یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
لحظه‌های ناب روحیه‌بخشی در عملیات کربلای چهار نوشته شوند

نویسنده کتاب «روایت دلبری» که در این کتاب به معرفی یکی از گردان‌های خاص دفاع مقدس به نام «یاسین» پرداخته است، گفت: همه می‌دانند که عملیات کربلای چهار عملیاتی ناکام بود اما باید دید که فرمانده گردان یاسین پس از این عملیات، چگونه به رزمندگانش دلگرمی داد؛ همین روحیه بخشی بود که سبب‌ساز پیروزی در عملیات کربلای پنج شد. باید در کتاب‌های دفاع مقدس از لحظه‌های ناب انسانی هم نوشت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عملیات کربلای چهار  روز سوم دی‌ماه سال 1365 با امید کسب پیروزی آغاز شد اما به فاصله 24 ساعت از آغاز، به دلیل افشای عملیات بر اساس اطلاعاتی که آمریکایی‌ها در اختیار ارتش صدام قرار داده بودند و نیز استفاده عراقی‌ها از تجربیات سقوط فاو که ناکامی آن‌ها در استراتژی دفاع متحرک را در پی داشت، عملیات متوقف شد. در این گزارش به جنبه‌هایی از عملیات کربلای چهار پرداخته شده است که هنوز قابلیت نگارش دارند. 

«گردان یاسین» در اجرای این عملیات سهم قابل توجهی داشت و محمد خسروی‌راد در کتاب «روایت دلبری» به شرح عملکرد فرمانده این گردان، شهید جلیل محدثی‌فر پرداخته است. 

علیرضا دلبریان خاطراتش را از گردان یاسین برای خسروی‌راد مطرح و در این میان شخصیت فرمانده گردان نظر نویسنده را به خود جلب كرد. 

خسروی راد در گفت‌و گو با ایبنا، با بیان این‌که فرمانده گردان یاسین (شهید جلیل محدثی‌فر) نگاه عرفانی به موضوعات مختلف داشت، درباره رویکرد کتابش به عملیات کربلای چهار توضیح داد: از این عملیات با نگاهی به دید شهید جلیل محدثی‌فر به عملیات کربلای چهار نوشته‌ام. شخصیت عرفانی جلیل بر گردانش تاثیرگذار بود، به گونه‌ای که شرایط سخت ناکامی در نبرد را برای سربازانش آسان کرده بود. 

نویسنده مجموعه داستان «زنگ اول» افزود: این فرمانده با آن‌که رزمندگانش را ماه‌ها آموزش داده‌ بود، در شب عملیات کربلای چهار، حضور در عملیات را به عهده خودشان گذاشت و با بیان دشواری‌های پیش روی رزمندگان، به آن‌ها گفت: «هر رزمنده‌ای که داوطلب است برای شرکت در این عملیات بیایید و هیچ اجباری برای حضور در این عملیات وجود ندارد.» 

دلگرمی‌هایی که پیروزی را رقم زد
وی با بیان این‌که کتاب «روایت دلبری» بر نفوذ کلام فرمانده تاکید دارد، گفت: با آن‌که پرداختن به پیروزی‌ها انگیزه‌ساز است اما پرداختن به ناکامی‌ها از سوی اهالی قلم، می‌تواند عبرت‌آموز باشد. 

خسروی‌‌راد، نگاه رزمندگان به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را مادی ندانست و افزود: رزمندگان با نگاه معنوی به جنگ رفتند. باید دانست که پیروز شدن خوب است اما در طول جنگ انجام وظیفه مهم بود، نه فقط رسیدن به پیروزی. دفاع مقدس از وظایف و اگر با این نگاه به کربلای چهار بنگریم، ما پیروز بوده‌ایم. 

وی درباره ویژگی‌هایی از عملیات کربلای چهار و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که قابلیت پرداخت دارند، توضیح داد: حدود هشتاد درصد دفاع مقدس عاطفه و انسانیت است اما این رویکرد در کتاب‌های حوزه دفاع مقدس کمتر دیده شده است و گاهی هر کتابی که تعداد تلفات بیشتری را به تصویر می‌کشد، با استقبال بیشتری مواجه می‌شود. 

این نویسنده حوزه دفاع مقدس جای نگارش ده‌ها عنوان کتاب درباره وجه عاطفی دفاع مقدس را خالی دانست و گفت: باید در کتاب‌های دفاع مقدس از لحظه‌های ناب انسانی هم سخن گفت. همه می‌دانند که عملیات کربلای چهار عملیاتی ناکام بود اما باید دید که فرمانده گردان یاسین پس از این عملیات، چگونه به رزمندگانش دلگرمی داد. شهید جلیل محدثی‌فر معتقد بود که چون رزمندگان به وظیفه‌شان عمل کرده‌اند پس چیزی را از دست نداده‌اند. همین روحیه بخشی بود که سبب‌ساز پیروزی در عملیات کربلای پنج شد.

نویسندگان، ریشه‌های ناکامی را بجویند
علیرضا دلبریان هم که خاطراتش را از گردان یاسین برای محمد خسروی‌راد بازگو کرده است، عملیات کربلای چهار را دارای اوج توکل به خدا دانست و توضیح داد: با آن‌که این عملیات برای ما پیروزی به همراه نداشت اما نفوذ به عمق 10 کیلو‌متری مواضع دشمن و تهدید آن‌ها با وجود افشا شدن این عملیات، نشانه توکل عمیق رزمندگان به پروردگارشان بود. 

وی قدرت خطرپذيري رزمندگان این عملیات را از نقاط قوت عنوان کرد و گفت: روح اطاعت‌پذیری حاکم بر رزمندگان که سبب می‌شد آن‌ها در هر شرایطی از دستورات فرمانده‌شان پیروی کنند از دیگر نکاتی بود که باید مورد توجه نویسندگان قرار گیرد. 

دلبریان با اشاره به زمینه‌های ناکامی در عملیات کربلای چهار به دو دلیل افشا شدن عملیات و تجربه عراقی‌ها در فاو، افزود: در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، همواره عملیات‌ها در خطر چنین آسیب‌هایی از سوی ستون پنجم دشمن قرار داشتند، حتی در عملیات فتح‌المبین که یکی از مهم‌ترین عملیات‌های موفقیت‌آمیز بود. اما همه می‌دانند به توصیه امام خمینی (ره) این عملیات انجام و با پیروزی همراه شد.

وی در پایان تاکید کرد: باید نویسندگان در بیان عملیات کربلای چهار، ریشه‌های عدم موفقیت آن را هم به درستی بنویسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط