چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۵
فيلمسازان مي توانند تجربيات خود را در قالب كتاب گردآوري كنند

«فريدون جيراني» نويسنده و كارگردان سينما مي گويد: انتقال تجربيات از طريق كتاب ايده بسيار خوبي است، زيرا باعث خواهد شد تا فيلمسازان جوان با رجوع به اين آثار و بهره گيري از تجارب فيلمسازان پيشكسوت سينما، زودتر به نتيجه دلخواه برسند.

«فريدون جيراني» نويسنده و كارگردان سينما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كتاب(ايبنا) در خصوص وضعيت فيلمنامه نويسي و انتشار آثار مكتوب سينمايي در بازار نشر گفت: طي سه دهه اخير شايد كمتر از 30 فيلمنامه تاليفي در بازار نشر چاپ و منتشر شده باشد و در اين بين «بهرام بيضايي» در اين زمينه ركوردار است.

اين فيلمساز با بيان اينكه، طي سه دهه اخير استقبال از فيلمنامه و ديگر آثار مكتوب سينمايي در بازار نشر رضايت بخش بوده است، تصريح كرد:با توجه به اينكه آثار مكتوب سينمايي بيشتر مخاطب خاص دارند تا عام، انتشار اين گونه آثار در بازار كتاب معمولا با استقبال نويسندگان و فيلمسازان همراه بوده است، به طوري كه برخي از فيلمسازان جوان براي ساخت فيلم مورد نظر خود، اين آثار و بخصوص فيلمنامه هاي ترجمه شده را مطالعه مي كنند.

«فريدون جيراني» در پاسخ به اين سئوال كه چرا فيلمسازان پيشكسوت سينماي ايران و جهان تجربيات خود در عرصه سينما را در قالب يك كتاب گردآوري و منتشر نمي كنند، خاطرنشان كرد: انتقال تجربيات از طريق كتاب ايده بسيار خوبي است، زيرا باعث خواهد شد تا فيلمسازان جوان با رجوع به اين آثار و بهره گيري از تجارب فيلمسازان پيشكسوت سينما، زودتر به نتيجه دلخواه برسند.

وي يادآورشد: معمولا هيچ فيلمسازي دوست ندارد خودش را نقد كند، اما اگر فرصتي پيش آيد تا به تاليف كتابي بپردازم، حتما آن كتاب حاصل تجربيات من در عرصه سينما را به مخاطب منتقل خواهد كرد.

«فريدون جيراني» كه به عنوان كارشناس فرهنگي و سينمايي در مجموعه برنامه «دوقدم مانده به صبح» حضور دارد، در بخش ديگري از صحبت هاي خود به گسترش فرهنگ كتابخواني در كشور اشاره كرد و افزود: گسترش فرهنگ كتابخواني علاوه بر حمايت سازمان صدا و سيما و دولت به عوامل ديگري چون، حمايت از نويسندگان، مترجمان، ناشران و... بستگي دارد، به همين منظور قصد داريم در برنامه «دو قدم مانده به صبح» كه هر شب از شبكه چهارم سيما پخش مي شود، علاوه بر معرفي كتاب، با دعوت از كارشناسان به راهكارهاي موجود براي افزايش ميزان مطالعه در جامعه بپردازيم.

«فريدون جيراني» سال1330 در كاشمر متولد شد. وي فعاليت هنري را سال 1351 با بازي در نمايش «عصمت» آغاز كرد و سال 1352 به عضويت سينماي آزاد مشهد در آمد. وي فيلمسازي در سينماي حرفه اي را سال 1360 با نوشتن فيلمنامه فيلم «آفتاب نشينها» به كارگرداني «مهدي صباغ زاده» تجربه كرد. جيراني علاوه بر سينما در مطبوعات نيز فعاليت دارد.

فيلم هاي «پارك وي»، «ستاره ها»، «سالادفصل»، «شام آخر»، «آب و آتش»، «قرمز»  و «صعود» از جمله آثاري هستند كه «فريدون جيراني» كارگرداني آنها را برعهده داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط