ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
در بحث راجع به مصادیق اتلاف باید دید که ملاک و معیار اختلاف در یک علامت تجاری چیست و در چه صورت قابل رسیدگی است؟ در واقع حق طرح اعتراض نسبت به علامت در مقام مقایسه با علامت دیگر ایجاد میشود، بدون اینکه خود علامت دارای منع قانونی باشد. به صورت واضح و دقیقتر میتوان بدین صورت بیان نمود که علامت مورد تقاضای ثبت عین یا شبیه علامتی است که قبلا ثبت شده، اظهارنامه ثبت آن مقدم تر از علامت مورد تقاضا است و یا دارای سابقه استعمال مستمر بوده است، مشروط بر اینکه هر دو علامت برای کالا یا خدماتی یکسان و یا مشابه باشد، به گونهای که ممکن است مصرفکنندگان نسبت به مبدا تولید کالا گمراه شوند. اگرچه مبنای پیش بینی اعتراض و اختلاف به ثبت علائم از جهاتی برای حفظ حقوق عامه و حمایت از مصرفکننده نیز بوده، اما هدف اصلی حمایت از مالکان حق مقدم نسبت به علامتشان بوده است. از این رو در این مبحث ذیل سه گفتار به مطالعه دقیق جزئیات درخصوص اختلاف بواسطه عین یا مشابه بودن علامت تجاری؛ اختلاف از حیث حق تقدم علامت تجاری و اختلاف از حیث علامت تجاری مشهور خواهیم پرداخت.
صفحه 82/ حل و فصل اختلافات ناشی از ثبت علایم تجاری در حقوق ایران و اسناد و رویه بینالمللی/ دکتر مرتضی نجفی اسفاد و سیده فرحناز داوری/ انتشارات خرسندی/ چاپ اول/ سال 1391/ 248 صفحه/ 8000 تومان
نظر شما