یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۳
انگيزه نويسندگان براي نگارش فيلمنامه‌هاي خودجوش كم است

فيلمنامه خودجوش در سينماي ايران كمتر نوشته مي‌شود و همانطور كه شاهد يم، اكثر فيلم‌هايي كه در زمان اكران خوب مي‌فروشند، بر حضور بازيگران مطرح سينما تكيه داشته‌اند و متاسفانه محتوا، تكنيك و مضمون نقش چندان مهمي در توليد اينگونه آثار ايفا نكرده اند.

«سيروس الوند» نويسنده و كارگردان سينما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در باره وضعيت فيلمنامه‌نويسي در سينماي ايران افزود: معمولا نويسندگان به دو سبك فيلمنامه خود را به نگارش در مي‌آورند. تعدادي از نويسندگان آثار خود را به صورت خودجوش و بدون اينكه سفارشي در كار باشد خلق مي‌كنند و بخش ديگري از فيلمنامه‌ها نيز به صورت سفارشي به نگارش درمي‌آيند.

اين كارگردان سينما به سبك نگارش فيلمنامه‌هاي سفارشي اشاره كرد و گفت: در فيلمنامه هاي سفارشي طرحي به يك نويسنده پيشنهاد و همراه با اين پيشنهاد از نويسنده درخواست مي‌شود تا براي جذب مخاطب بيشتر، فيلمنامه مورد نظر را روان‌تر به نگارش درآورد.

الوند در ادامه تصريح كرد: هزينه ساخت آثار سينمايي  توسط بخش خصوصي  يا بخش دولتي تامين مي‌شود، به همين منظور فيلم‌هايي كه به سفارش بخش دولتي ساخته مي‌شوند، كمتر دغدغه گيشه دارند، اما همان آثار بايد در يك چهارچوب خاص و با يك مضمون خاص‌تر تهيه و توليد شوند.

وي افزود: در تمام كشورهاي صاحب سينما، بخش خصوصي به دنبال بازگشت سرمايه خود است، بنابراين اكثر فيلم‌هايي كه با هزينه و حمايت بخش خصوصي ساخته مي‌شوند، بايد بتوانند رضايت مخاطبان عام را بيش از مخاطبان خاص جلب كنند تا در گيشه شكست نخورند، البته براي توليد اينگونه آثار علاوه بر جنبه اقتصادي بايد به نوع ساختار و كيفيت فيلم مورد نظر نيز توجه شود.

سيروس الوند با بيان اين كه فيلمنامه خودجوش در سينماي ايران كمتر نوشته مي‌شود، خاطرنشان ساخت: متاسفانه مضامين و سوژه‌ها دايما تكرار مي‌شوند و همانطور كه شاهد يم، اكثر فيلم‌هايي كه در زمان اكران خوب مي‌فروشند، بر حضور بازيگران مطرح سينما تكيه داشته‌اند و متاسفانه محتوا، تكنيك و مضمون نقش چندان مهمي را در توليد اينگونه آثار ايفا نكرده اند.

وي در پايان به توليد فيلم‌هايي با برخورداري از مضامين و ساختاري مناسب و متناسب در سينماي ايران تاكيد كرد و اظهار داشت: اميدوارم از اين پس شاهد توليد آثاري در سينماي ايران باشيم كه علاوه بر جذابيت‌هاي تصويري، از مضمون و محتواي مناسبي هم برخوردار باشند.

فيلم سينمايي «زن دوم» به كارگرداني سيروس الوند احتمال دارد در بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر به نمايش درآيد. 

در خلاصه داستان «زن دوم» كه فيلمنامه آن توسط فرشته طائرپور و مينو كريم‌زاده بر اساس كتابي به همين نام نوشته شده، آمده است: زندگي عاشقانه مهتاب با رسيدن خبري به بحران كشيده مي‌شود. آدمهايي از گذشته‌ فراموش شده وي پا به ماجرا مي‌گذارند كه هر يك تعريفي متفاوت از عشق و حق با خود آورده‌اند. حادثه بر همه چيز سايه مي‌افكند. بهرام و مهتاب در موقعيت انتخاب دشواري قرار مي‌گيرند، انتخاب ميان خود و ديگري، عشق و خودخواهي، خواستن و نخواستن و....

سيروس الوند با كارگرداني «زن دوم»، نوزدهمين فيلم سينمايي را در كارنامه خود به ثبت مي‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط