جمعه ۳ تیر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
آموزش فلسفه مشائي و اشراقي

چاپ نخست كتاب «آموزش فلسفه مشائي و اشراقي» نوشته غلامرضا رحماني از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب حاضر در دو مرحله و هر مرحله شامل چندين فصل، مقوله فلسفه مشائي و اشراقي را تبيين مي‌كند.

پيش از هر موضوع بايد عنوان كرد كه ارسطو در جهت مخالف فلسفه افلاطوني، فلسفه مشائي را بنيان نهاد. وي بر متفكران بعد از خود تاثير عميقي نهاد، به طوري كه بسياري از فيلسوفان و انديشوران در شرق اسلامي و غرب مسيحيت، پيرو سنت فلسفه مشائي‌اند. سنت مشائي در جهان اسلام را ابن‌سينا تاسيس كرد، اما سرانجام سهروردي آن را مورد نقد قرار داد و سنت اشراقي را در برابر سنت مشائي ابداع كرد. حكمت مشائي بر عقل و منطق تاكيد مي‌كرد، اما حكمت اشراقي علاوه بر عقل، بر تهذيب نفس نيز پاي مي‌فشرد.

ارسطو در سال 384 قبل از ميلاد در «استاگيرا» از شهرهاي مقدونيه متولد شد. پدرش «نيكماخس» پزشك «آمونتاس سوم» پادشاه مقدونيه بود و مادرش «فايستيس» نام داشت. ارسطو در سن 17 سالگي به همراه پركسنس به آتن مهاجرت كرد و به شاگردي افلاطون درآمد و 20 سال در آكادمي وي به تحصيل علوم فلسفي پرداخت. وي در سال 335 يا 334 قبل از ميلاد پس از مرگ فيليپ پادشاه مقدونيه به شهر آتن ـ‌صرف‌نظر از علل مهاجرت او از آن شهرـ يعني محل تحصيل خود بازگشت و در بيرون از شهر و از ميان پريپاتوس‌ها يعني گردشگاه‌هاي لوكين يا لوكيم كه در ورزشگاهي در شمال شرقي آتن قرار داشت، چند ساختمان را براي تاسيس مدرسه اجاره كرد، زيرا وي آتني نبود و ساكني بيگانه محسوب مي‌شد و از اين‌رو، مطابق قانون آتن نمي‌توانست ملكي را بخرد يا ملكي به نام خود داشته باشد.

ارسطو در مدرسه لوكايون، مكتب فكري و مشرب فلسفي خود يعني سنت فلسفه مشائي را بنا نهاد و اصول فلسفه جديد آن را ـ‌در جهت مخالف آكادمي و فلسفه افلاطوني‌ـ‌ پي‌ريزي كرد، سنتي كه بر متفكران بعد از ارسطو تاثير عميقي نهاد تا جايي كه بسياري از فيلسوفان و انديشمندان در جهان شرق اسلامي و غرب مسيحيت پيرو سنت فلسفه مشائي‌اند.

از سوي ديگر، سنت فلسفه مشائي را در جهان اسلام، ابوعلي حسين‌بن عبدالله‌بن سينا (370ـ482 هجري قمري) پي‌افكند. وي در جهان اسلام به نماينده فلسفه مشائي و بزرگ‌ترين فيلسوف مشائي شناخته شده است. از اين‌رو، بايد گفت كه ابن‌سينا پيش از هر چيز پيرو ارسطو است، چرا كه درباره وي مي‌گويد: «امام حكيمان و دستور و آموزگار فيلسوفان ارسطاطاليس» (دانشنامه، الهيات، 111). البته اين پيروي از ارسطو، تعصب‌آميز و كوركورانه نيست، گاه به گاه و اينجا و آنجا در ساختار تفكر مشائي نوآوري مي‌كند.

رحماني(نويسنده اثر) در اين كتاب تاكيد مي‌كند كه تفكر مشائي و استدلالي توسط شاگردان ابن‌سينا مانند بهمنيار‌بن مرزبان آذربايجاني با تاليف كتاب «التحصيل» و ابوالعباس لوكري با تاليف كتاب «بيان‌الحق بضمان‌الصدق» و ديگران ادامه پيدا كرد تا اين‌كه سرانجام توسط موسس فلسفه اشراقي در جهان اسلام، جناب شيخ شهاب‌الدين سهروردي و پيروان وي مورد نقد و حمله جدي قرار گرفت.

چاپ نخست كتاب «آموزش فلسفه مشائي و اشراقي» در شمارگان 1000 نسخه، 644 صفحه و بهاي 120000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط