یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
برپایی جشنواره نویسندگان پراگ با حضور اورهان پاموک

اورهان پاموک به عنوان میهمان در جشنواره نویسندگان پراگ حضور یافت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پراگ پست، در برنامه ای که به احتمال زیاد می تواند آخرین دوره برگزاری جشنواره نویسندگان پراگ نام بگیرد، اورهان پاموک برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2006 برای کتابخوانی، امضای کتاب و بحث پیرامون مسایل ادبی در مکان شهرداری پراگ حضور یافت. 

این نویسنده 60 ساله که خالق آثاری چون «کتاب سیاه»، «نام من سرخ»، « برف» و «موزه معصومیت» است و به عنون فعال جدی برای حق آزادی بیان در ترکیه  به ویژه کشتار دسته جمعی ارمنیان در دوره امپراتوری عثمانی شناخته می شود، میهمان این دوره جشنواره بود. 

پاموک که به دلیل ابراز نظراتش با سوزاندن کتاب هایش توسط ملی گراهای ترکیه روبه‌رو و حتی دادگاهی شده بود، بیش از 11 میلیون نسخه از کتاب هایش را در سراسر جهان به فروش رسانده که به بیش از 60 زبان ترجمه شده اند. 

گیوم باست مدیر این جشنواره تاکید کرد که پنج سال برای آوردن پاموک به این برنامه مذاکره کرده است. وی گفت ما بار نخست در سال 2008 از او دعوت کردیم اما سر او خیلی شلوغ بود، او درس می دهد و مثل خیلی از نویسندگان میهمان ما که می گویند برای این که مشغول نوشتن هستند نمی توانند بیایند، سرانجام با این کار موافقت کرد. 

به گفته وی نویسنده مشهور آمریکایی ای.ال.دکتروف نیز با توجه به سطح این فستیوال در آن شرکت کرده بود. 

جشنواره نویسندگان پراگ با سابقه 23 ساله خود با استقبال آن هایی که به جهان ادبیات علاقه مندند روبه رو شده و برندگان جایزه نوبل چون نادین گوردیمر، درک والکات، گائو شینگجیان، هارولد پینتر و اکنون پاموک از  نویسندگانی بوده اند که در آن شرکت کرده اند. ولادیمیر کورنر، رمان نویس و فیلمنامه نویس چک، سونالا ابراهیم، نویسنده مصری، یاسمینا خضرا، نویسنده الجزایری و میگوئل سوسا تاوارس، رمان نویس و روزنامه نگار پرتغالی از چهره های برجسته دیگری بودند که امسال در این رویداد فرهنگی شرکت کردند. 

این فستیوال امسال به دلیل حذف کمک های مالی، به شکل واضحی به نسبت دوره های پیش در ابعادی کوچکتر هم از نظر زمانی و هم از نظر تعداد بازدیدکنندگان برگزار شد . شورای شهر پراگ که حامی مالی این رویداد بود از 5/3 میلیون کرونا (176 هزار دلار) بودجه سال قبل ، حمایت خود را به 300 هزار کرونا رساند که کاهشی 90 درصدی را شامل شد. به گفته باست این به معنی تقریبا پایان کار این جشنواره است. 

وی گفت ما معمولا با حضور 12 نویسنده این جشنواره را برگزار می کردیم. اما امسال ما پنج میهمان داشتیم و نمی دانیم که سرانجام این فستیوال برای سال آینده چگونه خواهد بود. 

هزینه سفر دعوت شدگان و استقبال کوچکی برای حضورشان، ترجمه همزمان برای نویسندگانی که به زبان چک آشنایی ندارند، هزینه روابط عمومی، هزینه های تهیه صحنه و ستاد برگزاری این رویداد، از  هزینه هایی است که باید از طریق این بودجه تامین می شد. به گفته وی بدون پشتیبانی مالی وزارت فرهنگ این رویداد دیگر نمی تواند به کار خود ادامه دهد. 

مدیر این جشنواره گفت این فستیوال یکی از ارکان معرفی آثار نویسندگان دیگر به ناشران محلی نیز هست و آثار برندگان نوبل چون درک والکات و هرتا مولر از همین‌جا شناخته شدند و در دست ترجمه قرار گرفتند. 

این جشنواره یکی از قدیمی ترین جشنواره های ادبی اروپا محسوب می شود و حفظ آن به دلیل تلاش این شهر برای کسب عنوان شهر ادبیات از سوی یونسکو از ضروریات است. 

به گفته یونسکو برای کسب عنوان شهر ادبیات باید تاریخ ادبی غنی پشتوانه یک شهر باشد و حمایت و تشویق ادبیات داخلی و خارجی همواره مد نظر قرار گرفته باشد. 

به گفته باست این شهر امسال تنها 5/2 درصد از بودجه خود را صرف ادبیات کرده است. 

جشنواره نویسندگان پراگ از 17 تا 19 آوریل (28 تا 30 فروردین) در پراگ پایتخت جمهوری چک برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها