شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰

فعاليت‌هاي کمیته زبان و اصطلاحات جمهوری تاجیکستان هفته گذشته در نشستی، بررسی شد. در این نشست، درباره همکاری‌های کمیته زبان و اصطلاحات تاجیکستان و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی مانند انتشار و گردآوري كتاب گويش‌هاي مناطق تاجيكستان مطالبي طرح شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني فرهنگستان زبان و ادب فارسي،  دادخدا سیم‌الدین، عضو پیوسته خارجی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسي، در اين نشست گفت: در فعالیت واژه‌گزینی و همگون‌سازی اصطلاحات، از تجربیات فرهنگستان زبان و ادب فارسی پيشين يعني فرهنگستان‌های یکم و دوم نیز استفاده خواهد شد.
 
وي افزود: در این زمینه امکاناتی مساعد برای همکاری‌هاي میان دو کشور همسایه تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد كه با جلب دانشمندان متخصص می‌توان پژوهش‌های مشترکی را در بخش اصطلاحات به سامان رسانید. 

سيم‌الدين همچنين اضافه كرد: یکی از مسايل دیگری که در هر دو كشور انجام خواهد شد، تحلیل و تطبیق مقایسه‌ای گویش‌های تاجیکی و فارسی است كه يكي از ثمرات آن گردآوري و انتشار كتاب گويش‌هاي مناطق تاجيكستان است و محرز است که در ارتباط با این مسايل می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

به‌ موجب توافق میان کمیته زبان و اصطلاحات جمهوری تاجیکستان و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قرار است از این پس اخبار و گزارش‌های این کمیته از طریق وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شود.

اين نشست، سه‌شنبه، سوم مرداد ‌در پژوهشگاه رودكي برگزار شد.
 
به گفته حسن قريبي، نماينده فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراکز علمی و پژوهشی تاجیکستان، در راستاي پيشنهاد فرهنگستان زبان و ادب فارسي مبني بر اجرای طرحي برای رايزني‌هاي علمي با پژوهشگاه رودكي تاجيكستان، از اين پس فعاليت‌هاي جديدي در دستور كار قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط