سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
تدوين شاخص‌هايي براي تصحيح روند اجراي احكام

نويسنده و مدرس فقه و اصول با اشاره به اين كه تاليف كتاب «رويكرد حكومتي در اجتهاد» را مدتي پيش به اتمام رسانده است، تبيين شاخص‌هايي جديد در اجتهاد را كه مي‌توانند در مقام اجراي احكام تاثير به سزايي داشته باشند، از جمله رسالت‌هاي اين اثر برشمرد./

حجت‌الاسلام سعید ضیائی‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: در اجتهاد رايج و متعارف همواره اين نكته مدنظر است كه تمامي احكام به عنوان وظيفه مشخص مكلف در نظر گرفته شوند، اما اين موضوع كه بايد اين احكام در يك نظام حكومتي اجرا شوند، كمتر مورد توجه بوده است.

اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: مجتهد بايد در رويكرد حكومتي اجتهاد اين نكته را در نظر بگيرد كه اين احكام بايد در يك نظام حكومتي اجرا شوند. بنابراين، در تدوين اين احكام بايد «حكومت» به عنوان يك شاخص در نظر گرفته شود.

وي با اشاره به اين كه به نظر مي‌رسد در مقام اجراي احكام با مشكلاتي روبه‌روييم، گفت: اين مساله نشانگر آن است كه شايد بهتر باشد در اجتهاد، نكات ديگري را نيز مورد توجه قرار دهيم. اين كتاب چنين مسايلي را بررسي كرده و نكاتي را يادآور شده است. 

حجت‌السلام ضيايي‌فر در پايان يادآور شد: قرار است كتاب «رويكرد حكومتي در اجتهاد» را پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي اواخر پاييز يا اوايل زمستان سال جاري منتشر كند. 

حجت‌الاسلام سعید ضیائی‌فر، مدیر گروه پژوهش «فلسفه فقه و حقوق اسلامی» پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علیمه قم و عضو هيات علمی و شورای پژوهشی این پژوهشکده است. وي همچنین راهنمایی و مشاوره برخی از پایان نامه‌ها را بر عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط