دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
تقلب‌هاي انتخاباتي پيش از انقلاب در استان كرمانشاه مكتوب شد

كتاب «اسناد انتخابات مجلس شوراي ملي در كرمانشاهان از دوره اول تا بيست و چهارم» منتشر شد. به گفته گردآورنده اين اثر، اسناد اين كتاب تقلب‌ها و دستكاري‌هاي انتخابات كرمانشاهان را نيز نشان مي‌دهد._

علي ططري، مدير انتشارات كتابخانه، موزه و مركز اسناد و مجلس شوراي اسلامي و يكي از گردآورندگان اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) از انتشار اين اثر در آخرين روزهاي سال 90 خبر داد.

وي اسناد موجود در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي مرتبط با انتخابات مجلس شوراي ملي در كرمانشاهان را اصلي‌ترين منبع كتاب معرفي كرد و گفت: اين اسناد، از دوره نخست مجلس شوراي ملي در سال 1285 تا دوره بيست و چهارم آن در سال 1357 را شامل مي‌شوند.

ططري ادامه داد: من به همراه اردشير كشاورز، از محققان تاريخ غرب، پژوهش و تدوين اين اثر را كه دو سال به طول انجاميد بر عهده داشتيم.
اين پژوهشگر ادامه داد: اسناد هر دوره از انتخابات مجلس شوراي ملي در اين كتاب به ترتيب تاريخي ارايه شده‌اند. اعتبارنامه‌ها و تصاوير برخي نمايندگان نيز در كتاب موجودند.

وي درباره اهميت اين اثر توضيح داد: براي نخستين بار است كه مجموعه‌اي از اسناد مربوط به انتخابات مجلس شوراي ملي در حوزه ايالات و ولايات كشورمان منتشر مي‌شوند. تاكنون درباره كرمانشاه اسناد كمي منتشر شده‌اند و به همين دليل، اين اثر مي‌تواند به دانشجويان در نوشتن پايان‌نامه‌ها درباره اين منطقه كه با كمبود اسناد نيز مواجه‌اند كمك كند.

ططري به ارايه اطلاعاتي درباره پايگاه طبقاتي نمايندگان منتخب و نامزدهاي انتخاباتي كرمانشاهان و همچنين ميزان آراي هر يك از آن‌ها در اين اثر اشاره كرد و گفت: فهرست نامزدهاي انتخاباتي و ميزان راي هر يك از آن‌ها، از جمله كمبودهايي تاريخي مجلس شوراي ملي پيش از انقلاب است.

وي با بيان اين‌كه انتخابات در هر كشوري از حساسيت خاصي برخوردار است گفت: انتخابات، جلوه دموكراسي در هر كشور قلمداد مي‌شود و صحت و ميزان مشاركت مردم در آن مي‌تواند نشانگر ميزان مردمي بودن حكومت آن كشورها باشد.

به گفته ططري اين اسناد، تقلب‌ها و دستكاري‌ها در انتخابات كرمانشاهان طي بيست و چهار دوره را نيز نشان مي‌دهند.

كتاب «اسناد انتخابات مجلس شوراي ملي در كرمانشاهان از دوره اول تا بيست و چهارم» با 860 صفحه و به بهاي 25 هزار تومان از سوي انتشارات كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط