پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
سواد رسانه‌ای درآمدی بر شیوه یادگیری و سنجش

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

پیامدهای سواد رسانه‌ای

رسانه‌ها بخش جداناپذیری از زندگی انسان امروزی هستند و این به آن معناست که بخش لاینفکی از زندگی کودکان و نوجوانان را هم تشکیل می‌دهند. کودکان جزء اصلی‌ترین مخاطبان رسانه‌ها هستند. قدرت پردازش و تجزیه و تحلیل درست اطلاعات و اخبار دریافتی در کودکان کمتر از بزرگسالان است. از سوی دیگر نظارت متمرکز برای کنترل تولیدات رسانه‌ها روز به روز مشکل‌تر می‌شود؛ بنابراین آگاهی مخاطبان، والدین، معلمان و استادان از سواد رسانه‌ای می‌تواند ما را به سوی پیامدهای این رسانه‌ها رهنمون سازد. در بسیاری از موارد جوانان با کسب حجم بالای اطلاعات از رسانه‌ها دچار بمباران اطلاعاتی و ناامنی ذهنی و روانی می‌شوند و اعتماد خود را نسبت به محیط پیرامون و ارزش‌های موجود از دست می‌دهند. به علاوه با کسب معلومات جدید به لحاظ عاطفی از والدین خود فاصله می‌گیرند و آن‌ها را سنتی و قدیمی تلقی می کنند که نتیجه آن تضاد و تعارض بین دو نسل و درگیری و تنش بین آن‌ها است. وقوع انقلاب اطلاعات منجر به ارائه اطلاعات جدیدی از ساختارهای قدرت در جامعه و خانواده شده است. قدرت در دست کسانی تمرکز می‌یابد که امکان تولید، کنترل و انتشار مؤثرتر و کارآمدتر اطلاعات را داشته باشند.

صفحه 103/ سواد رسانه‌ای درآمدی بر شیوه یادگیری و سنجش/ علی طلوعی/ انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها/ چاپ اول/ سال 1391/ 272 صفحه/ 4500 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها