شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴
اصنافي: توجه دانشجويان كتابداري به فعاليت‌هاي داوطلبانه كمرنگ است

اميررضا اصنافي، مدرس رشته كتابداري با انتقاد از حضور نداشتن دانشجويان اين رشته در فعاليت‌هاي مردم‌نهاد گفت: متاسفانه در سال‌هاي اخير توجه به كارهاي داوطلبانه در ميان دانشجويان كمرنگ شده و اين در حالي‌است كه بخش مردم‌نهاد در كشور ما داراي پتانسيل بسيار خوبي براي فعاليت‌هاي كتابداري است كه از آن غافل مانديم.-

اصنافي، مدرس گروه كتابداري دانشگاه شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين‌كه رشته كتابداري تركيبي از مهارت و علم است، گفت: در سال 1876 كه رشته كتابداري مطرح شد، مباحث نظري و عملياتي آن با يكديگر بيان شد، در واقع اين رشته داراي مباحث علمي و نظري است و از سويي بايد مهارت‌هايي را در اين رشته آموزش داد تا بتوان يك كتابدار خوب تربيت كرد.

وي نتيجه گرفت: يك دكتراي كتابداري لزوماً كتابدار خوبي نيست مگر اين‌كه مهارت‌هاي اين رشته را آموخته باشد. 

وي افزود: قدمت اين رشته در ايران حدود 40 سال است و در طي اين مدت كتابداري جوان در كشور شكل گرفته و ريشه پيدا كرده است. هم اكنون ما به لحاظ علمي چيزي از جهان كم نداريم و تكنولوژي‌هاي اطلاعاتي كمك كرده كه ما بيشتر در اين رشته پيشرفت داشته باشيم.

اصنافي با تأكيد بر سطح بالاي رشته كتابداري در ايران تصريح كرد: جامعه كتابداري در ايران با سواد است و همانطور كه گفتم با كمك تكنولوژي‌هاي ارتباطي چيزي از كتابداري غرب كم نداريم.

اين مدرس دانشگاه بر كسب اطلاعات جديد از سوي دانشجويان و استادان اين رشته تأكيد كرد و گفت: استادان و دانشجويان كتابداري بايد بدانند كه حضور تنها بر سر كلاس‌هاي درس به معناي كتابدار خوب بودن نيست و بايد در پايگاه‌هاي مختلف تغييرات را دنبال كنند، استادان نيز بايد با اين تغييرات حركت كنند.

وي اضافه كرد: هم‌اكنون سرفصل‌هاي اين رشته به‌روزتر شده است اما خود دانشجويان و استادان نيز بايد خود را به روز كنند. دوره شنيدن تمام شده و بايد كلاس‌ها به صورت مشاركتي و فعال برگزار شود و افراد بتوانند در كلاس‌هاي تبادل اطلاعات كنند، با اين روش است كه هر روز بهتر خواهيم شد.

اصنافي با اشاره به طرح جديد انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران گفت: انجمن كتابداري با انجام تمهيداتي در نظر دارد تا گروه‌هاي كتابداري در دانشگاه‌ها را به صورت كمي و كيفي ارزيابي و رتبه‌بندي كند. 

وي تاكيد كرد: اميدوار هستيم تا گروه‌هاي كتابداري نيز آمادگي خود را اعلام كرده و اين جريان راه بيافتد چراكه نتيجه آن قطعاً به پيشرفت كتابداري در ايران كمك خواهد كرد.

مسوول كميته همايش‌هاي انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از عدم حضور دانشجويان كتابداري در بخش‌هاي انجمني و مردم‌نهاد گفت: متاسفانه در سال‌هاي اخير توجه به كارهاي داوطلبانه در ميان دانشجويان كمرنگ شده و بسياري به جنبه‌هاي مختلف رشته كتابداري توجهي ندارند.

وي با اشاره به عدم ارتباط مناسب مراكز آموزشي و كتابخانه‌ها گفت: در بسياري از رشته‌ها ارتباط ميان علم و صنعت وجود دارد در حالي‌كه در رشته كتابداري ارتباط ميان كتابخانه‌ها و مراكز آموزشي وجود ندارد. اين ارتباط مي‌تواند موجب با انگيزه شدن دانشجويان اين رشته شود. استادان و انجمن‌هاي كتابداري نيز بايد در ايجاد اين ارتباط تلاش كنند.

اصنافي سرفصل‌هاي امروزي رشته كتابداري را به روزتر و قابل استفاده دانست و افزود: ما چندين سال سرفصل‌هاي قديم را تدريس مي‌كرديم كه موجب بي‌انگيزگي دانشجويان مي‌شد. خوشبختانه كميته‌اي در وزارت علوم بازنگري‌هاي لازم را انجام داد اما هنوز هم نياز به تغييراتي مشهود است.

وي تصريح كرد: بازنگري در سرفصل‌ها بايد هر چندين سال يك بار انجام شود و درس‌ها همواره بايد در حال به روز شدن باشند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها