چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۸
انتشار مقالات ضيمران درباره زيبايي‌شناسي و فلسفه هنر

تمامي مقالات، مصاحبه‌ها و سخنراني‌هاي محمد ضيمران درباره «زيبايي‌شناسي و فلسفه هنر» در قالب كتابي با همين عنوان منتشر مي‌شوند. او در تمامي اين مقالات، فلسفه هنر را در چارچوب فلسفه قاره‌اي بررسي كرده است.-

اين مدرس دانشگاه و مترجم حوزه فلسفه هنر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: مدير مسوول انتشارات «پايان» مقالات، مصاحبه‌ها و سخنراني‌هاي مرا از نشريات و اينترنت گردآوري كرد تا آنها را در قالب كتاب منتشر كند.

وي افزود: تمامي اين مطالب، به دليل انتشار در نشريات گوناگون، پيش از اين ويراستاري شده‌اند، اما قرار است نگاهي دوباره به آنها بيندازم و برايشان مقدمه‌اي بنويسم.

ضيمران اين مقالات را شامل مباحث فلسفه هنر در چارچوب فلسفه قاره‌اي دانست و گفت: بيشتر ترجمه‌ها و پژوهش‌هايي كه درباره فلسفه هنر در كشورمان منتشر شده‌اند، در همين چارچوب قرار مي‌گيرند؛ در واقع، تحصيل و مطالعه در فضاي اين سنت فلسفي، مقالاتم را به اين سمت سوق داده است.

وي افزود: فرهنگ يكي از مباحث اصلي اين سنت فلسفي است و ايرانيان به دليل علاقه به فرهنگ، به اين سنت فلسفي مي‌گروند. سنت فلسفه قاره‌اي همچنين به مباحث سياسي و اجتماعي مي‌پردازد.

ضيمران ادامه داد: فلسفه تحليلي بر مبناي منطق قرار دارد، مبنايي كه اندكي دشوار و همچنين فاقد جذابيت كافي براي ايرانيان است. شايد اين امر، عمده‌ترين دليل پا نگرفتن فلسفه تحليلي در ايران باشد. 

وي در پايان از آماده كردن كتابي با موضوع فلسفه هنر از منظر فلسفه تحليلي در كنار سنت قاره‌اي خبر داد و گفت: كتاب‌هاي اندكي در اين باره منتشر شده‌اند كه شايد بتوان «چيستي هنر» با ترجمه علي رامين را مهم‌ترين آنها دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط