دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴
جشنواره شعر فجر فعالیت همه شاعران را ارزیابی می‌کند

پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، دبیر ششمین جشنواره شعر فجر در نشست خبری این جشنواره ضمن مطرح کردن اعتراض خود مبنی بر معرفی نشدن هیچ شاعری به عنوان چهره ماندگار طی دو سال گذشته در همایش «چهره‌های ماندگار»، از جشنواره شعر فجر به عنوان جشنواره‌ای یاد کرد که تمامی شاعران و آثار آن‌ها را رصد و ارزیابی می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز (10 بهمن) از ساعت 8 و 30 دقیقه در تالار اجتماعات ساختمان فجر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدیحیی طالبیان، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر و رییس شورای سیاستگذاری شعر، پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، دبیر این دوره از جشنواره، رضا حمیدی، دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

بیگی‌حبیب‌آبادی در سخنان خود با تاکید بر کم سن و سال بودن جشنواره شعر فجر نسبت به دیگر جشنواره‌های هنری فجر چون فیلم یا تئاتر، گفت: از نخستین دوره جشنواره شاهد تغییر و ارتقای کمی و کیفی این جشنواره بوده‌ایم و معتقدم در هر دوره‌ای باید این روند ادامه داشته باشد.

وی به برخی از این تفاوت‌ها اشاره و تشریح کرد: رقابتی شدن جشنواره و پس از آن افزودن بخش ترانه، سرود و تصنیف به جشنواره پنجم از جمله تغییرات جشنواره هستند. امسال نیز بخش پژوهش به جشنواره افزوده شد. در سال‌های آینده می‌توانیم شاهد افزودن بخش نقد و ترجمه شعر، یا شناسایی و معرفی بهترین ناشران عرصه شعر و انجمن‌های شعری نیز باشیم.

دبیر ششمین جشنواره شعر فجر افزود: حضور زنان در جشنواره امسال حدود چهار درصد کاهش یافته است؛ البته شاهد رشدی حدود 20 تا 25 درصدی از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و تعداد آثار در جشنواره امسال هستیم.

وی با اشاره به پایان یافتن مرحله نخست داوری و انجام داوری‌های نهایی در هفته آینده، درباره داوری‌های توضیح داد: داوری‌ها براساس رمزگذاری آثار انجام می‌شود و حتی آثاری، که در قالب کتاب بوده‌اند به شیوه‌ای نام صاحب اثر برش خورده است تا تنها شعرها داوری شود. همچنین اگر داوران انتخابی خود جزو شاعران ارسال کننده اثر به دبیرخانه بوده‌اند، از فهرست داوران جشنواره حذف شده‌اند.

بیگی‌حبیب‌آبادی ادامه داد: اگر از میان آشنایان و نزدیکان هر یک از داوران افرادی در جشنواره شرکت کرده بودند، آن داور از فهرست ما کنار گذاشته شد. بنابراین تمامی داوری‌ها بر اساس کدها و رمزها انجام می‌شود و در نهایت طی جلسه ویژه‌ای با حضور رییس شورای سیاستگذاری شعر، دبیرهای جشنواره و نمایندگان پنج گروه داوری رمزگشایی صورت می‌گیرد.

وی درباره میزان حضور شاعران از استان‌های مختلف در این دوره از جشنواره افزود: شاعران استان تهران بیشترین حضور را داشته‌اند و پس از آن به ترتیب استان‌های البرز، خراسان رضوی و آذربایجان غربی در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند.

دبیر جشنواره به حضور شاعران غیرایرانی در بخش بین‌الملل اشاره و تشریح کرد: حدود 20 تا 25 مهمان از کشورهای ازبکستان، چین، گرجستان، لهستان، افغانستان، پاکستان، دانمارک، هندوستان، قرقیزستان، کره جنوبی، ترکیه، تاجیسکتان، لبنان و ایتالیا در جشنواره امسال حضور دارند. این افراد از میان استادان زبان و ادبیات فارسی این کشورها یا شاعرانی، که مسلط به زبان فارسی هستند، انتخاب شده‌اند.

وی در بخش دیگر از سخنانش درباره تعداد شرکت‌کنندگان و تعداد آثار ارسالی به جشنواره توضیح داد: امسال هزار و 451 شاعر در جشنواره شرکت کرده‌اند. سال گذشته حدود 40 هزار و 49 اثر از شاعران به دبیرخانه جشنواره رسیده بود و با رشد کمی جشنواره، امسال حدود 50 هزار اثر را دریافت کرده‌ایم. برخی از شاعران آثار خود را در قالب کتاب و برخی دیگر 10 تا 20 قطعه از نمونه اشعارشان را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند.

بیگی‌حبیب‌آبادی در بخش دیگر از سخنانش با تاکید بر هدف جشنواره برای رصد کردن فعالیت تمامی شاعران گفت: دو سالی می‌شود، که در همایش «چهره‌های ماندگار»، شاعری به عنوان چهره برتر انتخاب و معرفی نمی‌شود. همواره سعی کرده‌ام انتقادم را در این زمینه مطرح کنم. این در حالی‌‌است‌ که بیش از پنج هزار وبلاگ‌نویس در حوزه شعر فعالیت می‌کنند. این مشکل گاهی در جایزه کتاب سال نیز دیده می‌شود. برهمین اساس در جشنواره شعر فجر سعی می‌‌شود تمامی آثار شعری و شاعران دیده و ارزیابی شوند. از سوی دیگر ویژگی جشنواره شعر فجر حضور بالنده جوانان در این جشنواره است. سال گذشته هشت تن از برگزیدگان جشنواره از میان شاعران جوان بودند.

این شاعر افزود: در کشور ما بیش از 25 جایزه و جشنواره مختلف مانند جایزه شعر دفاع‌مقدس و جایزه کتاب سال شعر جوان برگزار می‌شود. جشنواره شعر فجر نیز جشنواره‌ای فراجناحی‌‌ و آن‌چه مدنظر آن است شعر و عرق‌ریزان روحی شاعر است، که نتیجه آن شعر خواهد بود. 

تداوم فعالیت دبیرخانه جشنواره ضروری است
بیگی‌حبیب‌آبادی روز گذشته (9 بهمن) در گفت‌و‌گو با «ایبنا» پیشنهادی مبنی بر ایجاد دبیرخانه دایمی جشنواره را مطرح کرده بود و در خبرها، حمیدی از ایجاد دبیرخانه فعال جشنواره خبر داد. بیگی‌حبیب‌آبادی در حاشیه این نشست به «ایبنا» گفت: دبیرخانه جشنواره باید تداوم داشته باشد و تاکید من نیز بر مداوم بودن برنامه‌های اجرایی آن است. متاسفانه تاکنون شاهد آن بوده‌ایم که جشنواره تنها در برخی از فصل‌های سال فعال بوده است.

جزییات برنامه‌های اجرایی ششمین جشنواره شعر
در ادامه این جلسه حمیدی، دبیر اجرایی جشنواره به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: باتوجه به این‌که جشنواره‌ها و کنگره‌های مختلفی در حوزه شعر و بزرگداشت‌هایی برای شاعران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال برگزار می شود، برای سامان بخشیدن به این برنامه‌ها تصمیم گرفته شد تا فعالیت دبیرخانه جشنواره به صورت دایمی انجام شود.

وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی شاعران نیز تدوین شده و پس از جشنواره شعر فجر فعال می‌شود. سایت جشنواره نیز از این پس به صورت فعال خواهد بود. همچنین تمامی استان‌ها دارای انجمن‌های شعر فعال هستند و در نظر داریم این انجمن‌ها را شناسایی کنیم و حمایت مادی و معنوی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

دبیر اجرایی جشنواره با تاکید بر برپایی ششمین جشنواره در 9 استان توضیح داد: این شیوه برای نخستین‌بار اجرا می‌شود. افتتاحیه جشنواره 18 بهمن در استان کرمانشاه برگزار می‌شود. استان کرمانشاه استان‌های ایلام، کردستان و لرستان را پوشش می‌دهد. برنامه‌های جشنواره 19 بهمن در استان البرز پیگیری می‌شود و 20 بهمن استان آذربایجان شرقی، میزبان استان‌ها ادربیل، آذربایجان غربی و زنجان خواهد بود. 

به گفته وی 23 بهمن استان قم میزبان استان‌های مرکزی، سمنان و تهران است. شاعران استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان 24 بهمن در استان کرمان گردهم می‌آیند. 25 بهمن استان مازندران میزبان استان گلستان و گیلان است. استان‌های خراسان شمالی و خراسان جنوبی نیز مهمان استان خراسان رضوی در 26 بهمن خواهند بود. استان اصفهان در 27 بهمن میزبانی استان‌های یزد و شهرکرد را برعهده دارد و استان فارس در 28 بهمن میزبان استان‌های یاسوج، اهواز و بوشهر خواهد بود.

حمیدی افزود: 29 و 30 بهمن جلسه‌های شعرخوانی با حضور شاعران بخش بین‌الملل در دو فرهنگسرا و دو دانشگاه برگزار می‌‌شود. این دانشگاه‌ها و فرهنگسراها هنوز مشخص نشده‌اند. اختتامیه جشنواره نیز اول اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از مراسم اختتامیه کتاب آثار شاعران برگزیده سال گذشته و آثار شاعران خارجی حاضر در جشنواره پنجم رونمایی می‌شود. همچنین بعد از جشنواره از رسانه‌های برتر و خبرنگاران فعال نیز تجلیل می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا حضور وزیر فرهگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه قطعی‌ است گفت: باتوجه به تداخل این مراسم با جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در نظر داریم برنامه افتتاحیه صبح روز 18 بهمن در کرمانشاه برگزار شود تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان حضور در مراسم جایزه کتاب سال را نیز داشته باشد.

وی درباره زمان حضور مهمان خارجی جشنواره در ایران توضیح داد: مهمان غیرایرانی جشنواره پنج‌شنبه (27 بهمن) وارد ایران می‌شوند و پیش از انجام مراسم شعرخوانی و نشست‌های شعر در تهران از مکان‌های تاریخی و تفریحی استان اصفهان و شیراز بازدید خواهند کرد. 

در بخش پایانی نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر تیزر و سایت جشنواره نیز رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط