جمعه ۹ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۰
تمجید محمدرضا گوهری از توجه «کتاب‌فصل» به فیلمنامه

محمدرضا گوهری برای فیلمنامه «یک تکه نان» برنده جایزه «کتاب فصل» شد. با گوهری درباره این فیلمنامه، کتاب فصل، و مسایل نشر گفت‌وگو کرده‌ایم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا گوهری برای فیلمنامه «یک تکه نان» برنده جایزه «کتاب» فصل شد. قصه این فیلمنامه درباره جوان بی‌سوادی است که ناگهان حافظ کل قرآن می‌شود. کمال تبریزی در سال ۱۳۸۳ فیلمی به همین نام از روی این فیلمنامه ساخت. با گوهری درباره این فیلمنامه، کتاب فصل، و مسایل نشر گفت‌گو کرده‌ایم. 

گوهری درباره فاصله چندساله‌‌ای که میان ساخت فیلم «یک تکه نان» تا انتشار فیلمنامه آن افتاد، گفت:‌ ناشر خوبی برای چاپ فیلمنامه‌ام پیدا نمی‌کردم. از طرف دیگر ناشران هم چندان رغبتی به چاپ فیلمنامه ندارند چون فروش خوبی ندارد. 

وی ادامه داد: نشر «نیستان» را به‌عنوان ناشری خوشنام می‌شناختم و با توجه به اعتبار شخصیت مدیر این نشر و استقبال متقابل ناشر فیلمنامه‌ام را برای انتشار به «نیستان» سپردم.

این فیلمنامه براساس شخصیت واقعی یک روستایی بی‌سواد ساخته شده که ناگهان حافقظ کل قرآن شده، اما گوهری توضیح داد که شخصیت و قصه را عینا براساس واقعیت پرداخت نکرده، چون در این صورت امکان داستان‌پردازی کمتر می‌شده و ممکن بوده تبعاتی هم در پی داشته باشد.

وی توضیح داد: فیلمنامه منتشرشده تفاوت‌هایی با فیلم دارد و بخش‌هایی در فیلمنامه هست که در فیلم نیامده.

فیلم «یک تکه نان»‌ در زمان اکران به‌عنوان فیلمی «معناگرا»‌ مشهور شد،‌ اما گوهری می‌گوید: عنوان معناگرا را نمی‌پسندم و اعتقادی به این‌گونه جداسازی آثار از همدیگر ندارم.

این فیلمنامه‌نویس با اشاره به افزایش روند چاپ فیلمنامه‌های ایرانی در چند ‌سال اخیر، ضمن مثبت دانستن این روند،‌ تاکید کرد: به‌شرطی که متون چاپ شده فیلمنامه‌های اصلی باشند و نه «فیلم‌نوشته»، به این معنا که متن را از روی فیلم پیاده کرده باشند. اگر فیلمنامه‌های اصلی منتشر شوند می‌توانند برای علاقه‌مندان و دانشجویان بار آموزشی هم داشته باشند و آنها می‌توانند متن‌ها را با فیلم‌های ساخته‌شده مقایسه کنند.

به اعتقاد گوهری میزان فروش این فیلمنامه‌ها نشان می‌دهد که مخاطبان ایرانی هنوز به خریدن و خواندن فیلمنامه آنچنان عادت نکرده‌اند. البته سطح کیفی آثار و میزان اسقبال کلی مردم از سینما هم در میزان این استقبال تاثیرگذار است. فیلمنامه هم جزیی از سینمای ایران است و تا زمانی که سینما به‌طور کلی وضعیت خوبی نداشته باشد،‌ طبیعتا وضعیت فیلمنامه‌ها هم مناسب نخواهد بود.

گوهری می‌گوید تا پیش از این آشنایی چندانی با «کتاب فصل» نداشته و برگزیده شدنش باعث شده این جایزه را بهتر بشناسد. وی با بیان این‌که این جایزه باعث دلگرمی‌اش شده و فکر نمی‌کرده کسی به یک فیلمنامه توجه کند، اهدای این جوایز را حرکت بسیار خوبی ارزیابی کرد و گفت: این جایزه‌ها باعث تشویق فیلمنامه‌نویس‌، و به‌خصوص ناشر می‌شود. و شاید کمک کند ناشران رغبت بیشتری برای چاپ فیلمنامه پیدا کنند. و این‌که به‌عنوان بخشی از جایزه بخشی از شمارگان کتاب هم توسط ارشاد خریداری می‌شود، کمکی مالی به ناشر است، مخصوصا در شرایط فعلی که نشر در کشور به دلایل مختلف وضعیت مناسبی ندارد. ضمن این‌که عنوان کتاب برگزیده می‌تواند اعتباری معنوی به ناشر بدهد. اما مهم‌تر از همه این است که نویسنده و ناشر احساس می‌کنند جایی هست که حواسش به آثار منتشر شده هست و جریان انتشار را رصد می‌کند و از نویسندگان و ناشران تقدیر می‌کند.

از گوهری فیلمنامه «بیداری رویاها»‌ هم توسط انتشارات «سوره مهر» در دست چاپ است. این فیلمنامه که محمدعلی باشه آهنگر آن را در سال ۱۳۸۸ سخته بود، برنده جایزه بهترین فیلمنامه از دوازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها