دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
اگر امروز به فرهنگ خراسان می‌بالیم به دلیل وجود و اهمیت قلم است

حسین هرم‌پور نویسنده جوان بیرجندی ضمن تبریک فرا رسیدن 14 تیرماه، روز قلم، گفت: اگر امروز به فرهنگ خراسان جنوبی افتخار می‌کنیم و نسل فردای ما از آداب، آیین و سنت‌های این استان به خوشی یاد می‌کند، تنها به دلیل وجود و اهمیت قلم است.

حسین هرم‌پور نویسنده جوان بیرجندی و خالق کتاب‌هایی مانند «کابوس کاج‌ها»، «چکلمان» و «بوسه به اشک» که مدیرمسئولی نشریه «چکله» را هم در بیرجند بر عهده دارد، در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی به بهانه روز قلم، ضمن تبریک این روز نامگذاری 14 تیرماه را با عنوان روز قلم، امری هوشمندانه خواند و گفت: قلم ابزاری برای تراوش ماهیت مهمتری به نام اندیشه است و نامگذاری این روز اهمیت تکریم و پاسداشت تفکر را نشان می‌دهد.

این نویسنده با بیان اینکه قلم، هویت، امید و حرکت را به ما آموخته و هدیه داده است، ادامه داد: هیچ کسی جز صاحبان قلم توانایی آموختن این هدیه و اعطای آن به جامعه را ندارد.
 
او به سال‌ها تحقیق و تفحص خود در مباحث توسعه‌ای کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: در هر کشوری که جامعه برای قلم، اندیشه و تفکر اهمیت و حرمت قائل شده، اخلاق‌مداری، صبر و تحمل جامعه بالاتر رفته، مجاری پیشرفت باز، موانع برطرف و راه‌های رسیدن به دستاوردهای کوچک و بزرگ کوتاه‌تر و دست‌یافتنی‌تر شده است.
 
تحقق پیشرفت خراسان جنوبی با توجه به قلم
هرم‌پور اضافه کرد: اگر امروز به فرهنگ خراسان جنوبی افتخار می‌کنیم و نسل فردای ما از آداب، آیین و سنت‌های این استان به خوشی یاد می‌کند، تنها به دلیل وجود و اهمیت قلم است. در مردم محروم و نجیب این استان سودای حرکت‌های بزرگتر و پیشرفت‌های ماندگارتر وجود دارد و برای تحقق آن، باید مردم و بزرگان به قلم و اندیشه توجه ویژه‌تری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ما میراث‌دار اتفاقات بزرگی در این استان هستیم، ادامه داد: بخش اعظم آن، اثر تراوش کلماتی است که جاری، ثبت و ضبط شدند و آینده را ساختند.

نویسنده کتاب‌هایی مانند «کابوس کاج‌ها»، «چکلمان» و «بوسه به اشک» معتقد است که این روزها منحصر‌به‌فردترین شرایط را داریم، لذا رسالت قلم و صاحبان قلم از هر دوره‌ای خطیرتر و مهمتر است. صاحب قلم به عنوان صاحب اندیشه همچون مجاهدی باید با ناامیدی‌ها مبارزه کند، ممکن است در این مسیر ضربه بخورد، اما لحظه‌ای نباید از رسالت خود غافل شود.

هرم‌پور تاکید کرد: قلم باید جسارت، حرمت و شفافیت داشته باشد و عدالت را در نوع نگاه خود و نگارش رعایت کند، زیبایی پسندی را در خود پرورش دهد، مردم‌محور، هدف‌محور و امیدمحور باشد و نیاز‌های جامعه را اولویت‌سنجی کند، باید به‌روز باشد و خدمت به جامعه انسانی را بدون محدود شدن در مرزهای جغرافیایی در نظر داشته باشد.
 
تا صاحبان قلم حرمت نداشته باشند، اخلاق‌مداری در جامعه گسترش پیدا نمی‌کند
وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات صاحبان قلم اشاره کرد و گفت: به دلایل مختلفی که همه از آن آگاهیم، این روزها حال و هوای قلم‌به‌دستان مخصوصا منصفان و عدالت خواهان، خوب نیست. مسائل اقتصادی مجالی برای لذت بردن از زیبایی‌های قلم را نمی‌دهند و صاحبان قلم اکثرا در مهجوریت، گمنامی و مشکلات مالی و معنوی زندگی می‌کنند.

به گفته وی، تا قلم و صاحبان آن حرمت نداشته باشند، هیچ راهی برای گسترش اخلاق مداری در جامعه وجود ندارد.

مدیرمسئول نشریه «چکله» با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی از دیرباز مردمانی آزاداندیش بوده و آثار مختلفی در حوزه‌های علمی، تاریخی، تحقیقی، شعر و مستند نگاشته‌اند، یادآور شد: امیدوارم ریشه‌های این علاقه به قلم، دوباره در مردم جان بگیرد و صاحبان قلم آنچنان که باید و شاید و لایق مردم استان است، فعالیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها