چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹
برپايي نشست «جامعه‌شناسی موسیقی»  در خانه هنرمندان

نشست تخصصی «جامعه شناسی موسیقی» به همراه رونمایی از کتاب «رادیو و موسیقی» نوشته مسعود کوثری، شنبه 28 بهمن با حضور ولی‌الله کاووسی، علی شادکام، مسعود کوثری و محمدرضا مریدی در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.-

مریدی، دبیر گروه جامعه‌شناسی هنر خانه هنرمندان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: نشست علمی «جامعه شناسی موسیقی» از سلسله نشست‌های جامعه‌شناسی هنر خانه هنرمندان ایران، شنبه، 28 بهمن، با سخنرانی مسعود کوثری، ولی‌الله کاووسی و علی شادکام و بنده، به عنوان دبیر نشست، از ساعت 18در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران  برگزار می‌شود. 

وی افزود: در این نشست همچنین از کتاب «رادیو و موسیقی» نوشته دکتر کوثری رونمایی خواهد شد. 

دبیر گروه جامعه شناسی هنر خانه هنرمندان در ادامه درباره موضوع سخنرانی‌های این نشست گفت: سخنرانی ولی‌الله کاووسی در موضوع جامعه‌شناسی موسیقی دهه‌های 40 و 50 در ایران است. علی شادکام، دیگر سخنران این نشست و مترجم کتاب «ردیف موسیقی دستگاهی ایران» نوشته برونو نتل است. فصل پایانی این کتاب نیز «مردم نگاری موسیقی ایرانی» نام دارد و ما از آقای شادکام درخواست کردیم تا این فصل را در قالب یک سخنرانی آماده و در برای حضار و مخاطبان ارایه کنند. 

مریدی گفت: دکتر مسعود کوثری دیگر سخنران این نشست نیز مقالات بسیاری در حوزه جامعه‌شناسی هنر و به ویژه جامعه‌شناسی موسیقی منتشر کرده است. از او جدیدا کتابی با عنوان «رادیو و موسیقی» به چاپ رسیده که فصل آخرش در رابطه با ارتباط رادیو و موسیقی در ایران است. 

این استادیار دانشگاه هنر در ادامه با اشاره به مهجوریت مبحث جامعه‌شناسی موسیقی در ایران گفت: جامعه‌شناسی موسیقی از جمله مباحثی است که در ایران کمتر درباره آن پژوهش شده است، چرا که ورود به این حوزه حتما نیاز به دانش فنی موسیقی دارد و در میان جامعه‌شناسان این طیف متخصص کمتر دیده می‌شود. 

وی در ادامه با اشاره به نخستین کتاب نوشته شده در موضوع جامعه‌شناسی موسیقی گفت: «ماکس وبر» یکی از نخستین متن‌ها را درباره جامعه‌شناسی موسیقی نوشته است. حتی این متن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین متن‌های جامعه‌شناسی هنر نیز محسوب می‌شود. 

مریدی در پایان گفت: کتاب وبر درباره «جامعه شناسی موسیقی» که یک متن کلاسیک در جامعه‌شناسی موسیقی است، هنوز در ایران ترجمه نشده، چرا که مبانی و پایه‌های این شاخه از جامعه‌شناسی هنوز در پژوهش‌های ایرانی ورود پیدا نکرده است. امیدوارم این نشست قدمی در بهبود این وضعیت در ایران باشد. 

نشست علمی «جامعه شناسی موسیقی» از سلسله نشست‌های جامعه شناسی هنر خانه هنرمندان ایران، به همراه رونمایی از کتاب «رادیو و موسیقی» شنبه، 28 بهمن، ساعت 18 با سخنرانی مسعود کوثری، ولی‌الله کاووسی و علی شادکام و دبیر نشست محمدرضا مریدی، در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی غزنوی ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    ترجمه فصل پایانی کتاب نتل رابرای اینجانب ارسال نمایید ضمنآدرمورداین نشست هااطلاع رسانی شود باتشکر
  • مرتضی غزنوی ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    جناب آقای شادکام اگرامکانش هست ایمیل پروفسورنتل رابرای این جانب ارسال نمایید.باتشکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها