یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
خطیب‌رهبر شخصیتی شاخص در شرح متون کلاسیک فارسی بود/ گزیده‌نویسی آفت تدریس ادبیات شده است

محمدجعفر یاحقی، پژوهشگر و استاد دانشگاه فردوسی مشهد تاکید دارد که خلیل خطیب‌رهبر، یکی از فعال‌ترین و مسلط‌ترین شارحان متون کلاسیک فارسی بود که بهترین شرح بر تاریخ بیهقی به وی تعلق دارد.

محمدجعفر یاحقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فرارسیدن هشتمین سالروز درگذشت، خلیل خطیب‌رهبر، ادیب، نویسنده و شارح متون کلاسیک فارسی عنوان کرد: خطیب‌رهبر شخصیتی شاخص در حوزه شرح متون کلاسیک فارسی بود که آثار زیادی را در تصحیح و تحشیه گنجینه‌های ادب این مرزوبوم به یادگار گذاشته و شاهکارهای شاعران و نویسندگان بزرگی از جمله سعدی، حافظ، ابوالفضل بیهقی، سنایی، رودکی، مولوی و جامی را برای استفاده دانشجویان تلخیص کرده است.

این پژوهشگر با بیان اینکه خطیب‌رهبر اهل گزیده‌نویسی نبود بلکه به خلاصه‌نویسی با توضیح کل متن ادبی برای آشنایی دانشجو با محتوا و سبک نوشتاری شاعران و نویسندگان بزرگ می‌پرداخت، افزود: به عنوان نمونه وی متن کامل و نه گزیده‌ای از گلستان و تاریخ بیهقی را به صورت خلاصه در اختیار دانشجویان و اهل تحقیق قرار می‌داد. اکنون اما اغلب استادان به تدریس و نگارش گزیده‌ای از متون اکتفا می‌کنند که این امر آفتی برای تدریس زبان و ادبیات فارسی شده و دانشجو تنها با تعدادی از اشعار یا بخش‌هایی از متون منثور آشنایی می‌یابد.

وی ادامه داد: خطیب‌رهبر در مقدمه تصحیح خود بر مرزبان‌نامه هدف خود را از تهیه خلاصه مشروح متون فارسی این‌گونه بیان کرده است: «برای آنکه دانشجویان که دوستار سخن پارسی و نگهبانان سرمایه گرانبهای فرهنگ ایران به شمار می‌روند، آسان‌تر بتوانند با ادبیات کهنسال میهن گرامی خود آشنا شوند، چاره آن است که چراغی فراراهشان باشد.» وی دغدغه آموزش و انتقال آموخته‌هایش به دانشجویان و ادب‌دوستان را داشت و از بهترین استادان ادبیات زمان خود محسوب می‌شد.

یاحقی با اشاره به آثار به‌یاد مانده از خطیب‌رهبر گفت: یکی از بهترین یادگارهای به جای مانده از خطیب‌رهبر تصحیح سه جلدی تاریخ بیهقی نوشته ابوالفضل بیهقی است. این اثر بهترین شرح و تصحیح از تاریخ بیهقی محسوب می‌شود که خطیب‌رهبر در آن، تاریخ بیهقی را به یکی از منابع تاریخی دوره غزنوی تبدیل کرده است و به شرح و معنی واژه‌های آن به صورت یک دایره‌المعارف پرداخته است. شرح خطیب‌رهبر بر تاریخ بیهقی کتابی بی‌بدیل است و به چاپ‌های متعدد دو رقمی رسیده ولی در شرح نویسی بر گلستان سعدی می‌توان گفت کتاب غلامحسین یوسفی بیشتر مورد پسند قرار گرفته است.

یاحقی در توضیح اینکه امثال خطیب‌رهبر، خانلری و زریاب خویی، از افتخارهای ادبیات معاصر ما هستند، گفت: خطیب‌رهبر از عاشقان واقعی گنجینه فرهنگ و تمدن ایران زمین بود که برای همیشه آثارش چراغ راه دانشجویان و محققان زبان و ادبیات فارسی خواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها