سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷
۳۶ درصد شهروندان تهرانی اصلا مطالعه نمی‌کنند

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در یک نظر سنجی در سطح شهر تهران میزان مطالعه و مسایل مربوط با آن را در سال ۱۳۹۰ مورد بررسی قرار داده است. در این نظر سنجی ۳۶ درصد افراد اهل مطالعه نیستند و تنها پنج درصد تهراني‌ها به‌طور حرفه‌ای مطالعه می‌کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بر اساس نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از تعداد هزار و ۲۰ تن که مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند، ۷۰۸ تن از آن‌ها یا مطالعه نمی‌کنند یا کم مطالعه می‌کنند. تقسیم‌بندی میزان مطالعه این افراد به صورت پنج‌گانه آمده است؛ گروه‌هايي كه اصلا مطالعه نمی‌کنند، خیلی کم مطالعه می‌کنند، کم مطالعه می‌کنند، زیاد مطالعه می‌کنند و یا خیلی زیاد مطالعه می‌کنند.

به این ترتیب، ۳۶۷ تن «اصلا» مطالعه (شامل کتاب، نشریه، اینترنت، کامپیوتر، صوتی و...) نمی‌کنند که شامل ۳۶ درصد این افراد است، ۱۲۹ تن «خیلی کم» مطالعه می‌کنند که معادل ۶/۱۲ در صد است، ۲۱۲ تن از این هزار و ۲۰ تن «کم» مطالعه می‌کنند که ۸/۲۰ درصد از این تعداد را شامل می‌شود، ۲۶۰ تن «زیاد» مطالعه می‌کنند، یعنی ۲۵ درصد و ۵۲ تن از این افراد خیلی زیاد مطالعه می‌کنند که ۱/۵ درصد این هزار و ۲۰ تن را شامل می‌شود.

برای افرادی که اصلا مطالعه نمی‌کنند یا کم مطالعه می‌کنند اصلی‌ترین اولویت و دلیل، نداشتن وقت و مشکلات کار و زندگی عنوان شده است.

درصد دلایل عنوان شده توسط این افراد از این قرار است: ۱/۶۹ درصد نداشتن وقت و مشکلات کار و زندگی، ۵/۹ درصد نداشتن علاقه، ۸/۵ درصد بیماری (ضعف بینایی و...)، ۵/۲ درصد مشغول شدن به سرگرمی‌های دیگر در اوقات فراغت، ۳/۲ درصد قیمت بالای کتاب‌ها، ۳/۲ درصد کم‌سوادی، ۲ درصد عدم دسترسی یا کمبود کتاب‌های موردعلاقه، ۱/۱ درصد عدم اطلاع از کتاب‌های جذاب و مفید و ۵/۵ درصد هم بی‌پاسخ.

در این نظرسنجی ۷/۴۰ درصد پاسخ‌گویان مرد و ۳/۵۹ درصد آن‌ها زن بوده‌اند. میانگین سنی پاسخ‌گویان نیز ۹/۳۸ سال بوده است. ۶/۷۶ متاهل و ۴/۲۳ مجرد بوده‌اند.

میانگین مطالعه منابع گوناگون در شبانه‌روز به ترتیب عبارت است از انواع کتاب‌های درسی و کمک‌درسی ۳۷ دقیقه و ۲۹ ثانیه، انواع کتاب‌های غیر‌درسی ۳۵ دقیقه و ۱ ثانیه، منابع اینترنتی ۲۴ دقیقه و ۲ ثانیه، انواع نشریه و مجله ۲۱ دقیقه و  يك ثانیه، روزنامه ۱۸ دقیقه و ۲۷ ثانیه، انواع کتاب‌های دینی ۱۷ دقیقه و ۵۴ ثانیه، مطالعات کاری و شغلی ۱۷ دقیقه و ۲۷ ثانیه، منابع کامپیوتری ۱۱ دقیقه و پ ثانیه و گوش‌دادن به کتاب‌ها و منابع صوتی ۵ دقیقه و ۹ ثانیه.

۲۳/۷ درصد پاسخ‌گویان از طریق دوستان و آشنایان، ۳/۱۳ درصد از اینترنت و ۶/۸ درصد از طریق صدا و سیما از انتشار کتاب‌های تازه مطلع می‌شوند. بیشتر پاسخ‌گویان (۸/۸۱ درصد) منزل را به‌عنوان مکانی برای مطالعه بهتر و درک بیشتر انتخاب کرده‌اند.

۳۵/۲ درصد پاسخ‌گویان شب و ۲/۳۰ درصد پاسخ‌گویان بعدازظهر را برای مطالعه برمی‌گزینند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها