یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۴
تكريم صاحبان كتاب نخستين گام ترويج فرهنگ مطالعه است

مدير كل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحيه چهاردهمين طرح «50000 نمايشگاه كتاب در 50000 مدرسه و مجتمع‌هاي آموزشي ترنم ولايت» تكريم از صاحبان كتاب را نخستين قدم در احياي فرهنگ كتابخواني در ميان دانش‌آموزان دانست.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حسن فرازنده‌‌خالدي در اين مراسم كه امروز(دهم مهرماه) در اردوگاه شهيد باهنر با حضور كارشناسان گروه‌هاي آموزشي استان‌هاي مختلف كشور و جمعي از معاونان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار كرد: برپايي نمايشگاه‌هاي كتاب با هدف ترويج فرهنگ كتابخواني در ميان دانش‌آموزان بسيار مفيد است، اما چنانچه همزمان با برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي، از مولفان و صاحبان آثار مختلف و مناسب آموزشي تكريم شود و زمينه‌هاي آشنايي با آنها و شيوه نگارش‌شان براي دانش‌آموزان فراهم شود، بيشتر از قبل مي‌توانيم شاهد ترويج مطالعه در مدارس باشيم.

وي ادامه داد: سرانه مطالعه در كشور ما بسيار پايين است، بنابر اين معاونت تربيتي و پرورشي وزارت آموزش و پرورش با هدف گسترش نهضت مطالعه مفيد، برنامه‌هايي را در مدرسه‌ها برگزار مي‌كند.

مدير كل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: راه‌اندازي هسته‌هاي مطالعاتي در مدارس، معرفي روند مطالعاتي با مباني علمي ـ پژوهشي، تجهيز تمام مدارس ابتدايي به كتابخانه‌هاي كلاسي، تجهيز مدارس راهنمايي و متوسطه به كتابخانه‌هاي مستقل، تاسيس باشگاه نويسندگان دانش‌آموز و توزيع محصولات فرهنگي مناسب گروه‌هاي سني مختلف در مدارس، از جمله فعايت‌هاي در دست اقدام اين معاونت‌اند.

فرازنده يادآور شد: تهيه و ارايه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي آموزشي با هدف ترويج فرهنگ مطالعه در ميان دانش‌آموزان مهم‌ است، اما ارايه خدمات فرهنگي، مهم‌تر و اصلي‌ترين مرحله از مراتب اين برنامه‌ها را تشكيل مي‌دهند؛ به اين معنا كه بايد هر پنج سال يك بار محصولات فرهنگي كتابخانه‌هاي مدرسه‌ها بررسي شوند تا كتاب‌هايي كه متناسب با نياز دانش‌آموزان و فرهنگيان نيستند از فهرست كتاب‌هاي موجود در كتابخانه حذف و به جاي آنها، كتاب‌هايي متناسب با نياز جامعه و گروه‌هاي سني مختلف ارايه شوند.

وي با اشاره به نقش معلم‌ها در توسعه سرانه مطالعه دانش‌آموزان گفت: معلم‌ها بايد در كلاس درس از ارايه مطالب غيرمفيد بپرهيزند و با معرفي كتابي مناسب با گروه سني دانش‌آموزان و موضوع درس، آنها را به مطالعه آن كتاب تشويق كنند و از آنها بخواهند تا خلاصه اين كتاب را تا هفته آينده در كلاس درس ارايه دهند. در اين صورت دانش‌آموزان به صورت غيرمستقيم به مطالعه كتاب‌هاي غيردرسي تمايل مي‌يابند و زمينه‌هاي ترويج كتابخواني فراهم خواهد شد.

سپس يوسف يعقوبي‌فر، مدير عامل موسسه منادي تربيت گفت: در اين دوره از طرح مذكور با توجه به محدود بودن زمان فراهم كردن مقدمات لازم براي برپايي اين طرح، تعداد ناشران شركت‌كننده نسبت به سال گذشته كاهش يافت و آمارها در مقايسه با سال گذشته از 600 ناشر به 450 ناشر رسيد.

وي اظهار كرد: از اين 450 ناشر شركت‌كننده در طرح «50000 نمايشگاه كتاب در 50000 مدرسه و مجتمع‌هاي آموزشي ترنم ولايت» حدود 19 هزار عنوان به دبيرخانه موسسه منادي تربيت ارسال شدند كه از آن ميان، 12 هزار و 500 عنوان در شوراي بررسي كتاب وزارت آموزش و پرورش تاييد و به عنوان كتاب مناسب و مورد نياز دانش‌آموزان و فرهنگيان معرفي شدند.

مدير عامل موسسه منادي تربيت عنوان كرد: از ميان كتاب‌هايي كه به عنوان كتاب مناسب معرفي شده‌اند، چهار هزار و 900 عنوان، مربوط به دوره ابتدايي‌اند، دو هزار عنوان به دوره راهنمايي اختصاص دارند و پنج هزار و 600 عنوان كتاب، ويژه دوره متوسطه‌اند.

يعقوبي‌فر با بيان اين كه كتاب‌هاي عرضه شده در اين دوره از نمايشگاه، داراي باركدند، گفت: در اين دوره، براي نخستين بار هر كتاب داراي باركد است و كارشناس‌هاي مسوول گروه‌هاي آموزشي استان‌هاي مختلف، ديگر نيازي ندارند كه عنوان كتاب را بنويسند و در اختيار موسسه منادي تربيت قرار دهند، بلكه با اعلام باركد كتاب‌هاي مربوطه، نسبت به ارسال كتاب‌ها به استان‌ها اقدام خواهد شد.

وي يادآور شد: از كارشناس‌هاي مسوول گروه‌هاي آموزشي استان‌هاي مختلف خواستاريم چنانچه احساس مي‌كنند در كتابي، واژه‌‌اي به صورت نامناسب به كار رفته است، نسبت به تصحيح آن و پالايش ايرادهايي كه ممكن است در كتاب‌ها وجود داشته باشد، اقدام كنند تا كتاب‌هايي كه در شان و جايگاه نظام آموزش و پرورش هستند در اختيار دانش‌آموزان قرار بگيرند و به اين وسيله، زمينه‌هاي تحقق منويات مقام معظم رهبري مبني بر «ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در كشور» فراهم شود.

در پايان اين مراسم از كارشناسان فعال دوره گذشته اين طرح از استان‌هاي برتر( شهرهاي آذربايجان شرقي، اصفهان، قزوين)، كارشناسان موفق(خراسان رضوي، يزد)، كارشناسان فعال(اردبيل، خراسان شمالي، لرستان و همدان)، كارشناسان كوشا(بوشهر، ايلام و سيستان و بلوچستان) و شايسته تقدير تجليل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط