شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
5 موسوعه‌ درباره ائمه(ع) منتشر می‌شوند

مدیر گروه حدیث پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) از تکمیل و پایان بررسی‌های علمی و روایی پنج موسوعه امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام هادی(ع)، امام عسکری(ع ) و حضرت مهدی(عج) خبر داد._

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: اکنون سه موسوعه حضرت زهرا(س)، امام حسن مجتبی(ع) و امام سجاد(ع) در حال تدوین‌اند. البته دو موسوعه نخست پیش از این منتشر شده بودند اما بر اساس تصمیم‌گیری‌های مسوولان پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) برای تکمیل مطالب آن‌ها، روایات و احادیثی را ترجمه کرده و به آن‌ها افزوده‌ایم.

وی ادامه داد: صفحه‌بندی موسوعه‌های امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام هادی(ع)، امام عسکری(ع ) و حضرت مهدی(عج) به پایان رسیده است اما انتشار آن‌ها به دلیل یکسان بودن طراحی و نگاره‌های ظاهری با سه موسوعه در حال تدوین، به تعویق انداخته‌ شده است.

مدیر گروه حدیث پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) در پاسخ به این سوال که «مخاطبان این نوشتار‌ها چه کسانی‌اند و زبان‌ نگارشی آن‌ها چگونه ‌است؟» اظهار کرد: محتوای این نوشتارها برگرفته از متن فرمایشات پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) است. بنابراین، این موسوعه‌ها به زبان عربی‌اند و حوزویان وعلاقه‌مندان به مطالعه آن‌ها باید ادبیات عرب را خوب بدانند.

وی با اشاره به این‌که موسوعه‌های امامان سجاد(ع)، کاظم(ع)، رضا(ع) و مهدی(عج) برای نخستین‌بار روانه بازار نشر خواهند شد افزود: مطالب این موسوعه‌های اهل تشیع به مضامین فقهی، تربیتی و تاریخی که پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) در مجالس سخنرانی خود یا در پاسخ به سوالات افراد گفته‌اند، می‌پردازد.

محقق حوزه دین یادآور شد: تاکنون همه این موسوعه‌ها جز موسوعه‌های امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و حضرت مهدی(عج) به زبان فارسی برگردانده شده‌اند. در نظر داریم برای ترجمه سایر موسوعه به زبان فارسی نیز اقدام کنیم.

وی درباره موسوعه امام رضا(ع) عنوان کرد: بخش عربی موسوعه امام رضا(ع) بعد از ویراستاری نهایی و تکمیل و تنظیم منابع، مآخذ، پاورقی‌ها و صفحه‌بندی، در دو جلد و حدود هزار و 500 صفحه و با دو هزار و 79 حدیث در هشت باب تنظیم شده است و به علاقه‌مندان و شیفتگان معارف اهل بیت(ع) تقدیم می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیلی با ارایه توضیحاتی درباره تکمیل موسوعه امام هادی(ع) اظهار کرد: تنظیم و ویراستاری نهایی بخش عربی موسوعه امام هادی(ع) بعد از اضافه شدن حدود 133 حدیث جدید به بخش پیشین و نوشتن موضوع و همچنین جابه‌جایی آن‌ها و قرار گرفتن در بخش‌های مناسب صورت گرفت. این موسوعه در چهار فصل تنظیم و در حدود 515 صفحه به بازار نشر عرضه خواهد شد. بخش فارسی موسوعه امام هادی(ع) هم تکمیل و برای نشر آماده شد. 

این محقق حوزوی درباره تکمیل موسوعه امام عسکری(ع) گفت: بخش عربی و فارسی این موسوعه مانند موسوعه پیشین تکمیل شده است. در این موسوعه حدود 178 حدیث جدید به بخش قبلی اضافه شده که در مجموع با 524 حدیث و در 552 صفحه تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

وی با اشاره به تکمیل بخش عربی موسوعه امام زمان(ع) اظهار کرد: بخش عربی موسوعه امام زمان(ع) در هفت فصل با 332 حدیث در 528 صفحه تنظیم و تکمیل شده و اکنون ویراستاری و صفحه‌بندی این کتاب انجام شده و آماده چاپ است.

مدیر گروه حدیث پژوهشکده با اشاره به موسوعه امام حسن مجتبی(ع) گفت: بخش عربی موسوعه امام حسن مجتبی(ع) با استفاده از منابع مختلف اهل سنت و تشیع با حدود 400 حدیث جدید در 670 صفحه آماده چاپ است. ویراستاری، مصدریابی و موضوع‌نویسی تمامی احادیث این بخش (احادیث قبلی و احادیث جدید) انجام شده و این اثر بعد از مقابله و صفحه‌بندی نهایی برای نشر به چاپخانه ارسال خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: در بخش فارسی موسوعه امام حسن(ع) هم ترجمه احادیث جدید به اتمام رسیده است که بعد از مقابله، ویرایش و صفحه‌بندی به بازار عرضه خواهد شد. همچنین در موسوعه حضرت زهرا(س) حدود 90 حدیث به بخش عربی آن اضافه شده و مصدریابی، مقابله و ویرایش آن به اتمام رسیده است. اکنون ترجمه احادیث افزوده شده به همت گروه حدیث به پایان رسیده و آماده انتشار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیلی توضیح داد: اصلاحات لازم روی بخش عربی و فارسی موسوعه امام سجاد(ع) شروع شده است و این اثر به زودی بعد از اتمام آن و ویرایش جدید، به چاپ خواهد رسید.

وی در پایان گفت: اکنون تعدادی از این آثار تکمیل و تدوین شده‌اند و سه موسوعه در مراحل تکمیل و تدوین قرار دارند. انتشار این آثار به تصمیم مدیریت مرکزی این پژوهشگاه و تامین بودجه انتشار بستگی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط