یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
ضرورت تألیف یک منبع ایرانی اسلامی درباره مهارت‌های زناشویی احساس می‌شد

محمدرضا سالاری‌فر با اشاره به اینکه در حوزه مهارت‌های زناشویی، ما یک منبع ایرانی اسلامی نداریم، به ضرورت تکنیکی بودن مباحث در این حوزه پرداخت و گفت: زوج‌ها با مطالعه کتاب‌های مهارتی و علمی دیگر نیازی به مشاوره ندارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مهارت‌های زناشویی با نگرش به منابع اسلامی» یکی از کتاب‌های حوزه روانشناسی است که به مرحله دوم چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران راه یافته است. به همین منظور، با سالاری‌فر مؤلف این کتاب گفتگویی انجام دادیم.
 
محمدرضا سالاری‌فر درباره کتاب «مهارت‌های زناشویی با نگرش به منابع اسلامی» به ایبنا گفت: ما در بررسی مسئله طلاق و مشکلاتی که در سطح کشور مطرح بود، اقدامات آموزشی و پژوهشی را شروع کردیم و به این نتیجه رسیدیم که درباره مسئله طلاق به پیشگیری نیازمندیم. بر همین اساس نیز باید زوج‌ها را با مهارت‌های زندگی زناشویی آشنا کنیم.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های تدریسی در حوزه زندگی زناشویی بیان کرد: من در سطح مربیان خانواده، زمانی که مشغول به تدریس دروس زناشویی شدم به این نتیجه رسیدم که ما یک منبع ایرانی اسلامی نداریم. کتاب‌های مختلفی در حوزه روانشناسی خانواده وجود دارد اما در حوزه منابع، ما منبعی ایرانی اسلامی نداریم بنابراین در این دروس، این خلاء را حس کردیم و سعی کردیم با منابع اسلامی و علمی این کتاب را تدوین کنیم.
 
سالاری‌فر با بیان اینکه بعد اول کتاب مهارتی بودن آن است افزود: یکی از اهداف کلیدی ما این است که مباحث عملیاتی و تکنیکی را به زوج‌ها آموزش بدهیم. نکته دوم این بود که مباحثی که مطرح می‌شود علمی باشد، از همین رو نیز منابع را مورد بررسی قرار داریم. نکته دیگری نیز مد نظر ما قرار داشت و آن هم این بود که بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد.
 
وی گفت: مهارت‌های زندگی زناشویی در این کتاب، در 14 فصل آمده است که نه تنها به بحث‌های دینی و اسلامی می‌پردازد بلکه مبتنی بر فرهنگ ایرانی نیز هست. حتی در زمینه شعرهای‌ ادب پارسی نیز مطالبی وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز مهارت‌های زناشویی باشد.
 
سالاری‌فر اضافه کرد: از همین رو، می‌توان کتاب «مهارت‌های زناشویی با نگرش به منابع اسلامی» را منبعی دانست که می‌تواند مسائل زناشویی را با توجه به منابع فرهنگی خودمان آموزش دهد. اگر روی این زمینه و بر اساس فرهنگ علمی-اسلامی-ایرانی کار شود زوج‌ها می‌توانند مسائلشان را حل کنند تا جایی که حتی نیاز به مشاوره نیز نداشته باشند. از همین رو این کتاب می‌تواند منبع خوبی برای زوج‌ها به شمار بیاید.
 
کتاب «مهارت‌های زناشویی با نگرش به منابع اسلامی» با توجه به تحقیقات قبلی در زمینه مهارت‌های زناشویی و کتب اسلامی در اخلاق خانوادگی، 14 مهارت زیر را ارائه کرده است: سازگاری با تفاوت‌های زوجین، درک اهداف ازدواج و تعدیل انتظارات، ارتباط سالم، اداره خانه، مدیریت مالی خانواده، روابط جنسی رضایت‌بخش، برقراری روابط صمیمی، تنظیم روابط با والدین و خویشان، حل تعارض، مواجهه با خشونت خانگی، مواجهه با تنیدگی‌های زندگی، مواجهه با رسانه‌های جدید، اداره امور معنوی خانواده و فرزندپروری.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها