شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
كتابي كه چگونگي تهيه طرح آموزش دانش‌آموزان استثنايي را مي‌آموزد

كتاب «طرح آموزش ويژه فرد(IEP)» از سوي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور منتشر شد. مولفان در اين اثر به بيان چگونگي تهيه طرح آموزش هر دانش‌آموز استثنايي پرداخته‌اند.-

مريم باشعورلشگري، يكي از مولفان كتاب «طرح آموزش ويژه فرد(IEP)» با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: تحقيقات و پژوهش‌ها نشان داده‌اند که اغلب برنامه‌هاي آموزش و پرورش استثنايي به دليل اين‌كه نیازهای دانش‌آموزان را نادیده می‌گیرند، از سودمندی لازم برخوردار نيستند.

وي با بيان اين‌كه «یکی از راه‌های در نظر گرفتن آن‌چه دانش‌آموز استثنايي نياز دارد، تدوین طرح آموزش ویژه فرد است»، افزود: تدوین طرح آموزش ویژه فرد، کیفیت آموزش و پرورش برای هر کودک استثنايي را تضمين مي‌كند چرا كه منعكس‌كننده اهداف و خدماتي است كه دانش‌آموزان استثنايي را به سوي استانداردهاي آموزشي هدايت مي‌كنند.

دبير شوراي نشر سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور در ادامه سخنانش گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنايي با هدف رعايت حقوق همه كودكان استثنايي، كتاب «طرح آموزش ويژه فرد(IEP)» را منتشر كرده است. این اثر به عنوان راهنمايي براي معلمان، والدين و كاركنان توانبخشي یا هر فرد ديگري که مشغول آموزش و پرورش کودکان و دانش‌آموزان استثنايي‌اند، محسوب مي‌شود.

باشعورلشگري با بيان اين كه «در اين نوشتار ضمن تعريف طرح آموزش ویژه فرد(IEP)، اهداف، مزایا و مراحل تدوین طرح آموزش ويژه فرد را نيز شرح داده‌ايم» عنوان كرد: طرح آموزش ویژه فرد، سند IEP(تهیه طرح نوشتاری IEP)، سطوح فعلی موفقیت، اهداف سالانه، اهداف آموزشی کوتاه‌مدت، معیار دستیابی به مقاصد، آموزش خاص و خدمات مرتبط، انطباق‌ها و تغییرات و جايگزيني، محتواي طرح آموزش ويژه فرد را شامل مي‌شود كه هر كدام، در اين نوشتار به تفصيل توضيح داده‌ شده‌اند.

مولف كتاب «طرح آموزش ويژه فرد(IEP)» بيان كرد: «طرح‌هاي مكمل» عنوان بخش ديگري از اين اثر محسوب مي‌شود كه به تشريح طرح‌هاي انتقال، مداخله رفتاري و مراقبت از سلامت مي‌پردازد.

وي همچنين از انتشار كتاب «راهبردهای نوشتن ویژه دانش‌آموزان با ناتوانایی‌های چندگانه» خبر داد و گفت: همه کودکان و دانش‌آموزان استثنايي منحصر به ‌فردند. هر یک از آن‌ها به روش‌هاي مختلفی یاد می‌گیرند و بــرای یادگیری مــوثرتر به آموزش ويژه و کمک اضافی نیاز دارند.
باشعورلشگري ادامه داد: زمانی آموزش ويژه می‌تواند به کمک اين‌گونه از دانش‌آموزان منجر شود که بتواند درباره نیازهای آن‌ها اطلاعاتی فراهم آورد. بخش بزرگی از اين اطلاعات مربوط مي‌شود به این‌که آن‌ها «چه می‌دانند و انجام می‌دهند» و «چه چیزهایی می‌توانند یاد بگیرند و انجام دهند».

دبير شوراي نشر سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور با اشاره به اين‌كه «بخش دیگر كسب اطلاعات درباره نيازهاي كودكان استثنايي به چگونگی آموزش آن‌ها مربوط مي‌شود»، اظهار كرد: چگونگی آموزش نــوشتن به دانش‌آموزان با ناتوانایی‌های چندگانه که مشکلات جسمی نيز دارند، از جمله پرسش‌هاي معلمان اين‌گونه دانش‌آموزان به شمار مي‌رود كه كتاب «راهبردهای نوشتن ویژه دانش‌آموزان با ناتوانایی‌های چندگانه» به آن پاسخ مي‌دهد.

وي با بيان اين‌كه «شیوه‌های مناسب آموزش خواندن و نوشتن به دانش‌آموزان با ناتوانی‌های جسمی و چندگانه همیشه مـوضوع بحث و جــدل بوده است»، اظهار كرد: با وجود سیاستگذاری‌های یـکسان، شیوه‌های آموزش خواندن و نوشتن می‌تواند از یک کلاس به کلاس دیگر متغیر باشد. كتاب «راهبردهای نوشتن ویژه‌ دانش‌آموزان با ناتوانایی‌های چندگانه» قصد دارد ضمن بررسی فرآیند نوشتن و سبب‌شناسی مشکلات آن، پیشنهاداتی برای دانش‌آموزانی با طیف وسیع از نیازها ارایه دهد. این پیشنهادها در بردارنده‌ برخی ایده‌ها، استراتژی‌ها، ابزارها و راه‌های جبرانی برای کاهش مشکلات نوشتن است.

باشعورلشگري در پايان سخنانش گفت: مخاطبان با مطالعه اين اثر با مشکلات نوشتن و ناتوانایی‌های چندگانه، شيوه‌هاي درمان و راهبردهای آموزشی اين گروه از دانش‌آموزان استثنايي آشنا مي‌شوند.

چاپ نخست كتاب «طرح آموزش ويژه فرد(IEP)» اثر مشترك مريم باشعورلشگري و هديه كيوان‌نژاد با شمارگان يك هزار و 500 نسخه و بهاي دو هزار تومان و همچنين چاپ نخست كتاب «راهبردهای نوشتن ویژه‌ دانش‌آموزان با ناتوانایی‌های چندگانه» به قلم مريم باشعورلشگري با شمارگان يك هزار نسخه و بهاي يك هزار و 200 تومان از سوي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط