانی را تشکیل می‌داده است. با توجه به این‌که رسانه‌های ارتباطی و تبلیغی (اعم از سنتی و نوین) و شیوه‌های ارتباطی از دور‌ه‌ای به دوره‌ای دیگر فرق می‌کند، در صورتی می‌توان از این رسانه‌ها و شیوه‌های تبلیغی به شکل بهینه بهره جست که ویژگی‌ها، توانایی‌ها و کاربردهای هر یک از رسانه‌ها و شیوه ارتباطی را بازشناخت که در این تحقیق بخشی از این ویژگی‌ها و توانایی‌ها، به ویژه در حوزه تبلیغات دینی، مورد بررسی قرار می‌گیرد.» 

دعائی با اشاره به مقدمه فصل سوم گفت: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی اکتشافی است و با هدف شناخت رویکردهای موجود درباره سهم هر یک از نهادهای دولتی و مشارکت‌های مردمی در امر تبلیغات دینی، بر آن است تا نقاط قوت و ضعف هر یک از رویکردها را از نظر صاحب‌نظران و نخبگان به چالش بکشد. همچنین تحلیل وضعیت گذشته نظام تبلیغی کشور و ارزیابی عملکرد نهادهای دولتی و غیردولتی در امر تبلیغ در دهه اخیر و شناسایی دلایل کاهش مشارکت مردمی و همچنین موانع پیش روی حضور و مشارکت مردم در تبلیغ دینی و تربیت و آموزش مبلغان، بخش دیگری از اهداف این پژوهش است.
 
وی درباره فصل چهارم این کتاب گفت: مساله تحقیق فصل چهارم در حیطه «عدم اطلاعات و کمبود دانش» جای می‌گیرد، زیرا کمبود آگاهی فزاینده‌ای در این حیطه احساس می‌شود و عمده هدف این تحقیق شناخت نحوه اعزام و بهره گیری از روش‌های اصولی و نیز ارایه الگوی مطلوب سازماندهی و مدیریت اعزام مبلغ از نظر کمی و کیفی است. 

دعائی ادامه داد: فصل پنجم به بیان مساله اصلی تحقیق آورده توجه دارد.
 
مدیر روابط عمومی پژوهشکده عنوان کرد: در فصل ششم هدف اصلی تحقیق، بررسی شیوه‌ها و راهکارهای علمی تامین منابع غیردولتی و ارتقای سطح مشارکت عمومی در نهضت قرآن‌آموزی است که ویژه اوقاف، عموم مردم، شهرداری‌ها، شوراهای شهر و روستا و تشکل‌ها از نظر سهم آن‌ها در مشارکت نوشته شده است. 

وی افزود: از  اهداف تحقیق فصل هفتم می‌توان به «شناسایی اهداف اصول و مبانی توسعه فرهنگی غرب، مطالعه و تبیین اصول مبانی و اهداف توسعه فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، نقد و اصول و مبانی و اهداف توسعه فرهنگی در غرب و اسلام  اشاره کرد. 

دعائی درباره فصل‌های هشتم و نهم گفت: فصل هشتم درصدد بیان چالش‌هایی است که جامعه امروز در زمینه توسعه فرهنگ دینی با آن‌ها روبه‌رو است. همچنین شناسایی و ارزیابی و تبیین این موانع و چالش‌ها هدف اساسی این فصل به شمار می‌آید. فصل نهم هم به بیان این موضوع پرداخته است که توسعه فرهنگ دینی و ارزش‌های اخلاقی جز اصلی‌ترین اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است و بخش اساسی حرکتی که منجر به ایجاد این نظام حکومتی شده، مبتنی بر اهدافی بود که تحقق فرهنگ دینی را پیگیری می‌کرد.
 
وی افزود: در فصل دهم آمده است که «علیرغم پیشرفت‌های به وجود آمده در زمینه‌های مختلف درباره تعلیم و تربیت متاسفانه در زمینه رویکردها و روش‌های تربیت و آموزش (یادگیری) اخلاقی و ارزشی (آموزش فرهنگ دینی) تلاش‌های مفید و کافی صورت نگرفته است.» 

دعائی درباره اهداف کلی فصل یازدهم اظهار کرد: شناسایی و تعیین ظرفیت‌های ملی در تعیین و توسعه فرهنگ دینی، شناسایی و تعیین موانع و محدودیت‌های ملی در تعیین و توسعه فرهنگ دینی، شناسایی و تعیین راهکارها و روش‌های تعیین و توسعه فرهنگ دینی با تاکید بر رویکرد مشارکت‌های اجتماعی و همچنین ارایه برنامه مناسب توسعه فرهنگ دینی متناسب با شرایط و مقتضیات زمان، ارایه شیوه‌های تعیین و توسعه فرهنگ دینی انگیزشی و پیشنهادات لازم جهت پیاده کردن برنامه از اهداف تحقیق فصل دوازدهم محسوب می‌شود. 

پژوهشکده باقرالعلوم(ع) سومین جلد از مجموعه «مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی» در 646 صفحه و به بهای 350 هزار ريال از سوی موسسه عرش پژوه به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط