شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
«كلان پروژه طبقه‌بندي علوم» معرفي شد

نشست «كلان پروژه طبقه‌بندي علوم» صبح امروز ( 23 ارديبهشت) با حضور حجت‌الاسلام محمدهادي يعقوب‌نژاد، رييس مركز اطلاعات دفتر تبليغات اسلامي، امير سليماني رحيمي، رييس كميسيون طبقه‌بندي علوم و كنگره بين‌المللي علوم انساني، دكتر زره‌ساز، دبير علمي دفتر طرح طبقه‌بندي علوم و سيد مهدي طاهري كارگروه كتابداري و اطلاع رساني طرح معرفي شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، در ابتداي اين نشست، مدير خدمات پژوهشي بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي در سخناني گفت: اين طرح براي نخستين بار در كشور بر اساس نيازهاي موجود در حوزه طبقه‌بندي علوم و كتاب‌هاي مختلف اجرايي مي‌شود.

دكتر امير سليماني رحيمي افزود: واژه "نخستين بار" به اين دليل به كار برده مي‌شود كه موضوع طبقه‌بندي علوم، سال‌هاي زيادي ‌است به شكل‌هاي مختلف مطرح شده، اما هنوز مرجع و منبع موثقي براي اين طبقه‌بندي‌ها وجود ندارد و ما مي‌خواهيم در اين كلان پروژه تعريف ثابت و مشخصي از اين طبقه‌بندي ارايه كنيم.

وي با بيان اين‌كه اين طرح در پاسخ به دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري و ناشي از درخواست بازديدكنندگان دو سال گذشته نمايشگاه‌ بين‌المللي تدوين شده، اظهار كرد: در ابتدا برخي از نهادها مانند كتابخانه ملي، دفتر تبليغات اسلامي قم، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه و آستان قدس رضوي نامزد اجراي طرح بودند كه در نهايت اين كار به آستان قدس رضوي ابلاغ شد.

رحيمي تصريح كرد: اجراي اين طرح، نيمه دوم سال 1390 با حضور نمايندگان سازمان‌ها و نهادهاي گوناگون كشور آغاز شد و جلسه هاي هماهنگي متعددي با نمايندگان سازمان‌ها برگزار شدند.

وي با اشاره به اقدامات اوليه اجرايي اين طرح، گفت: بر اساس بررسي‌‌هاي اوليه اين طرح از چهار كارگروه فلسفه، كتابداري و اطلاع رساني، تمدن اسلام و نظريه‌پردازي و تلفيق، تشكيل شده و كارهاي اجرايي آن در قالب اين چهار گروه دنبال مي‌شوند.

مدير خدمات پژوهشي بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي با بيان اين‌كه پيگيري اين طرح، نيازمند وقت و انرژي است، يادآور شد: بايد سازمان‌ها و نهادهاي گوناگون دست به دست هم دهند و براي پيشبرد اين طرح و كارهايي كه براي آن پيش‌بيني شده، با همديگر اقدام كنند.

در ادامه اين نشست، رييس مركز اطلاعات دفتر تبليغات اسلامي، در سخناني گفت: كشور ايران بايد در حوزه علوم انساني مسير جديدي بگشايد و طبقه‌بندي علوم را به شكلي نو و جديد بيان كند.

حجت‌الاسلام محمدهادي يعقوب‌نژاد افزود: در اين ميان 16 قاعده كلي براي طبقه‌بندي علوم وجود دارند و از اين ميان هر فردي به تناسب سلايق و علايق خود اين طبقه‌بندي‌ها را انجام داده و طبقه‌بندي‌ها بر اساس نظم يا ضابطه خاصي انجام نشده اند.

وي ادامه داد: آنچه در سراسر دنيا به نام طبقه‌بندي رايج است، به معناي طبقه‌بندي كلي و منظم نيست، مثلا طبقه‌بندي كنگره‌اي، ديويي و .. هر يك بر اساس سليقه فرد مبتكر رواج يافته و مبناي مشخصي ندارد.

يعقوب‌نژاد با بيان اين كه بايد باور كرد ما نيز مي‌توانيم طبقه‌بندي اصولي و مناسبي تهيه كنيم، گفت: ايرانيان مي‌توانند با تكيه بر علم و دانش خود زمينه ايجاد يك نظام طبقه‌بندي مناسب و اصولي را فراهم كنند.

به گفته وي، نبود معيار و ملاك هماهنگ، بي‌توجهي به مشاوره‌هاي گروهي و جمعي از جمله معايب و آسيب‌هايي اند كه نظام طبقه‌بندي علوم را تهديد مي‌كنند و بايد در كلان پروژه طبقه‌بندي علوم اين مشكلات كاسته شوند.

يعقوب‌نژاد، خاطرنشان كرد: در اين طرح بايد سطح و ويژگي‌هاي كار كاملا مشخص شود، اين موضوع نيازمند بودجه كامل زيادي است كه يك موسسه به تنهايي از عهده آن بر نمي‌آيد و براي انجام آن بايد از يك عزم ملي برخوردار بود.

وي با بيان اين‌كه طرح ديويي در ابتدا روي يك صفحه نوشته شده بود، اما به مرور زمان بر حجم آن افزوده شد، گفت: از يك سو سازمان‌ها و نهادهاي زيادي براي اجرايي شدن اين طرح اقدام و آن را هر روز پخته‌تر و كامل‌تر كردند، از سوي ديگر بايد فرهنگسازي اين طرح نيز در ميان مجامع دانشگاهي انجام شود تا آمادگي لازم در جامعه براي اجرايي شدن آن به‌وجود آيد.

در بخش ديگر اين نشست، عليرضا جلالي مسوول كارگروه تمدن كلان پروژه طبقه‌بندي علوم نيز در سخناني، اظهار كرد: توجه به موضوع طبقه‌بندي از جمله موضوع هاي است كه تحت تاثير شرايط كنوني جامعه ايجاد مي‌شود و با توجه به توسعه ايران اسلامي در حوزه علوم گوناگون، اين موضوع يك ضرورت است.

وي ادامه داد: هر سال حدود 70 هزار عنوان كتاب در كشور ما منتشر مي‌شوند كه آمار آن با اعداد و ارقام چاپ كتاب در كشور فرانسه برابري مِي‌كند.

جلالي با بيان اين‌كه فعاليت محققان ايراني در حوزه علوم جدي‌تر از ساير حوزه‌هاست، گفت: بايد توجه داشته باشيم كه انباشت اين حجم گسترده از اطلاعات در كشور ما بايد با نظم و ترتيب مناسبي انجام شود تا كاركرد مناسب خود را داشته باشد.

به گفته وي، با توجه به تغيير وضعيت كنوني ايران در توليد دانش، همچنين تعدد دانشگاه‌ها و مراكز علمي موجود در كشور، بايد از طبقه‌بندي علوم در ايران تعريف بهتر و مناسب‌تري ارايه و مشكلات موجود در اين حوزه برطرف شوند.

ديگر سخنران اين نشست، سيد مهدي طاهري مسوول كارگروه كتابداري و اطلاع‌رساني طرح كلان پروژه طبقه‌بندي علوم بود. وي در سخناني درباره كاربرد و اصول اجرايي شدن آن گفت: نظم، مقوله‌اي است كه معمولا تحت تاثير تغيير نگرش‌ها در جهان پيرامون ما رخ مي‌دهد و هر نظمي بر اساس نگرش‌ها و سلايق مختلف تغيير مي‌كند، به زبان ديگر هر نظمي كه بشر ايجاد مي‌كند تحت تاثير نگرش خاصي ايجاد مي‌شود.

وي افزود: در حوزه علم اطلاعات و كتابداري نيز نظم، ويژه محيط و اطلاعاتي است كه به سازماندهي اطلاعات مي‌پردازد، در كتابخانه برخي از ابزارها و طرح‌ها توسعه پيدا مي‌كنند كه نظم را براي اشياء به وجود مي‌آورند.

به گفته طاهري، ابزارها و طرح‌هاي كتابخانه‌اي با هدف كاربردي بودن و تسهيل دسترسي مخاطبان به كتاب‌ها اجرايي شده‌اند و در اين ميان نگاه كاربردي از جمله ضروريات آن محسوب مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه بخش عمده اين طر‌ح‌ها تحت تاثير محيط‌هاي فيزيكي طراحي شده‌اند، يادآور شد: طرح‌هاي پيشين، اغلب بر اساس كاربرد مكان‌يابي بودند و در محيط‌هاي جديد مانند اينترنت به دليل قابليت‌هاي گوناگون چنين كاربردهايي نياز نيست.

بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عصر امروز (شنبه 23 ارديبهشت) پس از 10 روز فعاليت به كار خود پايان مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها