چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
عزتی‌پاک: از نشان دادن ظرافت‌های روستا در ادبیات غافلیم/ «رونی یک پیانو قورت داده» را از دست ندهید

علی‌اصغر عزتی‌پاک در کنار تعدادی کتاب نوجوان، مطالعه «دارم می‌رسم جان جان» را به مخاطبان پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: ما از ادبیات روستایی غافل مانده‌ایم درحالی‌که پرداختن به ادبیات روستایی افراد را به زندگی در روستا دلخوش می‌کند.

علی‌اصغر عزتی‌پاک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «رونی یک پیانو قورت داده» نوشته تیمور آقامحمدی را برای مطالعه در ایام نوروز به مخاطبان پیشنهاد داد و گفت: به نظر من این کتاب، متفاوت است و لایه‌های مختلفی دارد. درعین حال نویسنده کوشیده خودش را به جهان نوجوان امروز نزدیک کند و به خواسته نوجوانان امروز و فضایی که در آن زندگی می‌کنند احترام بگذارد و سعی نکرده او را به ایام نوجوانی خودش ببرد.
 
وی با اشاره به اینکه «رونی یک پیانو قورت داده» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و برنده چهار لاک‌پشت پرنده شده، درباره آن توضیح داد: این کتاب به فضای مجازی و جایگاه خانواده پرداخته و تاثیری که هنر می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت بچه‌ها و آرام کردن فضای‌ آن‌ها و پرکردن برخی خلاء‌ها داشته باشد. و همه این‌ها درمجموع می‌توانند حس خوبی به بچه‌ها بدهند. این داستان درعین حال به ارزش‌های پایدار هم می‌پردازد حتی گاهی نوجوان‌ها مثل رونی می‌توانند در سامان‌مند کردن خانواده نقش موثری داشته باشند.
 
«چرخ‌های پنچر»
عزتی‌پاک در ادامه کتاب «چرخ‌های پنچر» نوشته مصطفی خرامان را برای مطالعه به نوجوانان معرفی کرد و گفت: داستان این کتاب در روزهای پیش از انقلاب می‌گذرد و به نقش اجتماعی و سیاسی نوجوانان می‌پردازد و به آنها می‌گوید منفعل نباشند و اگر لازم است کاری برای کمک به بزرگترها انجام دهند و چیزی که حق و درست است  را بگویند، دریغ نکنند.
 
این نویسنده بیان کرد: علاوه بر این دو کتاب، «دارم می‌رسم جان جان» نوشته مهدی کرد فیروزجایی نیز ازکتاب‌های خوب برای مطالعه در ایام نوروز است. داستان این کتاب در روستا می‌گذرد. ما هم در حوزه سینما و هم در ادبیات، ادبیات روستایی را تاحدی فراموش کرده‌ایم و این مساله سبب می‌شود علی‌رغم جذابیت‌ها و ظرفیت‌های زیاد زندگی در روستا، انگیزه ماندن در روستا را از ساکنان روستا بگیرد و تمایلشان برای رفتن به شهر را افزایش دهد بلکه دیده شوند. متاسفانه از نشان دادن ظرافت‌های روستا در ادبیات غافلیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها