چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
درآمدي بر پژوهش و منبع‌شناسي علوم اسلامي

كتاب «مهارت‌هاي تحقيق و ماخذشناسي علوم اسلامي» تاليف دكتر حسين صابري كه درآمدي بر پژوهش و منبع‌شناسي علوم اسلامي در مباحث مختلف است، از سوي انتشارات سمت منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب منبع درس روش تحقيق رشته الهيات به شمار مي‌آيد و تفاوت آن با ساير آثار اين رشته، در حوزه مدخل‌شناسي علوم انساني در 13 شاخه منابع اصلي دانش‌هاي اسلامي است.

اين نوشتار به مباحثي نظير دانش‌شناسي، طبقات علوم و شيوه‌شناسي علوم، چيستي تحقيق و انواع پژوهش، مدرك‌شناسي، كتاب و انواع آن، مدارك الكترونيكي و خطي، كتابخانه و كتاب‌يابي، منابع عمده علوم اسلامي در شاخه‌هاي اصلي علوم و مطالعات اسلامي و دانش‌ها وابسته يعني تاريخ اسلام توجه دارد.

اين اثر با معرفي منابع تحقيق براي افرادي كه به تازگي در اين وادي گام نهاده‌اند يا افرادي كه پژوهش‌هاي تجربي داشتند، مي‌كوشد اصول و مبادي تحقيقات علمي و آكادميك را يادآور شود و مانند استادي راهنما در تمامي مراحل تحقيق دانشجويان را همراهي كند. معرفي واژگان يا اصطلاحات تخصصي، كتابخانه‌اي و پيشرفته حوزه تحقيق از ديگر رسالت‌هاي اين كتاب شناخته مي‌شود.

نويسنده كتاب با بيان ويژگي‌ها و تمايزات پژوهش‌هاي كيفي و كمي علوم انساني در قالب جدول و تبيين مولفه‌‌هاي پژوهش، مدارك نوشتاري و منابع قابل استناد كار محقق را يادآور مي‌شود.

موضوع هايي نظير سرگذشت‌نامه‌ها، قرآن و علوم قرآني، تفسير، حديث، فقه و اصول، كلام و عقايد، فرق اسلامي، اخلاق اسلامي، آداب و رسوم، تصوف و عرفان، فلسفه اسلامي و منطق از ديگر مباحث اين كتابند.

انتشارات سمت نخستين چاپ كتاب «مهارت‌هاي تحقيق و ماخذشناسي علوم اسلامي» را در شمارگان 1000 نسخه، 479 صفحه و بهاي 61500 ريال روانه بازار كتاب كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط