پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
آذری‌ها با یار مهربان هم‌نفس بودند

نمایشگاه استانی و بین‌المللی کتاب در استان آذربایجان شرقی،‌ جشنواره‌ قصه‌گویی، جایزه کتاب سال تبریز و جایزه ادبی تبریز، از جمله فعالیت‌های مهم فرهنگی این استان در سال 1391 به شمار می‌آیند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ استان آذربایجان شرقی در سالی که گذشت، میزبان برنامه‌ها و جشنواره‌های بزرگی در سطوح کشوری و بین‌المللی بود.
 
در برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز یک هزار ناشر از سراسر ایران با 110 هزار عنوان کتاب شرکت کردند. در بخش استانی هم 65 ناشر شش هزار و 560 عنوان کتاب با موضوعات حقوق، پزشکی، دین و کمک آموزشی را عرضه کردند.

در نمایشگاه استانی کتاب تبریز که هشتم مهرماه افتتاح شد، 40 عنوان کتاب در سطح بین‌المللی با 20 نمایندگی از کشورهایی نظیر انگلستان، آلمان، روسیه، فرانسه، ترکیه، هند، عربستان، لبنان و مصر در نمایشگاه کتاب استان آذربایجان ارایه شدند.

در کنار این نمایشگاه، مکانی برای حضور 300 تا 600 خطاط معین شده بود. خطاطان این بخش همزمان با افتتاح نمایشگاه کتاب استان آذربایجان شرقی به کتابت آیات قرآن کریم، صلوات بر آل محمد(ص) و احادیث می‌پرداختند. این بخش از نمایشگاه با هدف پاسخ‌گویی به فیلم توهین‌آمیز آمریکایی علیه مسلمانان طراحی شده بود. 

همچنین 70 میلیارد ريال بن کتاب در نمایشگاه استانی و بین‌المللی کتاب تبریز توزیع شد که سقف بن خرید کتاب در مقایسه با نمایشگاه سال پیش از آن افزایش قابل توجهی داشت و بازدیدکنندگان این نمایشگاه برای خرید کتاب می‌توانستند از 40 درصد تخفیف بهره‌مند شوند. 

جوشش خدمات کتابخانه‌ای از دل نمایشگاه 
همزمان با برگزاری فعالیت نمایشگاه کتاب استان آذربایجان شرقی، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی انجام شد.
از دیگر فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی در نمایشگاه کتاب تبریز می‌توان به غرفه‌های اطلاع‌رسانی، شبکه کتابخوانان حرفه‌ای و عضویت حضوری در این شبکه، برگزاری مسابقات روزانه مکتوب و پیامکی و برپایی ایستگاه نقاشی کودکان با موضوع کتاب اشاره کرد.

برنامه ارشاد برای نمایشگاه استانی سال آینده
ناشران تبریزی از نادیده گرفته شدن حق میزبانی خودشان در نمایشگاه کتاب تبریز راضی نبودند و می‌پرسیدند که چرا این حق در نظر گرفته نشد. 

علی داننده، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در این باره می‌گوید: «می‌کوشیم تا در نمایشگاه استانی کتاب سال آینده رفاه ناشران استانی در تفاهمنامه میان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در نظر گرفته شود. همچنین تلاش می‌کنیم در این تفاهمنامه اولویت ناشران استان میزبان، بر حسب موضوع در جایگاه ویژه مشخص شود.»

وی  این‌گونه ادامه می‌دهد: «برای برپایی نمایشگاه‌های سال آینده سعی می‌کنیم خواسته کارشناسان استانی را در این حوزه هم در تفاهمنامه برپایی نمایشگاه‌های استانی بیان کنیم و یک گروه بی‌طرف خواسته‌های مسوولان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و استانی را در قالب تفاهمنامه به ثبت برساند.»

قصه‌گویانی از سرزمین‌های گوناگون


شهر تبریز اواخر بهمن سال 1391 میزبان قصه‌گویان ایرانی و بین‌المللی بود. این جشنواره به همت کانون پروش فکری کودک و نوجوان استان آذربایجان شرقی و ایران برگزار شد.

در بخشی از این جشنواره قصه‌گویان بین‌المللی برای اهالی مناطق مختلف استان آذربایجان شرقی، قصه‌های بومی و خاص خود را بیان کردند و مترجمان نیز همزمان این قصه‌ها را برای حضار به فارسی بر‌گردانند. 

موضوع قصه‌های جشنواره قصه‌گویی تبریز حول سه محور «قهرمانان ایرانی»، «متون کهن که بازنویسی شدند» و «موضوع آزاد» بود. متون کهن که بازنویسی شده‌اند، شامل تمامی قصه‌های قدیمی مانند کلیله‌ و دمنه و همچنین مرزبان‌نامه،‌ بجز داستان‌های خارجی می‌شد.

علی بینش، کارشناس روابط عمومی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که قصه‌گویان داخلی، منتخبان جشنواره‌های قصه‌گویی استان‌های بوشهر، کرمانشاه، گیلان و هرمزگان بودند، می‌گوید: «همزمان با اجرای جشنواره‌ قصه‌گویی تبریز، کارگاه‌های تخصصی برای مربیان و قصه‌گویان و نشست‌های نقد و بررسی و نمایشگاه صنایع دستی استان آذربایجان شرقی با هدف معرفی توانمندی‌های این استان به عنوان برنامه‌های جانبی این جشنواره برگزار شد.»

 شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تبریز در سالن اقبال آذر عصر یکم اسفندماه با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

جشنواره‌هایی برای غنای ادبیات و تاریخ تبریز

جشنواره‌های «جایزه ادبی تبریز» و «کتاب سال تبریز» در سال 1391 به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برپا شدند.

 این جشنواره‌ها با هدف ارتقای سطح علمی ـ فرهنگی میان اقشار مختلف جامعه و همچنین رونق دوباره بیان قصه و شعر در محافل خصوصی و عمومی به راه افتادند.

جشنواره‌ «جایزه ادبی تبریز» منتخبان خود را در اسفندماه سال 1391 شناخت اما برگزیدگان «کتاب سال تبریز» اردیبهشت ماه امسال طی مراسمی معرفی خواهند شد.

در سومین دوره جشنواره «کتاب سال تبریز» نویسندگان آثار ارسالی باید ساکن استان آذربایجان شرقی و استان‌های هم‌جوار آن یا متولد استان آذربایجان شرقی یا استان‌های همجوار آن باشند. همچنین نویسندگان سراسر ایران می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، منوط به این‌که موضوع آثارشان درباره استان آذربایجان شرقی باشد. زمان ارسال آثار این جشنواره تا نیمه نخست اسفندماه تمدید شد.

در واقع، سال 1391 را می‌توان سالی درنظر گرفت که مردم استان آذربایجان شرقی هم‌نفس و همگام با کتاب بودند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط