یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
نخستین دفتر شعر آزاد نوروزی منتشر شد

نخستین مجموعه شعر آزاد نوروزی با عنوان «دیوانگی در جهت عقربه های رو به جنوب» از سوی نشر بوتیمار منتشر شد. در این اشعار اغلب دغدغه‌ای انسان امروز مطرح شده است.-

نوروزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: نخستین دفتر شعرم 27 قطعه شعر بلند و کوتاه را در قالب‌های آزاد و سپید شامل می‌شود که اغلب از سال 1385 به بعد سروده شده‌اند.

وی ادامه داد: دغدغه‌های انسان امروز و درگیری‌های درونی او با موضوعاتی چون زندگی، مرگ و عشق مضامین اصلی این سروده‌ها را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر از یک سو بعد عاطفی انسان‌ها و از وجهي ديگر مسایل اجتماعی آن‌ها در این شعرها مطرح شده است.

این شاعر درباره عنوان مجموعه شعرش توضیح داد: انسان را با تمامی پیچیدگی‌هایش چون یک سرزمین یا سیاره در نظر می‌گیرم که چهار جهت جغرافیایی دارد. سمت جنوب به عشق نزدیک‌تر است و انسان رو به یکی از این جهت‌ها ممکن است دچار دیوانگی شود. براساس این احساس و ذهنيت چنین عنوانی را برای این مجموعه شعر انتخاب کرده‌ام.

وی در ادامه درباره عوامل موثر در زبان شعری‌اش گفت: به نظرم این که شاعر تا چه حد به زبان شعری ویژه‌اش دست یافته است، مفهوم چندانی ندارد، آن چه مهم است رسیدن شاعر به ذهنیت شعری ویژه اوست.

نوروزی افزود: به عبارت دیگر نوع تفکر باید برای شاعر یگانه باشد و در کنار آن از زبانی ساده و روان برای بیان مضامین و مفاهیم مد نظرش در شعر بهره بگیرد.

وی در پایان گفت: از سال 1383 فعالیت در عرصه شعر را آغاز کرده‌ام و این فعالیت از سال 1385 جدی‌تر شده است. برهمین اساس برای آشنایی مخاطبان شعر امروز با سروده‌هایم و ارزیابی آثارم از دیدگاه مخاطبان و منتقدان، اقدام به انتشار اين مجموعه كردم. 

مجموعه شعر «دیوانگی در جهت عقربه‌های رو به جنوب» دربرگیرنده 27 قطعه شعر نو بلند و کوتاه است. هیچ یک از شعرهای این کتاب عنوانی ندارند. شاعر در سرایش این شعرها از واژگان و اصطلاحات رایج در زبان بهره گرفته است.

شاعر در مقدمه کتاب آورده است: «من از تاریکی مطلق آمده بودم دنیا در تاریکی ادامه داشت و من مانند اجداد برهنه‌ام در سکوت به تاریکی زل زده بودم. تاریکی ادامه داشت و ادامه داشت تا آن گاه که کلمه‌ای در من جاری شد. من در فاصله تاریک و روشن آن کلمه شکل یافتم و جهان از جاری شدن آن کلمه روشنی یافت و آن کلمه نام تو بود...»

نمونه شعری از این مجموعه:
«چرت جنگل پاره می شود
در گوش چپ بلوط ها
صدای زنگی می پیچد
کسی انگار نام جنگل
را بیخ گوش تبرش
زمزمه می کند.»

آزاد نوروزی متولد 1360 است. وی در حال حاضر یک مجموعه شعر و یک مجموعه داستان را در حال نگارش دارد. 

مجموعه شعر «دیوانگی در جهت عقربه‌های رو به جنوب» در 68 صفحه و شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت دو هزار و 500 تومان از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط