جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
تحقیق مشترک بی‌بی‌سی و دانشگاه آکسفورد درباره نویسندگی نوجوانان

روزنامه انگلیسی تایمز به تازگی نتایج مطالعاتی از کتاب‌های منتشرشده توسط زنان را در چند سال اخیر منتشر کرده است که کمی عجیب و غیرقابل انتظار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت‌هاب، روزنامه انگلیسی تایمز به تازگی نتایج مطالعاتی از کتاب‌های منتشرشده توسط زنان را در چند سال اخیر منتشر کرده است که کمی عجیب و غیرقابل انتظار است. با توجه به این مطالعات -که با همکاری رادیو بی بی سی و دانشگاه آکسفورد انجام شده است- گفته می‌شود که زنان نویسنده با افزایش سن داستان‌های بیشتری درباره شخصیت‌های غیرهمجنس خود می‌نویسند.
 
بر اساس نتایج این تحقیقات و آمارهای گرفته شده از کتاب‌های نوشته شده توسط نویسندگان زن انگلیسی زبان معلوم شده است که این نویسندگان وقتی پیرتر می‌شوند کمتر درباره شخصیت‌های زن داستان می‌نویسند و دوست دارند قهرمانان خود را از میان مردان انتخاب کنند.
 
در این تحقیق حدود 10هزار داستان منتشرشده از رد‌های سنی مختلف از جمله 5 تا 13 سال و سنین بالاتر بررسی و معلوم شد که نویسندگان نوجوان دختر وقتی سن آنها بالاتر می رود کمتر از میان جنس موافق شخصیت‌ و قهرمان انتخاب می‌کنند. در این مطالعه 70درصد داستان‌های نوشته شده توسط دختران پنج ساله همگی قهرمانان زن داشتند؛ ولی با بالارفتن سن نویسندگان، قهرمانان زن آنها نیز کاهش پیدا کرد.
 
محققان آکسفورد مشاهده کردند که این پدیده در مورد نویسندگان نوجوان پسر کمتر مشاهده می‌شود و آنها با بالارفتن سن خود شخصیت‌های قهرمان داستان‌های خود را از میان مردان انتخاب می‌کنند. محققان درباره این نتایج نظریه‌ای منتشر و اعلام کردند که دلیل این امر می‌تواند به خاطر داستان‌های منتشرشده در بازار کتاب باشد که بیشتر قهرمان‌های آنها را مردان تشکیل می‌دهند.
 
محققان دانشگاه آکسفورد گفتند: در بیشتر داستان‌های منتشرشده در تمام ژانرها قهرمان‌ها از میان مردان انتخاب می‌شوند و این مسئله بیشتر در مورد نویسندگان دختر نوجوان تاثیرپذیری بیشتری دارد. دختران نوجوان فکر می‌کنند اگر قهرمان‌های داستانی خود را از میان مردان انتخاب کنند، بیشتر موفق خواهند شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها